Svět stále více hledá "zelenější" vozidla
Lidé si sice uvědomují, že motorismus se nemůže rozvíjet tak, jako doposud, ale
zároveň nejsou příliš ochotni za změnu zaplatit. Vyplývá to z výzkumu
zveřejněného na konferenci nazvané Challenge Bibendum a věnované novým možnostem
pohonu vozidel, která včera skončila v Paříži.
Výzkum ve velkých zemích světa, který zaplatil výrobce pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] Michelin, například ukázal, že více než
polovina lidí předpokládá, že se silniční doprava bude muset změnit, aby méně
škodila životnímu prostředí. Avšak jen pětina dotazovaných uvedla, že je ochotna
dobrovolně zaplatit více peněz za ekologicky šetrnější vůz.
Chtěli by ovšem, aby nové vozidlo bylo dražší nejvíce o patnáct, ale raději jen
o pět procent oproti současným autům. Na konferenci Challenge Bibendum se sešli
zástupci průmyslu, vlád i ekologicky zaměřených institucí z celého světa.
Konstatovali, že dnešní spalovací motory produkují jen zlomek škodlivin oproti
minulým vozům. I tak bude nutné stále snižovat množství oxidu uhličitého, který
uniká z jejich výfuků a který v atmosféře nad našimi hlavami zadržuje teplo, a
rozehřívá tak planetu. Navíc se benzín a nafta časem stanou nedostatkovými
surovinami. Technické možnosti jejich náhrady existují. Není však jasné, která
nakonec vyhraje. Ve hře jsou kromě motorů spalujících zemní plyn také stroje
poháněné lihem či bionaftou ze zemědělských polí, elektromobily nebo vozidla na
vodík. Právě vodík vzbudil největší diskuse.
Zhruba polovina odborníků jej považuje jednoznačně za palivo budoucnosti. Druhá
polovina jej zavrhla, protože jeho výroba je moc nákladná a skladování obtížné,
neboť malé vodíkové molekuly unikají přes stěny nádrží. Ať se však nakonec
prosadí jakýkoli pohon, jedna špatná zpráva pro motoristy zůstává.
Vozidla na alternativní pohon, která byla na konferenci představena a jež si
mohli prohlédnout Pařížané přímo pod Eiffelovou věží, se stávají funkčně zcela
srovnatelnými s vozy na benzín a naftu. Avšak jejich cena je zatím stále
nepoměrně vyšší.
Lidé si sice uvědomují, že motorismus se nemůže rozvíjet tak, jako doposud, ale zároveň nejsou příliš ochotni za změnu zaplatit. Vyplývá to z výzkumu zveřejněného na konferenci nazvané Challenge Bibendum a věnované novým možnostem pohonu vozidel, která včera skončila v Paříži.
Výzkum ve velkých zemích světa, který zaplatil výrobce pneumatik Michelin, například ukázal, že více než polovina lidí předpokládá, že se silniční doprava bude muset změnit, aby méně škodila životnímu prostředí. Avšak jen pětina dotazovaných uvedla, že je ochotna dobrovolně zaplatit více peněz za ekologicky šetrnější vůz.
Chtěli by ovšem, aby nové vozidlo bylo dražší nejvíce o patnáct, ale raději jen o pět procent oproti současným autům. Na konferenci Challenge Bibendum se sešli zástupci průmyslu, vlád i ekologicky zaměřených institucí z celého světa. Konstatovali, že dnešní spalovací motory produkují jen zlomek škodlivin oproti minulým vozům. I tak bude nutné stále snižovat množství oxidu uhličitého, který uniká z jejich výfuků a který v atmosféře nad našimi hlavami zadržuje teplo, a rozehřívá tak planetu. Navíc se benzín a nafta časem stanou nedostatkovými surovinami. Technické možnosti jejich náhrady existují. Není však jasné, která nakonec vyhraje. Ve hře jsou kromě motorů spalujících zemní plyn také stroje poháněné lihem či bionaftou ze zemědělských polí, elektromobily nebo vozidla na vodík. Právě vodík vzbudil největší diskuse.
Zhruba polovina odborníků jej považuje jednoznačně za palivo budoucnosti. Druhá polovina jej zavrhla, protože jeho výroba je moc nákladná a skladování obtížné, neboť malé vodíkové molekuly unikají přes stěny nádrží. Ať se však nakonec prosadí jakýkoli pohon, jedna špatná zpráva pro motoristy zůstává.
Vozidla na alternativní pohon, která byla na konferenci představena a jež si mohli prohlédnout Pařížané přímo pod Eiffelovou věží, se stávají funkčně zcela srovnatelnými s vozy na benzín a naftu. Avšak jejich cena je zatím stále nepoměrně vyšší.
Výzkum ve velkých zemích světa, který zaplatil výrobce pneumatik Michelin, například ukázal, že více než polovina lidí předpokládá, že se silniční doprava bude muset změnit, aby méně škodila životnímu prostředí. Avšak jen pětina dotazovaných uvedla, že je ochotna dobrovolně zaplatit více peněz za ekologicky šetrnější vůz.
Chtěli by ovšem, aby nové vozidlo bylo dražší nejvíce o patnáct, ale raději jen o pět procent oproti současným autům. Na konferenci Challenge Bibendum se sešli zástupci průmyslu, vlád i ekologicky zaměřených institucí z celého světa. Konstatovali, že dnešní spalovací motory produkují jen zlomek škodlivin oproti minulým vozům. I tak bude nutné stále snižovat množství oxidu uhličitého, který uniká z jejich výfuků a který v atmosféře nad našimi hlavami zadržuje teplo, a rozehřívá tak planetu. Navíc se benzín a nafta časem stanou nedostatkovými surovinami. Technické možnosti jejich náhrady existují. Není však jasné, která nakonec vyhraje. Ve hře jsou kromě motorů spalujících zemní plyn také stroje poháněné lihem či bionaftou ze zemědělských polí, elektromobily nebo vozidla na vodík. Právě vodík vzbudil největší diskuse.
Zhruba polovina odborníků jej považuje jednoznačně za palivo budoucnosti. Druhá polovina jej zavrhla, protože jeho výroba je moc nákladná a skladování obtížné, neboť malé vodíkové molekuly unikají přes stěny nádrží. Ať se však nakonec prosadí jakýkoli pohon, jedna špatná zpráva pro motoristy zůstává.
Vozidla na alternativní pohon, která byla na konferenci představena a jež si mohli prohlédnout Pařížané přímo pod Eiffelovou věží, se stávají funkčně zcela srovnatelnými s vozy na benzín a naftu. Avšak jejich cena je zatím stále nepoměrně vyšší.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích