zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stane se železnice alternativou?

20.06.2006
Obecné
Stane se železnice alternativou?


Společnost King Sturge provedla počátkem letošního roku průzkum mezi logistickými společnostmi působícími v ČR. Součástí průzkumu, zaměřeného na potřeby logistických firem v oblasti průmyslových nemovitostí, byla i dopravní vložka namířená na využití železničních vleček.

Z odpovědí respondentů vyplynulo, že pouze necelých 37 % logistických firem zvažuje možnost realizace alespoň části přeprav po železnici, navíc ochota těchto firem finančně se podílet na stavbě vlečky k logistickým terminálům je minimální. V současnosti je přitom jen málo skladových prostor v tuzemsku vybaveno železničním napojením. Pokud vlečka v areálu existuje, je často ve vlastnictví soukromého subjektu, který ji využívá pouze pro vlastní potřebu.

"Jsem nicméně přesvědčen, že v této oblasti dojde k jistému posunu, a železniční doprava se stane alespoň částečnou alternativou silniční přepravy. Jak je všeobecně známo, ve společnosti dochází ke zvyšování tlaku na omezení kamionové dopravy ať již z důvodů ekologických tak i ekonomických. Zavedení mýtného, růst cen pohonných hmot, nové direktivy EU regulující emise, rychlost, dobu řízení a jiná opatření postupně navyšují náklady na silniční dopravy a v blízké budoucnosti jistě donutí logistické firmy k hledání alternativních řešení," vysvětluje danou skutečnost Martin Václavík, vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí King Sturge, s.r.o.

V Praze a blízkém okolí, které jsou v současné době v centru pozornosti logistických firem jako jedna z prioritních oblastí v ČR, je v současnosti nabídka zavlečkovaných skladových prostor minimální nebo téměř žádná. Jedním z prvních konkrétních případů, kdy se developer snaží rozšířit nabídku pro logistiky o možnost přepravy po železnici, je moderní logistický park R6 Logistics Park budovaný v Jenči u Prahy. Park nabídne až 120 000 m2 skladových prostor s napojením na železnici, její výstavba, kterou je nyní připraven plně hradit developer projektu, je však také podmíněna zájmem ze strany nájemců - logistických společností.

Uvedený příklad naznačuje, že by se situace v blízké budoucnosti mohla změnit. Bude ale do značné míry záviset na podpoře výstavby vleček se strany státu a na možnosti dosáhnout na granty EU. Státní finanční podpora by totiž mohla umožnit výstavbu železničního napojení skladových areálů, aniž by toto představovalo náklady pro jejich nájemce. Tato alternativa by již pro mnohé firmy mohla by zajímavou a rozšířit tak stávající možnosti pro přepravce.

Je samozřejmé, že železniční doprava musí ujít ještě dlouhou cestu, aby mohla být konkurenceschopnou alternativou. Problémem je především časová přesnost dodávek, možnost kontroly pohybu zboží, nedostatek kvalitní přepravní techniky ale i malá informovanost dopravců o možnostech přepravy zboží po železnici. "Domnívám se, že situace se v současnosti mění k lepšímu. České dráhy se postupně snaží přizpůsobit tržnímu boji o zákazníka a v jejich službách již nalezneme značnou flexibilitu. Jejich cesta ke konkurenceschopnosti je však ještě dlouhá, nicméně již začala," říká Martin Václavík.

V dosavadní praxi se totiž většinou setkáváme s tím, že logistické firmy, po špatných zkušenostech z minulosti, o železniční dopravě vůbec neuvažují.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
5
10. 2017
5.10.2017 - Seminář, školení
Kobra Údlice, s.r.o. Přečaply 100, Údlice - Přečaply
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
10
10. 2017
10.10.2017 - Seminář, školení
Brno
ZERA - Zemědělská a ekologická regionální agentura, o.s.
12
10. 2017
12.10.2017 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí