zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chcete být úspěšní? Konkurujte kvalitou a ekologičností

14.04.2006
EMS
Chcete být úspěšní? Konkurujte kvalitou a ekologičností
Podnikatelské subjekty, které jsou úspěšné na vyspělých evropských trzích, pochopily již dávno, že jednou ze zásadních možností, jak oslovit západního spotřebitele, je produkovat vysoce kvalitní a životní prostředí nezatěžující produkty. Dnes již ale nestačí pouhá proklamace jakosti vlastních výrobků, ale je nutné zavést potřebné certifikáty, které kvalitu hodnověrně dokládají.

Informační propast

Zásadní problém, který brání vyhovět výše popsaným požadavkům, většinou spočívá v nedostatku kvalitních informací. Normy jakosti se vyvíjejí poměrně dynamicky. Lze získat nejrůznější certifikáty, jednou povinné, jindy nepovinné. Různé země Evropské unie uznávají rozmanitá osvědčení. Často se tak lze setkat s tím, že podnikatelské subjekty mají sice velmi vytříbené a konkurenceschopné produktové portfolio, ale nejsou schopny prokázat se svým zahraničním partnerům jakýmkoliv uznatelným dokumentem o kvalitě. Co lze tedy považovat za klíčové, jsou kvalitní a prověřené informace, které poskytují poradenské firmy nebo specializované konference (například ENVIRO v Kladně).

Nejnižší cena neznamená úspěch

Mezi podnikateli, kteří nemají ambici oslovovat západní trhy, někdy vzniká mylné přesvědčení, že problematika jakosti nebo ekologičnosti neoslovuje českého spotřebitele. Přetrvává mylný dojem, že českého zákazníka zajímá především cena. Ovšem i lokální trh se stává stále vyspělejší a kvalita a důraz na životní prostředí představují prvky, které spotřebitelé začleňují do svého rozhodování o nákupu výrobku.

Důležitější je užitná hodnota

Již dávno neplatí, že nejlepší produkt je ten za nejnižší cenu. Průzkumy totiž naznačují, že spotřebitelé se většinou rozhodují na základě principu „value for money“, tedy s otázkou, jakou dostanu hodnotu za své peníze. Hodnota představuje souhrn jednak užitných vlastností výrobku, ale také dalších charakteristik dle libovolných preferencí spotřebitele. Pokud si potom má vybrat mezi konkurenčními výrobky, které nabízejí všechny srovnatelné užitné vlastnosti, ale některý z nich je třeba schopen doložit svou ekologickou nezávadnost, resp. prospěšnost, sáhne pravděpodobně po produktu s přidanou hodnotou.

Ukazuje se tedy, že také u nás se v budoucnosti ještě silněji projeví potřeba firem doložit kvalitu své produkce průkazným způsobem. Zatímco doposud žádají certifikáty kvality a ověření systému řízení většinou firemní odběratelé, přichází doba, kdy taková přidaná hodnota bude zajímat i koncového zákazníka.

Ing. František Saifrt, CERT Kladno
http://www.finexpert.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí