zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

České autobusy dobývají svět

16.06.2006
Ovzduší
České autobusy dobývají svět
Z Karosy Vysoké Mýto se již stala největší továrna celé skupiny Irisbus, rekordy láme rovněž SOR Libchavy. Poptávku táhne nová ekologická norma. Obě firmy právě představily úplné novinky.

Obrovský růst výroby letos zaznamenávají čeští výrobci autobusů. Karosa Vysoké Mýto, která je z nich největší, prodala za první čtyři měsíce 582 vozů. Ve stejném období loňského roku činil prodej 404 kusy. Generální ředitel společnosti Rudolf Černý uvedl, že podle současných objednávek převýší prodej za celý rok 2200 vozů, přičemž původní plán byl 2007 kusů. "Zbývá dost času, zákazníci mají stále ještě možnost objednat si autobusy na poslední čtvrtletí, takže konečný výsledek by mohl být ještě lepší," poznamenal Černý. "I při velmi opatrném odhadu mohu prohlásit, že za celý letošní rok bychom měli vykázat přinejmenším dvacetiprocentní meziroční nárůst." Karosa tak zaznamená další rekord v řadě (předloni prodala 1703 kusy a loni 1883). Pokud jde o počet vyrobených vozů, stala se největším závodem v rámci koncernu Irisbus, do něhož se spojily firmy z Francie, Itálie, Španělska, ČR a Maďarska.

Počet kmenových zaměstnanců, který loni touto dobou činil 1565, nyní dosáhl 1660. Továrna navíc využívá více než 600 "agenturních" zaměstnanců, jimiž vykrývá sezónní výkyvy (na počátku roku bývá objednávek velmi málo, což souvisí s termíny uvolňování dotací na hromadnou dopravu).

POSLEDNÍ ŠANCE NÁKUPU. Ve Vysokém Mýtě teď musejí napnout všechny síly, aby zvládli uspokojit poptávku po vozidlech starší řady 900, jejichž základní konstrukce pochází ještě z 80. let minulého století. Plánují se pracovní soboty, denně sjíždí z linky jedenáct autobusů. Továrna si dokonce musela pořídit nové technologie, protože při investicích v 90. letech se s tak velkou produkcí nepočítalo.

Zvýšený zájem zákazníků zřejmě odráží skutečnost, že od 1. října letošního roku vstupuje v platnost zpřísněná emisní norma Euro 4. Autobusy vyrobené podle této normy budou vybaveny katalytickým systémem, který vyžaduje doplňovat roztok močoviny (obchodní název je AdBlue). Mnozí dopravci se proto snaží na poslední chvíli koupit levnější, jednodušší a osvědčená vozidla. Jde přitom hlavně o zahraniční partnery - prodej autobusů Karosa v ČR se sice pohybuje nad úrovní loňského roku, ale jen mírně. "Na všech zahraničních teritoriích rosteme tempem, které je výrazně vyšší, než jsme očekávali," podotkl Černý. Na vývoz jde přes 80 % produkce.

NOVÉ TRHY PRO NOVINKU. S loni představeným linkovým modelem Arway, který již Euro 4 splňuje, firma vstoupila na nové trhy. Jde zejména o Itálii, Benelux a severoevropské státy. "Například v Dánsku naše snaha dříve vyznívala naprázdno, ale letos tam vyvezeme asi padesát autobusů," uvedl Černý.

Největším odbytištěm zůstává Francie, kde se poptávka po starší řadě 900 projevuje zvláště výrazně. "Jediná potíž spočívá v tom, že tam musíme dodat poměrně velké množství vozidel v krátkém termínu," pochvaluje si Černý. Po 1. říjnu bude ještě dočasně povoleno prodávat autobusy homologované podle normy Euro 3, ale jen v množství, které nepřesáhne 30 % objemu předchozího období. "Takže i po 1. říjnu můžeme nějaký čas pokračovat v dodávkách starších typů, ale s jejich výrobou k tomuto datu končíme," upřesnil generální ředitel. Výhodou vozidel splňujících Euro 4 je zhruba o 5 % nižší spotřeba paliva, protože motor díky čištění výfukových plynů může pracovat v příznivějším režimu. Řidiči si ale budou muset zvyknout, že vozidlo má ještě jednu nádrž, do které je nutné doplňovat další kapalinu.

PREMIÉRA V BRNĚ. Na nedávném Autotecu v Brně představila Karosa nový model Crossway, který nahrazuje předchozí školní a linkové autobusy řady 900. Pro továrnu ve Vysokém Mýtě to znamená zásadní změnu po dvaceti letech. V Brně odhalené vozidlo v podstatě představuje trochu jednodušší verzi autobusu Arway. Konstruktérům se podařilo odstranit nedostatky, které u staré řady 900 byly neřešitelné: nové autobusy jsou širší a mají větší světlou výšku. "Zejména v severských zemích nám zákazníci vyčítali, že v našich autobusech je příliš úzká ulička mezi sedadly, takže by podle místních pravidel nedosáhli na dotace. To se s novou řadou změnilo," vyzdvihl Černý. Crossway se bude vyrábět v délkách 10,6 m, 12 m a 12,8 m.

Dochází také k rozšíření sortimentu. Karosa totiž bude poprvé po delší době vyrábět kompletní řadu linkových autobusů - od příměstských až po turistické. Celá škála včetně specialit bude k dispozici v polovině příštího roku. Bohatě vybavený Arway je určen zejména pro Itálii, Německo a Benelux, v Brně představené nové linkové autobusy Crossway by se měly uplatnit především v ČR, SR a Rusku. Karosa je aktivní také v Polsku, Maďarsku, Finsku, Pobaltí, státech SNS, na Islandu a na Balkáně.

U městského nízkopodlažního autobusu Citelis výrobce přikročil k dílčím vylepšením. Jde o vyvedení výfuku do střechy a zavěšení sedaček do boku, čímž se uvolnil prostor na podlaze. Také u nízkopodlažních kloubových autobusů dochází ke změně, nízká podlaha je nyní i v zadní části.

AUTOR: PETR KORBEL
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí