Češi přišli o exkluzivitu na elektrárnu v Argentině
Česká společnost Škodaexport se nedohodla s argentinskou vládou na výstavbě
elektrárny v této latinskoamerické zemi. Chystaný kontrakt na zakázku v Riu
Turbio poblíž Ohňové země Argentinci odmítli podepsat s odkazem na údajně
vysokou cenu.
Přestože Škodaexport připravoval tento významný projekt už dva roky na základě
takzvaného Protokolu o porozumění (uzavřeného vládními resorty obou zemí), může
nyní o zakázku úplně přijít. Argentinci totiž změnili plány, a rozhodli se
vypsat mezinárodní výběrové řízení.
"Už se jen dolaďují detaily a podmínky financování," říkal ještě v březnu při
návštěvě Argentiny premiér Jiří Paroubek po jednání s tamním ministrem
plánování. Těmi "detaily" byla snaha argentinského ministerstva o snížení ceny o
dvacet miliónů dolarů ze Škodaexportem požadovaných 130 miliónů.
Škodaexport zčásti slevil, ale víc podle obchodního ředitele Zdeňka Veselého už
nemůže. Postavit elektrárnu v oblasti poblíž Ohňové země není podle něj laciná
záležitost. Argentinci však dali nedávno české straně písemně jasně najevo, že
ani s posledním návrhem ceny nesouhlasí.
Protokol o porozumění, který v roce 2004 podepsali zástupci českého Ministerstva
průmyslu a obchodu s argentinským Ministerstvem federálního plánování, je
obecnou deklarací o podpoře vzájemných investic, včetně stavby elektrárny v Riu
Turbio. "Škodaexportu ale nedává na zakázku žádný právní nárok," potvrdil
náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.
"Ještě si nepřipouštíme, že by zakázka byla ztracená. Abychom prokázali
oprávněnou výši stanovené ceny, předložili jsme technicko-ekonomický rozbor
nabídnutého zařízení. A prostřednictvím českého zastupitelského úřadu v Buenos
Aires požádali o schůzku s ministrem argentinského ministerstva plánování Juliem
de Videm," uvedl Veselý. V případě vypsání soutěže by byl podle generálního
ředitele Škodaexportu Jaroslava Hubáčka postup jasný: "Určitě bychom se
zúčastnili. A vzhledem k dosavadní přípravě bychom měli velké šance." Otázkou
však stále zůstává, zda by cenová nabídka Škodaexportu byla skutečně ta
nejnižší.
V Argentině už stojí čtyři tepelné elektrárny, které postavili před rokem 1989
Češi. Rio Turbio mělo být pátou. Tehdy se na výstavbě kromě Škodaexportu
podílela projektově ještě Škoda Praha a dodávkami generátorů, turbín a řídících
systémů i plzeňská Škodovka - dnes Škoda Power. "Pokud by to Škodaexport získal,
máme jako vždy zájem se podílet," uvedl letos v březnu generální ředitel Škody
Power Jan Musil. Rio Turbio mělo být podle původních plánů argentinské vlády
výkonem dvakrát 41 megawattů poměrně malá elektrárna. Jde ale o nestandardní
stavbu s náročnými technickými parametry a na spalování uhlí i městského odpadu.
Šlo by tedy o další z důležitých zakázek státem ovládaného Škodaexportu, který
se prosazuje ve více než 60 zemích a v poslední době v oblasti energetiky
především v Indii, Turecku a Číně.
Česká společnost Škodaexport se nedohodla s argentinskou vládou na výstavbě elektrárny v této latinskoamerické zemi. Chystaný kontrakt na zakázku v Riu Turbio poblíž Ohňové země Argentinci odmítli podepsat s odkazem na údajně vysokou cenu.
Přestože Škodaexport připravoval tento významný projekt už dva roky na základě takzvaného Protokolu o porozumění (uzavřeného vládními resorty obou zemí), může nyní o zakázku úplně přijít. Argentinci totiž změnili plány, a rozhodli se vypsat mezinárodní výběrové řízení.
"Už se jen dolaďují detaily a podmínky financování," říkal ještě v březnu při návštěvě Argentiny premiér Jiří Paroubek po jednání s tamním ministrem plánování. Těmi "detaily" byla snaha argentinského ministerstva o snížení ceny o dvacet miliónů dolarů ze Škodaexportem požadovaných 130 miliónů.
Škodaexport zčásti slevil, ale víc podle obchodního ředitele Zdeňka Veselého už nemůže. Postavit elektrárnu v oblasti poblíž Ohňové země není podle něj laciná záležitost. Argentinci však dali nedávno české straně písemně jasně najevo, že ani s posledním návrhem ceny nesouhlasí.
Protokol o porozumění, který v roce 2004 podepsali zástupci českého Ministerstva průmyslu a obchodu s argentinským Ministerstvem federálního plánování, je obecnou deklarací o podpoře vzájemných investic, včetně stavby elektrárny v Riu Turbio. "Škodaexportu ale nedává na zakázku žádný právní nárok," potvrdil náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.
"Ještě si nepřipouštíme, že by zakázka byla ztracená. Abychom prokázali oprávněnou výši stanovené ceny, předložili jsme technicko-ekonomický rozbor nabídnutého zařízení. A prostřednictvím českého zastupitelského úřadu v Buenos Aires požádali o schůzku s ministrem argentinského ministerstva plánování Juliem de Videm," uvedl Veselý. V případě vypsání soutěže by byl podle generálního ředitele Škodaexportu Jaroslava Hubáčka postup jasný: "Určitě bychom se zúčastnili. A vzhledem k dosavadní přípravě bychom měli velké šance." Otázkou však stále zůstává, zda by cenová nabídka Škodaexportu byla skutečně ta nejnižší.
V Argentině už stojí čtyři tepelné elektrárny, které postavili před rokem 1989 Češi. Rio Turbio mělo být pátou. Tehdy se na výstavbě kromě Škodaexportu podílela projektově ještě Škoda Praha a dodávkami generátorů, turbín a řídících systémů i plzeňská Škodovka - dnes Škoda Power. "Pokud by to Škodaexport získal, máme jako vždy zájem se podílet," uvedl letos v březnu generální ředitel Škody Power Jan Musil. Rio Turbio mělo být podle původních plánů argentinské vlády výkonem dvakrát 41 megawattů poměrně malá elektrárna. Jde ale o nestandardní stavbu s náročnými technickými parametry a na spalování uhlí i městského odpadu. Šlo by tedy o další z důležitých zakázek státem ovládaného Škodaexportu, který se prosazuje ve více než 60 zemích a v poslední době v oblasti energetiky především v Indii, Turecku a Číně.
Přestože Škodaexport připravoval tento významný projekt už dva roky na základě takzvaného Protokolu o porozumění (uzavřeného vládními resorty obou zemí), může nyní o zakázku úplně přijít. Argentinci totiž změnili plány, a rozhodli se vypsat mezinárodní výběrové řízení.
"Už se jen dolaďují detaily a podmínky financování," říkal ještě v březnu při návštěvě Argentiny premiér Jiří Paroubek po jednání s tamním ministrem plánování. Těmi "detaily" byla snaha argentinského ministerstva o snížení ceny o dvacet miliónů dolarů ze Škodaexportem požadovaných 130 miliónů.
Škodaexport zčásti slevil, ale víc podle obchodního ředitele Zdeňka Veselého už nemůže. Postavit elektrárnu v oblasti poblíž Ohňové země není podle něj laciná záležitost. Argentinci však dali nedávno české straně písemně jasně najevo, že ani s posledním návrhem ceny nesouhlasí.
Protokol o porozumění, který v roce 2004 podepsali zástupci českého Ministerstva průmyslu a obchodu s argentinským Ministerstvem federálního plánování, je obecnou deklarací o podpoře vzájemných investic, včetně stavby elektrárny v Riu Turbio. "Škodaexportu ale nedává na zakázku žádný právní nárok," potvrdil náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.
"Ještě si nepřipouštíme, že by zakázka byla ztracená. Abychom prokázali oprávněnou výši stanovené ceny, předložili jsme technicko-ekonomický rozbor nabídnutého zařízení. A prostřednictvím českého zastupitelského úřadu v Buenos Aires požádali o schůzku s ministrem argentinského ministerstva plánování Juliem de Videm," uvedl Veselý. V případě vypsání soutěže by byl podle generálního ředitele Škodaexportu Jaroslava Hubáčka postup jasný: "Určitě bychom se zúčastnili. A vzhledem k dosavadní přípravě bychom měli velké šance." Otázkou však stále zůstává, zda by cenová nabídka Škodaexportu byla skutečně ta nejnižší.
V Argentině už stojí čtyři tepelné elektrárny, které postavili před rokem 1989 Češi. Rio Turbio mělo být pátou. Tehdy se na výstavbě kromě Škodaexportu podílela projektově ještě Škoda Praha a dodávkami generátorů, turbín a řídících systémů i plzeňská Škodovka - dnes Škoda Power. "Pokud by to Škodaexport získal, máme jako vždy zájem se podílet," uvedl letos v březnu generální ředitel Škody Power Jan Musil. Rio Turbio mělo být podle původních plánů argentinské vlády výkonem dvakrát 41 megawattů poměrně malá elektrárna. Jde ale o nestandardní stavbu s náročnými technickými parametry a na spalování uhlí i městského odpadu. Šlo by tedy o další z důležitých zakázek státem ovládaného Škodaexportu, který se prosazuje ve více než 60 zemích a v poslední době v oblasti energetiky především v Indii, Turecku a Číně.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích