Vytvoření učebního manuálu pro akreditovaný kurz „Manažer ISŘ se znalostí OH a krizového řízení“
Základní idea projektu:
CEMC získal dne 12. ledna 2005 akreditaci od Ministerstva školství, tělovýchovy a mládeže ČR (MŠMT) pro nový rekvalifikačně odborný kurz „Manažer integrovaného systému řízení se znalostí odpadového hospodářství a krizového řízení“. Pro samotné uskutečnění tohoto kurzu je nezbytné vytvořit učební pomůcky – manuál. Zpracování tohoto manuálu představuje první část projektu podporovaného z ESF. Aby CEMC měl opravdu jistotu, že vznikne vysoce kvalitní učební pomůcka, bude za pomoci prvního pilotního kurzu manuál ověřovat v praxi. Pilotní kurz představuje druhou část projektu. Na základě získaných informací v pilotním kurzu a od dalších odborníků bude manuál následně upraven do konečné podoby a připraven pro další kurzy. Tato úprava přestavuje třetí etapu projektu.
Shrnutí jednotlivých etap projektu:
- tvorba manuálu
- realizace pilotního rekvalifikačního kurzu
- úprava manuálu
Rekvalifikační kurz
Rekvalifikační kurz má za cíl:
- podrobně seznámit posluchače se systémy řízení (EMS, jakost, BOZP)
- naučit posluchače systémy řízení auditovat
- seznámit posluchače s legislativními požadavky v oblasti systémů řízení
- vést k využívání environmentálního účetnictví v systému EMS jako nástroj na sledování a snižování environmentálních nákladů
- provést posluchače taji environmentálního reportingu
- připravit posluchače k odborné práci v oblasti odpadového hospodářství
- seznámit posluchače se základy krizového řízení a připravit je pro specializované kurzy tohoto směru
Kritéria pro výběr účastníků:
- středoškolské vzdělání, praxe dva roky v ekonomickém nebo technické oboru
- vysokoškolské vzdělání bez praxe
Zakončení rekvalifikačního kurzu:
Rekvalifikační kurz bude zakončený závěrečnou zkouškou – obhajobou samostatné písemné práce před zkušební komisí. Každý posluchač si bude moci téma závěrečné práce určit sám. Obecně platí, že téma se musí týkat systémů řízení – např. vypracování dílčí směrnice apod.
Přehled celkového počtu vyučovacích hodin a časový harmonogram:
Číslo semináře |
Název semináře |
Délka semináře (počet dnů) |
Celkový počet vyučovacích hodin |
1 |
Legislativa životního prostředí |
3 |
21 |
2 |
Odpadové hospodářství |
3 |
19 |
3 |
ISO 14001 (EMS) |
3 |
19 |
4 |
ISO 9001 (jakost) |
3 |
21 |
5 |
BOZP |
3 |
21 |
6 |
Interní audity |
3 |
21 |
7 |
environmentální účetnictví a reporting |
2 |
8 |
8 |
Základy krizového řízení |
3 |
21 |
CELKEM |
23 |
151 |
Upřesnění obsahu některých seminářů:
A) Legislativa životního prostředí:
- Zákon o IPPC
- Chemické látky a přípravky
- Prevence závažných havárií
- Ochrana ovzduší
- Vodní hospodářství
- Registr „REACH“
- obchodování s povolenkami emise skleníkových plynů
B) Odpadové hospodářství:
Celkový obsah:
a) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o odpadech)
b) Plánování v oblasti odpadového hospodářství
c) Odpadový hospodář
d) Zákon o obalech
Obsah části a) kurzu:
1. Co upravuje zákon o odpadech
- Předmět, používané pojmy
- hierarchie nakládání s odpady
- obecné zásady
2. Co je a co není odpad , druhy odpadů
- působnost zákona o odpadech a zvláštních právních předpisů
- definice pojmu odpad
- Katalog odpadů
- Příklady nejednoznačných a problémových případů
3. Kategorie odpadů
- přiřazování kategorie nebezpečný odpad
- hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, vyhláška o hodnocení nebezpečných
vlastností odpadů
- Katalog odpadů a Seznam nebezpečných odpadů
4. Povinnosti při nakládání s odpady, všeobecné požadavky a povinnosti při nakládání s odpady, povinnosti pro jednotlivé fáze (způsoby) nakládání s odpady
- obecné
- dělené:
. podle způsobu nakládání s odpady
. podle kategorie odpadu
. podle druhu odpadu – část čtvrtá a pátá zákona
5. Činnosti v odpadovém hospodářství, které lze vykonávat pouze na základě rozhodnutí nebo vyjádření příslušného orgánu veřejné správy
- Souhlasy, pověření, vyjádření
- Vztah k novému správnímu řádu
6. Komunální odpad
obce, občané, platby za nakládání s komunálním odpadem
7. Evidence a ohlašování, archivace
8. Orgány veřejné správy s působností v odpadovém hospodářství
- kontrolní činnost
- sankce
9. Aktuální stav, novelizace zákona o odpadech a jeho prováděcích předpisů
Obsah části b)
Plánování v oblasti odpadového hospodářství
1. Účel a cíle POH
2. Obsah POH jednotlivých úrovní (ČR, krajů a původců)
3. Příprava a projednávání POH
4. Realizace cílů stanovených POH ČR na národní úrovni.
5. Závaznost POH
6. POH jako nástroj krajů
7. POH původců, metodický pokyn
8. Problémy, nejasnosti, časté dotazy – zkušenosti, stanoviska
Obsah části c)
Odpadový hospodář
1. odborná způsobilost
2. jeho úloha v odpadovém hospodářství podniku
3.jeho povinnosti a pravomoce
Obsah části d)
Výklad zákona o obalech
1. základní povinnosti při nakládání s obaly a odpady z obalů
2. orgány státní správy a jejich působnost
3. ukládání pokut a nápravných opatření
4. autorizovaná společnost
C) BOZP
1. Úvod do BOZP a systémové bezpečnosti
- Záklaní pojmy
- Organizace BOZP v ČR, Státní odborný dozor
- BOZP na úrovni podniku, systémová bezpečnost
- Ekonomické aspekty BOZP
- Právní předpisy, normy, pracovně právní vztahy
- Právní předpisy, normy, pracovně právní vztahy
2. Prevence rizik
- Bezpečnost technických zařízeí, VTZ
- Identifikace a hodnocení rizik na pracovišti
- Kategorizace pracovních činností
3. Řízení BOZP
- OHSAS 18001
- Audit BOZP
D) Environmentální reporting (komunikace)
1) Komunikace podniku o životním prostředí [Základy komunikační politiky]
- Důvody k environmentální komunikaci
- S kým komunikovat: komunikace interní/externí, zainteresované strany, cílové skupiny, jejich výběr
- Komunikace povinná/dobrovolná
- Průzkum zájmů/obav zainteresovaných stran, vnímání env. dopadů a env. akcí
- Základní požadavky na komunikaci: transparentnost, přiměřenost (komu jaký typ informací), atd. – Vyhodnocování výsledků komunikace.
- Prostředky komunikace
- Komunikace jednorázová (ad hoc), jednosměrná, obousměrná, k participativnímu rozhodování
2) Ukazatelé environmentálního chování (envir. profilu)
- Údaje pro interní potřebu (pro environmentální management) a pro externí potřebu (informace pro akcionáře, pro odborné/laické instituce, pro veřejnost)
- Kvantitativní vyjádření pomocí indikátorů. Zlepšování envir. chování vyjádřené pomocí časových řad indikátorů. Indikátory jako měřítko pro dosahování env. cílů.
- Indikátory: Jednotlivé typy (absolutní,…), jejich výhody/nevýhody, typické sady indikátorů pro různé účely. Klasifikace podle ISO 14031: ECI, EPI (MPI a OPI), příklady.
3) Interní environmentální komunikace
- Výběr účastníků komunikace
- Postupy eko-controllingu jako součásti enironmentálního managementu
- Environmentální komunikace se zaměstnanci (formy, obsah; průzkum,…)
4) Dobrovolná externí komunikace
- Výběr zainteresovaných stran (cílových skupin)
- Vydávání dobrovolných periodických environmentálních zpráv: doporučená osnova a obsah. Prohlídka, rozbor a diskuse typických podnikových zpráv.
- Styky s veřejností: zásady, přehled způsobů a technik
E) Základy krizového řízení:
1. Úvod do problematiky
- Procesní model lidského systému a současné problémy jeho ochrany
- Chráněné zájmy
- Zranitelnost
2. Poznatky o pohromách a nouzových situacích, které jsou důležité pro bezpečnost a krizové řízení
- Pohromy, jejich typologie a charakteristiky v ČR, příčiny pohrom, typy pohrom, velikost pohrom, definice živelných a jiných pohrom, souhrn poznatků o pohromách, nouzová situace, kategorie nouzových situací, mimořádná událost, vztah mezi nouzovou situací a mimořádnou událostí, působení pohrom na lidský systém, co je důležité vědět o pohromách při řízení bezpečnosti území, krizovém a nouzovém řízení
3. Pojmy a rizikové inženýrství
- Pojmy, rizika a jejich řízení, integrální riziko, vztah integrálního rizika a dílčích rizik, postup pro stanovení rizik, stanovení rizik, řízení rizik a řízení bezpečnosti
4. Významné subsystémy řízení státu a jejich podpora
- Fakta, která usměrňují řízení bezpečnosti, vztah mezi řízením bezpečnosti, krizovým a nouzovým řízením, krizové a nouzové řízení, model řízení rizik v území, který zahrnuje všechny významné aspekty řízení společnosti, přijatelnost rizika, model řízení bezpečnosti v území, bezpečnostní dokumentace
5. Fáze řízení bezpečnosti, krizového / nouzového řízení
- Prevence, připravenost, odezva, obnova, poučení ze zkušeností, základní legislativa, krizové stavy, orgány krizového řízení, plánování, nouzové a krizové plánování, používané plány, ybrané úseky nouzového a krizového plánování dle legislativy ČR
Místo konání a zahájení kurzu:
Kurz bude zahájen v září tohoto roku, přičemž předpokládáme, že každý měsíc se uskuteční dva odborné semináře. O místě konání kurzu není v současné době rozhodnuto.
Jak se na kurz přihlásit?
Na kurz se jednoduše přihlásíte následujícím způsobem. V kapitole „Ke stažení“ si uložte přihlášku do svého počítače a elektronicky vyplňte (v MS Word). Řádně vyplněnou, podepsanou a orazítkovanou přihlášku vložte do obálky, kterou prosím označte v levém horním rohu heslem „KURZ – ESF“ a dále prosím zašlete doporučeně adresu uvedenou v kontaktech.
Cílové skupiny a jejich činnosti v projektu
Projekt je zaměřen na následující cílovou skupinu:
- Zaměstnanci
- Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ)
- Profesní a podnikatelská sdružení
- Zaměstnavatelé (zejména malí a střední podnikatelé)
Jaké cílové skupiny se mohou zúčastnit projektu:
Projekt je určen pouze pro cílové skupiny působící v hl. m. Praha (sídlo, pobočka).
Zapojení cílových skupin v projektu:
Cílové skupiny budou zapojovány do projektu v průběhu rekvalifikačního kurzu, který bude veden interaktivní formou. Cílové skupiny se budou podílet na úpravě výukového materiálu prostřednictvím svých rad, doporučení a pocitů, které budou zjišťovány vždy po ukončení jednotlivého okruhu kurzu vyplněním dotazníku a vzájemnou konstruktivní debatou. Cílovým skupinám bude dán prostor v periodikách vydávaných CEMC i na webových stránkách tak, aby se mohly podělit o své zkušenosti z probíhajícího či proběhlého kurzu.
Počet volných míst v rekvalifikačním kurzu: 30
Manuál
V rámci první etapy vznikne odborný manuál, na kterém budou spolupracovat s CEMC přední oboroví odborníci. Manuál bude vznikat od dubna do června letošního roku.
Struktura kapitol manuálu – kapitoly:
A) předmluva
B) informace o strukturálních fondech EU a přiznané podpoře
C) Legislativa ŽP
D) ISO 14001
E) ISO 9001
F) BOZP
G) Interní audity
H) Environmentální účetnictví a reporting
I) Základy krizového řízení
J) Závěr
Evropský sociální fond:
Evropský sociální fond (ESF) je jedním ze čtyř strukturálních fondů. Je klíčovým finančním nástrojem pro realizování Evropské strategie zaměstnanosti. Objem finančních prostředků z ESF pro ČR na programovací období 2004 - 2006 činí 456,98 mil. Eur.
Poslání Evropského sociálního fondu:
Hlavním posláním ESF je rozvíjení zaměstnanosti, snižování nezaměstnanosti, podpora sociálního začleňování osob a rovných příležitostí se zaměřením na rozvoj trhu práce a lidských zdrojů.
Další informace o EFS: ESF - www
Kontakty:
Pracovník CEMC odpovědný za projekt:
Ing. Jiří Študent ml. Tel.: 274 775 869 Mobil.: 602 617 616 e-mail.: studentj@cemc.cz
|
Adresa pro zaslání přihlášky:
CEMC Jevanská 12 P. O. BOX 161 Praha 10 100 31
|