zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Možnosti alternativních pohonů

21.06.2006
Obecné
Možnosti alternativních pohonů
Ochrana životního prostředí, ubývající zásoby fosilních paliv, to vše v poslední době vyvolává zvýšený zájem o alternativní pohony pro motorová vozidla. Některá z nich se představila také na letošním odborném motoristickém veletrhu AUTOTEC 2006.

V současné době se nejvíce prezentují automobily poháněné stlačeným zemním plynem. Výhodou jsou zhruba třetinové náklady oproti pohonu na benzin a minimální emise výfukových plynů při současném zachování téměř stejných jízdních vlastností.

Vůz Doblo od italského Fiatu, patří mezi vůbec první modely vozidel, jež byly na našem trhu nabízeny na pohon zemním plynem. V současnosti Fiat vyrábí kromě modelové řady Doblo a Doblo Cargo také modelovou řadu Multipla Natural Power. Všechny vozy používají ke svému pohonu alternativně stlačený zemní plyn nebo benzin.

Vozy jsou nastaveny běžně na zemní plyn. Motor však vždy startuje na benzin a posléze se ihned automaticky přepne na zemní plyn. Znamená to, že ke spalování benzinu dochází pouze při startování nebo v případě, že je nádrž na plyn prázdná. Při startu je benzinový okruh aktivován pouze proto, aby jeho vstřikovače dlouhou nečinností nezatuhly a byly připraveny pro případ nedostatku plynu. Jinak totiž jedna z výhod zemního plynu (CNG) oproti známějšímu LPG je, že na něj lze motory bez problémů startovat i za nejnižších teplot. V tlakových lahvích je zemní plyn v plynném skupenství a nepotřebuje se nejdříve odpařit teplem zahřátého motoru. Řidič ovšem může kdykoli přepnout na benzinový okruh stlačením spínače umístěného vedle ruční brzdy na centrálním tunelu.

Dalším vozem je Opel Combo CNG, který je nově uváděn na náš trh. Výrobce deklaruje o 30 až 50 procent nižší provozní náklady v porovnání s modely poháněnými vznětovými, resp. zážehovými motory, a o 20 procent nižší emise CO2 (v porovnání se vznětovou verzí). Přepínání mezi provozem na plyn a benzin může řidič ovládat tlačítkem na palubní desce, z plynu na benzin přejde motor automaticky také v případě vyčerpání zásoby stlačeného plynu.

Zástupci francouzské automobilky Citroen předvedli verzi modelové řady Citroen C3 a také plynovou verzi modelu Berlingo. Ta má osvědčený benzinový motor 1.4i, který je vybaven specifickými úpravami motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídicími jednotkami motoru (benzin, CNG). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový.

Citroenu C3 na zemní plyn pracuje také ve dvoupalivovém modu (benzin - zemní plyn). Plynová nádrž o užitečném objemu 56 l se nachází v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola a vlastní zavazadlový prostor nijak neomezuje. Benzinová nádrž zůstává ve standardním objemu 47 l. Dojezdová vzdálenost tohoto vozu ve smíšeném provozu se tak zvyšuje až na 900 km.
Zdroj: STAVITEL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí