zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Řada lidí na severu Moravy likviduje vraky aut neekologicky

04.04.2006
Odpady
Řada lidí na severu Moravy likviduje vraky aut neekologicky

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Řada lidí v Moravskoslezském kraji likviduje vraky aut neekologicky. Stovky nepojízdných vozidel během roku skončí rozebrané ve sběrnách surovin nebo na nelegálních vrakovištích. Pro města, ale chátrající vysloužilá vozidla nepředstavují velký problém. Podle odborníků je v Česku zhruba 300.000 anonymních vraků, které nikdo k ničemu nepotřebuje a které je nutné zlikvidovat. Z toho ale jen asi pětina projde systémem ekologické likvidace.

"Problém je na straně občanů. Mám zkušenosti, že téměř nelikvidujeme pro města. Já jsem udělal možná dva tři vraky pro města. Když totiž města vylepí výzvu, že chátrající auto má být z parkoviště nebo městské komunikace odstraněno, občan si většinou nějakým způsobem poradí sám," řekl majitel vrakoviště v Ženklavě na Novojičínsku Milan Petr. Podle něj jen v Novém Jičíně, Kopřivnici a Frenštátě pod Radhoštěm "zmizelo" asi 18.000 ojetých vozů, o kterých nikdo neví, kde jsou.

Ekologická likvidace vysloužilých aut přitom není finančně nákladná. V Moravskoslezském kraji je 13 subjektů, které jsou podle zákona o odpadech oprávněny přebírat automobilové vraky, ekologicky je likvidovat a vydávat o jejich likvidaci potvrzení nutné k trvalému vyřazení vozidla z evidence. Za tuto službu si neúčtují nic nebo maximálně 500 korun.

Pět set korun nyní požaduje Milan Petr. V nedalekých Klimkovicích likvidují vraky aut o něco levněji než v Ženklavě, bohumínská firma ŽDB to dělá zdarma. V zemích EU stojí likvidace vraku 100 až 150 euro (3000 až 4500 Kč). Od roku 2007, podle směrnice EU, musí Česko ekologicky likvidovat všechny autovraky, přičemž na jejich likvidaci se budou finančně podílet automobilky, dovozci ojetin a možná i obce a stát.

Bohumín na Karvinsku eviduje zhruba deset chátrajících aut, z nichž devět přitom údajně definici autovraku ještě nesplňuje. "Vozidla, která už teď chátrají a mohou se za několik měsíců dostat do podoby autovraku, máme podchycené a sledujeme je. Pokud z nich majitel odmontuje SPZ a myslí si, že nás tak přechytračí, má smůlu. Pokud dojde k odstranění SPZ, okamžitě dotyčného majitele kontaktujeme a žádáme nápravu," uvedl zástupce ředitele bohumínské městské policie Roman Honysz.

Jeden až dva autovraky, ke kterým se nikdo nehlásí nebo se nepodaří vypátrat majitele, ročně zlikviduje také Kopřivnice. "Problémem jsou však vozidla odtažená z parkovišť v rámci plošného čištění města, které provádíme jedenkrát ročně. Majitelé si v uplynulých dvou letech nevyzvedli celkem osm odtažených vozidel ani po několika písemných urgencích z hlídaného parkoviště," uvedl Vladimír Pustka z kopřivnické správy místních komunikací. Nyní město řeší vyřazení vozidel z evidence a také to, jak vymoci náklady spojené s likvidací vraků po vlastníkovi.

Autovraky kontroluje také Frýdek-Místek ve spolupráci s městskými strážníky. Za posledních 15 měsíců město nechalo odtáhnout pouze jeden autovrak. "Odtah autovraku se pohybuje kolem 500 korun. Odtah a likvidace autovraku je proplacena na základě předložené faktury," uvedla mluvčí radnice.

Odtahem autovraků se vůbec nezabývá město Bruntál, které nemá odtahové zařízení. "Jeho pořízení by znamenalo vynaložení značných nákladů. Nemáme ani uzavřený smluvní vztah s firmou, která by odtahy případně prováděla," vysvětlil mluvčí radnice. V případě potřeby dostanou řidiči chátrajících aut na Bruntálsku takzvanou "botičku" nebo předvolání.

http://morava24.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí