zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové mýtné má za úkol snížit znečištění

29.03.2006
Obecné
Nové mýtné má za úkol snížit znečištění

Krátce:
Ministři dopravy EU včera na svém zasedání schválili směrnici o tzv. „euromýtném.“ Nová směrnice má přinést zlepšení v regulaci nákladní dopravy, snížit úroveň znečištění životního prostředí a zajistit prostředky na alternativní dopravní infrastrukturu.

Souvislosti:

Směrnice o mýtném byla prosazena po dlouhých debatách mezi zeměmi na okraji Unie, které usilovaly o co nejnižší silniční poplatky a zeměmi ve středu EU, které trpí nadměrným nárůstem tranzitní dopravy.

Cílem směrnice není zavést jednotné poplatky za přepravu, ale umožnit všem státům pružně přizpůsobit poplatky za užívání silniční sítě s ohledem na preference jednotlivých zemí. Nový systém umožní státům zpoplatnit vedle dálniční sítě také další komunikace, které jsou součástí transevropské sítě. Vedle toho státy mohou zpoplatnit i užívání silnic, které nejsou součástí této sítě, ale mohou též ponechat silnice bez poplatků.

Témata:

Unie si od směrnice slibuje, že přispěje k tomu, aby si přepravci začali postupně uvědomovat náklady svých aktivit. Cílem je snížit znečištění životního prostředí, omezit časté dopravní zácpy a vytvořit dodatečné zdroje financování pro vytváření dopravní infrastruktury. V delším časovém horizontu má směrnice přispět k omezeni silniční dopravy a podpoře ekologičtější přepravě, zejména železniční.

K tomu má dále přispět rozšíření skupiny zpoplatněných vozidel. Zatímco v současné době se směrnice o mýtném vztahuje na vozidla těžší než 12 tun, od nynějška se bude týkat vozidel od 3,5 tuny výše. Členské státy mohou upravit svůj systém mýtného podle svých potřeb. Poplatky mohou být určeny na základě toho, do jaké emisní kategorie vozidla spadají, jaká je velikost zatížení, které způsobují silnicím, podle místa, času nebo četnosti dopravních zácep.

Stanoviska:

Místopředseda Evropské komise Jacques Barrot vidí v nové směrnici „ […] významný krok na cestě ke spravedlivějšímu a efektivnějšímu zpoplatnění dopravní infrastruktury“.

Podle českého ministra dopravy Milana Šimonovského směrnice nebude pro ČR znamenat žádné zásadnější změny kromě toho, že umožní zpoplatnit celou silniční síť. Ministr dále uvedl, že zákon o elektronickém mýtném, který má nabýt účinnosti od 1. ledna 2007, je již v souladu s nově schválenou směrnicí.

V souvislosti s implementováním směrnice ministr odhaduje, že výnos z mýtného může stoupnout osmkrát až desetkrát oproti dnešnímu stavu. "V současné době očekáváme od mýta za kategorii kamionů těžších 12 tun výnos od deseti do 14 miliard korun. Pokud bychom je zavedli ve stejném rozsahu i na kategorii od 3,5 tuny, pak očekáváme výnos 24-25 miliard,“ uvedl Šimonovský.

Další kroky:

Členské státy mají nyní dva roky, aby směrnici převedly do národních systémů práva. V průběhu těchto dvou let bude Komise pracovat na vytváření modelu, který přinese jednotnou metodiku při posuzování externích nákladů dopravy. Spolu s tímto modelem může Komise přijít s úpravou stávající směrnice.



Odkazy:
Instituce EU Média

http://www.euractiv.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí