Pátek, 26. dubna 2024

Elektrifikace zrychlí vlaky a uleví přírodě

Elektrifikace zrychlí vlaky a uleví přírodě

KARLOVY VARY - Před několika dny dokončená elektrifikace železniční trati č. 140 v úseku z Karlových Varů do Chomutova nejenže zkracuje jízdní doby vlaků, ale prospěje i životnímu prostředí. Byla jednou z největších investic do železniční dopravy v západních Čechách za poslední léta. Trvala 2,5 roku a stála stovky milionů korun, současně se stavbou trolejí byl totiž modernizován i železniční svršek.

Elektrifikovaný úsek vede hlubokým a úzkým údolím řeky Ohře mezi strmými svahy kopců Krušných hor na severní straně a Doupovských hor na straně jižní. Exhalace z dieselových lokomotiv se v údolí těžko rozptylovaly a zhoršovaly životní prostředí. Je to jedna z nejhezčích částí toku Ohře. Jsem proto nesmírně rád, že se elektrifikace podařila, říká poslanec Pavel Hojda (KSČM), člen podvýboru pro dopravu při hospodářském výboru sněmovny. Elektrifikace této trati byl jeden z hlavních úkolů Státního fondu dopravní infrastruktury, který měl podporu napříč politickým spektrem. Hlavní důvod byl ten, že železnice zde vede oblastí, která je z hlediska přírodního velice cenná. Zrychlení vlakové dopravy způsobuje nejen to, že elektrické lokomotivy jsou výkonnější než dieselové, ale i to, že odpadá přepřahání lokomotiv ve Varech a Chomutově, které způsobovalo časovou ztrátu přibližně dvou desítek minut. Nezanedbatelné také je, že elektrické lokomotivy jsou výrazně méně hlučné. V nejbližší době se ale už žádná elektrifikace v podobně velkém rozsahu neplánuje. Jedná se spíše o některé menší úseky, např. z Opavy směrem na Ostravu. Finanční prostředky se teď soustřeďují hlavně na budování rychlostních koridorů. Začíná se s jeho budováním v úseku Plzeň - Stříbro, který pak bude pokračovat dál směrem na Cheb. Zde bude zapotřebí poměrně velké množství prostředků. Např. na úsek Plzeň - Stříbro si musela Správa železniční dopravní cesty vzít úvěr od Evropské investiční banky. Koridor z Plzně do Stříbra má být dokončen asi za 2,5 roku. Komplikovanější bude výstavba koridoru v úseku Stříbro - Svojšín - Mariánské Lázně, protože trať je tu hodně zaříznutá ve skalách. Termín dokončení výstavby této části koridoru není stanoven, předpokládá se, že by to mohlo být do r. 2013.

Zdroj:Haló noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů