Čtvrtek, 25. dubna 2024

Všechny strany by dávaly peníze do dopravy

Všechny strany by dávaly peníze do dopravy
Veřejnou dopravu podporují všechny politické strany, které mají šanci dostat se v červnových volbách do sněmovny. Na výstavbu silnic, dálnic a železničních koridorů chtějí získat miliardy z fondů Evropské unie. Jednotlivé strany to uvedly v dotazníku, který minulý týden zveřejnily HN. Podrobnější plány strany přinášejí ve volebních programech.
Všech pět politických stran chce dokončit výstavbu železničních koridorů. Všechny strany je chápou jako páteř české železniční sítě. Nejpodrobnější podporu státu na financování železničních koridorů má ve svém programu vládní ČSSD. Jednoznačně slibuje masívní podporu dostavby třetího a čtvrtého železničního koridoru. Dostavba podle socialistů povede ke "zvýšení konkurenceschopnosti jak v oblasti osobní, tak i nákladní dopravy".
ODS, lidovci a zelení prosazují rychlou transformaci českých drah na efektivní podnik. ODS a zelení navíc navrhují radikálně zvýšit konkurenci na železnici. Podle ODS by vyšší konkurence na železnici znamenala "přirozený tlak na vyšší kvalitu a nižší cenu poskytovaných služeb".
Zelení dodávají: "Dosavadní železniční monolit je nezbytné otevírat menším přepravcům, kteří mívají pružnějšího podnikatelského ducha a bývají schopni své služby poskytovat efektivněji a kvalitněji."
Socialisté a komunisté zase chystají pro železniční přepravu masívní státní podporu. Například ČSSD chce ve svém volebním programu "zvýhodňovat železniční dopravu před dopravou silniční". Komunisté dokonce upřednostňují železnici i před dopravou veřejnými autobusy.
Všechny strany chtějí zachovat veřejnou podporu městské hromadné dopravy. Předhánějí se v tom, kdo nabídne více. ODS chce rozšířit integrovanou dopravu v okolí měst, podporovat ekologické autobusy jezdící na plyn a zvýšit počet příměstských vlaků.
ČSSD zase plánuje vyhradit veřejné dopravě ve velkých městech samostatné jízdní pruhy a zlepšit kvalitu dopravních prostředků. Velké ambice pro zkvalitnění MHD mají i lidovci. "Aby mohla veřejná doprava úspěšně konkurovat automobilové dopravě, musí být územně a cenově dostupná a její kvalita musí být srovnatelná s dopravou auty. Musí být čistá, rychlá a bezpečná," píše se například v jejich programu.
Nejdále jdou v razantní podpoře MHD komunisté a zelení. Kromě jednoznačného upřednostňování MHD na úkor osobní přepravy uvažují obě strany o tom, že by lidé mohli jezdit v městských autobusech, trolejbusech či tramvajích úplně bezplatně.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů