Plakáty načerno – odpad jako každý jiný
Když si chtějí média předvolebně smlsnout na nějakém politickém hříšníkovi,
sáhnou občas vděčně po obvinění z černého výlepu plakátů. Není to příliš
originální, protože načerno lepí před volbami prakticky všichni, nicméně řádné a
pořádkumilovné občany tohle zaneřáďování veřejných prostranství rozčiluje
dostatečně, aby novinářům stálo za to na strunu čas od času udeřit. Zlost
nicméně míří na černý výlep, který nás obklopuje stále, bez ohledu na reklamní
kampaně – všem těm polepeným sloupům a plotům, drobným technickým stavbám a
rozvodným skříním… Prý s tím mají problém všechna města – a co hůře, je to
údajně problém neřešitelný, neboť lepiče je nutno chytit za ruku, aby mohl
dostat pokutu. Jaký plakát lepí, je pak jeho věc. Pořadatelé různých akcí přece
dávají plakáty volně k dispozici a nemají nic společného s tím, že jejich
fanoušci zcela nekontrolovaně tráví volné noci procházkami s rolí papírů,
štětkou a kyblíkem lepidla, a lepí a lepí…
Když si chtějí média předvolebně smlsnout na nějakém politickém hříšníkovi, sáhnou občas vděčně po obvinění z černého výlepu plakátů. Není to příliš originální, protože načerno lepí před volbami prakticky všichni, nicméně řádné a pořádkumilovné občany tohle zaneřáďování veřejných prostranství rozčiluje dostatečně, aby novinářům stálo za to na strunu čas od času udeřit. Zlost nicméně míří na černý výlep, který nás obklopuje stále, bez ohledu na reklamní kampaně – všem těm polepeným sloupům a plotům, drobným technickým stavbám a rozvodným skříním… Prý s tím mají problém všechna města – a co hůře, je to údajně problém neřešitelný, neboť lepiče je nutno chytit za ruku, aby mohl dostat pokutu. Jaký plakát lepí, je pak jeho věc. Pořadatelé různých akcí přece dávají plakáty volně k dispozici a nemají nic společného s tím, že jejich fanoušci zcela nekontrolovaně tráví volné noci procházkami s rolí papírů, štětkou a kyblíkem lepidla, a lepí a lepí…
Důvěřivec by si možná řekl , že jde o novou formu občanského aktivismu.
Také většina agentur pečujících o plakátovací plochy krčí nad černým výlepem bezradně rameny a odkazují na povinnosti městských strážníků. Ti prý jediní mohou lepiče chytit za ruku.
V Českém Krumlově se ale nenechali bezvýchodností ukolébat a našli recept, jak za lepení postihnout nikoliv samotné lepiče, ale přímo pořadatele inzerovaných akcí. Způsob vymyslel majitel plakátovací agentury VERBA Jiří Štěpánek ve spolupráci s radnicí. Teď odhaduje, že se jim takto podařilo zlikvidovat černý výlep z devadesáti procent. Město vydalo vyhlášku o regulaci reklamy, podle níž mají všichni občané možnost a povinnost vylepovat pouze na určené plochy skrze jejich správce, jímž je právě pan Štěpánek. Jako majitel výlepové agentury poskytuje za rozumné ceny plakátování: „Za pětistovku může mít plakáty na všech plochách v Krumlově, což je výhodnější, než ho lepit načerno, když pořadatelé vědí, že jim ho já nebo městská policie za jeden den nejpozději strhne.“ Černý výlep odbor životního prostředí městského úřadu klasifikuje jako odpad, jehož se majitel zbavil nedovoleným způsobem. Jednoduchá logika věci, a v tomto případě rovněž výklad občanského zákoníku a zákona o odpadech, přitom umožňuje velmi snadno identifikovat, kdo je za výlep odpovědný. Někdo přece u tiskárny plakát zadal, někdo si jej koupil. A nese za něj tudíž odpovědnost až do okamžiku jeho likvidace. V zákoně o odpadech je odpad definován jako každá věc, jíž se člověk zbavuje – a smí tak činit pouze povolenými způsoby. Mezi ty černý výlep rozhodně nepatří. Pokud nechce pokutu zaplatit, zahájí se správní řízení, na základě kterého zaplatí pokutu ještě vyšší. Zdá se, že je to účinný nástroj. Pokud zůstávají představitelé měst stále ještě u povzdechů, bývá to prý zpravidla proto, že se nenajde na městském úřadě nikdo, kdo by se problému soustavně věnoval, usiloval o jeho řešení, hledal proto spolupracovníky a schůdné způsoby. Nelze přitom zůstat u restrikcí. „Musím mít dostatek ploch, abych je mohl za dobrou cenu těm lidem nabídnout. Jenom na základě zákazů a kontroly by to nefungovalo. Ti lidé prostě musí mít dobrou možnost své akce inzerovat a zároveň být postihováni, pokud této možnosti nevyužijí,“ má pro českokrumlovský úspěch Jiří Štěpánek důvěryhodné vysvětlení.
Sdílet článek na sociálních sítích