Kamióny jsou vyřešeny, o mýtném se mlčí
Přestože vyjednávací týmy již uzavřely kapitolu dopravy, v nadcházejících
měsících může být ještě kolem jednoho dopravního tématu živo. Do koaliční
smlouvy se totiž nedostala budoucnost mýtného pro kamióny.
Přitom v následujících měsících, nejpozději však do září, musí skončit důležitá
jednání o jeho výši. Ty měla vláda svým nařízením podle původních plánů stanovit
již letos na jaře. V té době však ještě kvůli protestům neúspěšných uchazečů o
provozování mýta u antimonopolního úřadu nebyla ani podepsána smlouva s vítězem
tendru společností Kapsch.
Ministerstvo dopravy nakonec má podklady k cenám dodat vládě v září. Podle dosud
zpracovaných návrhů se počítá s tím, že by se mýtné pohybovalo mezi 1,90 až 7,80
korunami za kilometr, průměrně by tedy byla přibližně čtyři koruny.
Strana zelených už nyní naznačuje, že ceny by měly být vyšší. "Měly by se
přiblížit úrovni Rakouska, tedy v přepočtu osmi korunám za kilometr. Navýšení
však nemusí být skokové, stačí postupné," říká dopravní expert strany Petr
Šlégr.
I ODS připouští, že ceny mýtného se ještě mohou měnit. "Umím si představit, že
tento postoj podpořím, protože v něčem se prostě v koalici ustoupit musí," říká
možný budoucí ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Zavedení vyššího mýtného se nebrání ani Svaz průmyslu a dopravy. "Jeho výše by
měla být stanovena s ohledem na úroveň mýtného v zemích EU," uvedl ředitel sekce
hospodářské a environmentální politiky Svazu Boris Dlouhý.
Zástupce dopravců, generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar však
vzkazuje, že do jednání o mýtném ještě dopravci zasáhnou. "Nám je v podstatě
jedno, jestli cena bude čtyři nebo osm korun za kilometr. Největší problém je v
těch sedmi cenových pásmech. Ceny se někde střídají každé dva kilometry," říká
Špryňar. K těmto sazbám se ještě musí připočítat odlišné ceny pro ekologičtější
motory a zohledňuje se i denní doba.
"Vznikne tak neskutečná matice kombinací různých sazeb, že se v tom nikdo
nevyzná," dodává.
Zavedení mýtného se podle něho každopádně projeví ve vyšších cenách za dopravní
služby. "Když se zavádělo mýto v Německu a Rakousku, tak dopravci měli ještě
šanci to nějakým způsobem absorbovat do svých nákladů - zrušilo se třeba omezení
vyvážet jen 200 litrů nafty. Dnes už tu rezervy nejsou," varuje Špryňar a své
tvrzení dokládá průzkumem, který Česmad provedl na různě velkých firmách.
"Například u firmy s 25 kamióny stoupnou náklady o 15,5 miliónu korun ročně,"
říká.
Stát předpokládá, že z mýtného vybere zhruba deset až dvanáct miliard korun
ročně. Pro srovnání - z prodeje ročních známek kamionům dnes utrží necelou
miliardu ročně.
Ve stejné době jako ceny mýtného by podle současných koaličních jednání měla
přijít novela, jež zruší povolení jízdy kamiónů o víkendech a vše vrátí do
dnešního stavu. Kamióny tak znovu nebudou moci jezdit v neděli přes den, o
prázdninách ani v sobotu.
Přestože vyjednávací týmy již uzavřely kapitolu dopravy, v nadcházejících měsících může být ještě kolem jednoho dopravního tématu živo. Do koaliční smlouvy se totiž nedostala budoucnost mýtného pro kamióny.
Přitom v následujících měsících, nejpozději však do září, musí skončit důležitá jednání o jeho výši. Ty měla vláda svým nařízením podle původních plánů stanovit již letos na jaře. V té době však ještě kvůli protestům neúspěšných uchazečů o provozování mýta u antimonopolního úřadu nebyla ani podepsána smlouva s vítězem tendru společností Kapsch.
Ministerstvo dopravy nakonec má podklady k cenám dodat vládě v září. Podle dosud zpracovaných návrhů se počítá s tím, že by se mýtné pohybovalo mezi 1,90 až 7,80 korunami za kilometr, průměrně by tedy byla přibližně čtyři koruny.
Strana zelených už nyní naznačuje, že ceny by měly být vyšší. "Měly by se přiblížit úrovni Rakouska, tedy v přepočtu osmi korunám za kilometr. Navýšení však nemusí být skokové, stačí postupné," říká dopravní expert strany Petr Šlégr.
I ODS připouští, že ceny mýtného se ještě mohou měnit. "Umím si představit, že tento postoj podpořím, protože v něčem se prostě v koalici ustoupit musí," říká možný budoucí ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Zavedení vyššího mýtného se nebrání ani Svaz průmyslu a dopravy. "Jeho výše by měla být stanovena s ohledem na úroveň mýtného v zemích EU," uvedl ředitel sekce hospodářské a environmentální politiky Svazu Boris Dlouhý.
Zástupce dopravců, generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar však vzkazuje, že do jednání o mýtném ještě dopravci zasáhnou. "Nám je v podstatě jedno, jestli cena bude čtyři nebo osm korun za kilometr. Největší problém je v těch sedmi cenových pásmech. Ceny se někde střídají každé dva kilometry," říká Špryňar. K těmto sazbám se ještě musí připočítat odlišné ceny pro ekologičtější motory a zohledňuje se i denní doba.
"Vznikne tak neskutečná matice kombinací různých sazeb, že se v tom nikdo nevyzná," dodává.
Zavedení mýtného se podle něho každopádně projeví ve vyšších cenách za dopravní služby. "Když se zavádělo mýto v Německu a Rakousku, tak dopravci měli ještě šanci to nějakým způsobem absorbovat do svých nákladů - zrušilo se třeba omezení vyvážet jen 200 litrů nafty. Dnes už tu rezervy nejsou," varuje Špryňar a své tvrzení dokládá průzkumem, který Česmad provedl na různě velkých firmách. "Například u firmy s 25 kamióny stoupnou náklady o 15,5 miliónu korun ročně," říká.
Stát předpokládá, že z mýtného vybere zhruba deset až dvanáct miliard korun ročně. Pro srovnání - z prodeje ročních známek kamionům dnes utrží necelou miliardu ročně.
Ve stejné době jako ceny mýtného by podle současných koaličních jednání měla přijít novela, jež zruší povolení jízdy kamiónů o víkendech a vše vrátí do dnešního stavu. Kamióny tak znovu nebudou moci jezdit v neděli přes den, o prázdninách ani v sobotu.
Mýtné v datech
leden 2005 - Vláda schválila návrh na zavedení mýtného.
červen 2005 - Ministr Milan Šimonovský vyhlásil soutěž na dodavatele systému mýtného.
listopad 2005 - Ministerstvo dopravy vyloučilo ze soutěže tři ze čtyř uchazečů. Oznámilo, že tendr vyhrál rakouský Kapsch. Vyloučení účastníci tendr zpochybnili, premiér Jiří Paroubek požaduje vyjádření ÚOHS.
prosinec 2005 - Mýtné schválila poslanecká sněmovna.
březen 2006 - ÚOHS zamítl připomínky neúspěšných uchazečů - italské Autostrade a konsorcia Mytia. Ministerstvo poté podepsalo smlouvu s Kapschem. Ten oznámil, že zavede mýtné od ledna 2007 už i na silnicích I. třídy.
červen 2006 - Ministr Šimonovský s Kapschem podepsal dodatek smlouvy - mýtné má být od 1. ledna 2007 jen na dálnicích.
Přitom v následujících měsících, nejpozději však do září, musí skončit důležitá jednání o jeho výši. Ty měla vláda svým nařízením podle původních plánů stanovit již letos na jaře. V té době však ještě kvůli protestům neúspěšných uchazečů o provozování mýta u antimonopolního úřadu nebyla ani podepsána smlouva s vítězem tendru společností Kapsch.
Ministerstvo dopravy nakonec má podklady k cenám dodat vládě v září. Podle dosud zpracovaných návrhů se počítá s tím, že by se mýtné pohybovalo mezi 1,90 až 7,80 korunami za kilometr, průměrně by tedy byla přibližně čtyři koruny.
Strana zelených už nyní naznačuje, že ceny by měly být vyšší. "Měly by se přiblížit úrovni Rakouska, tedy v přepočtu osmi korunám za kilometr. Navýšení však nemusí být skokové, stačí postupné," říká dopravní expert strany Petr Šlégr.
I ODS připouští, že ceny mýtného se ještě mohou měnit. "Umím si představit, že tento postoj podpořím, protože v něčem se prostě v koalici ustoupit musí," říká možný budoucí ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Zavedení vyššího mýtného se nebrání ani Svaz průmyslu a dopravy. "Jeho výše by měla být stanovena s ohledem na úroveň mýtného v zemích EU," uvedl ředitel sekce hospodářské a environmentální politiky Svazu Boris Dlouhý.
Zástupce dopravců, generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar však vzkazuje, že do jednání o mýtném ještě dopravci zasáhnou. "Nám je v podstatě jedno, jestli cena bude čtyři nebo osm korun za kilometr. Největší problém je v těch sedmi cenových pásmech. Ceny se někde střídají každé dva kilometry," říká Špryňar. K těmto sazbám se ještě musí připočítat odlišné ceny pro ekologičtější motory a zohledňuje se i denní doba.
"Vznikne tak neskutečná matice kombinací různých sazeb, že se v tom nikdo nevyzná," dodává.
Zavedení mýtného se podle něho každopádně projeví ve vyšších cenách za dopravní služby. "Když se zavádělo mýto v Německu a Rakousku, tak dopravci měli ještě šanci to nějakým způsobem absorbovat do svých nákladů - zrušilo se třeba omezení vyvážet jen 200 litrů nafty. Dnes už tu rezervy nejsou," varuje Špryňar a své tvrzení dokládá průzkumem, který Česmad provedl na různě velkých firmách. "Například u firmy s 25 kamióny stoupnou náklady o 15,5 miliónu korun ročně," říká.
Stát předpokládá, že z mýtného vybere zhruba deset až dvanáct miliard korun ročně. Pro srovnání - z prodeje ročních známek kamionům dnes utrží necelou miliardu ročně.
Ve stejné době jako ceny mýtného by podle současných koaličních jednání měla přijít novela, jež zruší povolení jízdy kamiónů o víkendech a vše vrátí do dnešního stavu. Kamióny tak znovu nebudou moci jezdit v neděli přes den, o prázdninách ani v sobotu.
Mýtné v datech
leden 2005 - Vláda schválila návrh na zavedení mýtného.
červen 2005 - Ministr Milan Šimonovský vyhlásil soutěž na dodavatele systému mýtného.
listopad 2005 - Ministerstvo dopravy vyloučilo ze soutěže tři ze čtyř uchazečů. Oznámilo, že tendr vyhrál rakouský Kapsch. Vyloučení účastníci tendr zpochybnili, premiér Jiří Paroubek požaduje vyjádření ÚOHS.
prosinec 2005 - Mýtné schválila poslanecká sněmovna.
březen 2006 - ÚOHS zamítl připomínky neúspěšných uchazečů - italské Autostrade a konsorcia Mytia. Ministerstvo poté podepsalo smlouvu s Kapschem. Ten oznámil, že zavede mýtné od ledna 2007 už i na silnicích I. třídy.
červen 2006 - Ministr Šimonovský s Kapschem podepsal dodatek smlouvy - mýtné má být od 1. ledna 2007 jen na dálnicích.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích