zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologická centra v Libereckém kraji obsloužila na 2000 klientů

28.06.2006
Obecné
Ekologická centra v Libereckém kraji obsloužila na 2000 klientů

Liberec -- Více než 2000 klientů vyhledaly zhruba za rok rok existence služby Poradenských center pro venkov, která vznikla v Libereckém kraji. Dvouletý projekt, jehož hlavním cílem je vytvoření pracovních příležitostí na venkově, podpora místní produkce a péče o krajinu, je financován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu a přijde na bezmála 16 milionů korun. Novináře o tom dnes informovala hlavní manažerka projektu Květa Vinklátová.

Přestože smlouva o financování byla podepsána právě před rokem, sama střediska začala pracovat až od září. Celkem jich v kraji vzniklo šest -- ve Frýdlantu na Liberecku, Dubé na Českolipsku a v České Lípě, Jilemnici a Turnově na Semilsku a ve Smržovce na Jablonecku. Ne všechna mají podle Viklátové stejné zaměření, reagují totiž na podmínky toho kterého regionu a na potřeby jeho obyvatel.

V oblasti Frýdlantska a Semilska je velký zájem především o ekologické zemědělství a propagaci místní zemědělské i nezemědělské produkce. Díky podpoře Frýdlantské poradenského centra tak například ve Frýdlantu vznikl obchůdek, který místní produkci nabízí, a navíc se připravuje i značka, která by měla pomoci s propagací místní produkce za hranicemi regionu. Podobný obchůdek, jenž by nabízel místní zemědělské produkty a zajišťoval i kontakty na ekofarmy připravuje s podporou poradenského centra také Jana Procházková v Jablonci nad Nisou.

Na Českolipsku je zemědělských podniků méně, větší zájem je tam proto o podporu rozvoje turistiky. Českolipské středisko spolu s kolegy v Dubé připravuje například projekt hipostezek, které by propojily farmy s koňmi v regionu. "V současné době už máme více než 60 zájemců, kteří se do projektu chtějí zapojit, protože v tom vidí další možnosti rozvoje turistiky," řekla ČTK Jana Kosťunová z českolipské poradny.

Podle Vinklátové je pro klienty důležité, že pracovníci poradenských center nepůsobí od stolu, ale vyrážejí do terénu. "To umožňuje poznat skutečné problémy a požadavky klientů a reagovat pružně podle situace," řekla. Téměř rok práce podle Vinklátové ukázal, že podobná centra mají svůj smysl. To ostatně potvrdil i místostarosta Jilemnice Václav Hartman, který připustil, že středisko radnice považuje za součást služeb městského úřadu. Všichni věří, že i po skončení dvouletého projektu se v evropských fondech a dalších zdrojích podaří nalézt prostředky na to, aby poradny mohly fungovat dál.

Leona Vacková
Deník veřejné správy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí