Stanovisko STUŽ - Vyjádření k Operačnímu programu podnikání a inovace na období 2007 - 2013 a k vyhodnocení jeho vlivů na ŽP (SEA)
A) K Operačnímu programu podnikání a inovace na léta 2007 - 2013:
1. Postrádáme alespoň zmínku o inovačním potenciálu technologií a zařízení pro ochranu životního prostředí a prosazování nejlepších dostupných technologií (BAT) jako možný další příspěvek pro konkurenceschopnost našeho podnikání a exportní příležitost. Tuto „příležitost“ postrádáme i ve SWOT analýze. V souladu s názorem zpracovatelů Vyhodnocení SEA doporučujeme v tomto smyslu OPPI doplnit.
2. V „ohroženích“ postrádáme zmínku o potenciálním nebezpečí, spočívajícím v příliš vysokém podílu nových zahraničních i domácích investic do automobilové výroby. To podle našeho názoru ohrožuje nejen ekonomickou a sociální stabilitu našeho hospodářství v případě odbytových krizí, ale sekundárně i životní prostředí. Podpora investic by se měla více zaměřit i na diverzifikaci průmyslové produkce.
3. Vítáme deklarovanou podporu využívání „brownfields“ pro podnikatelské aktivity a tím i ochranu zemědělské půdy a přírodního prostředí, jakož i zaměření na úspory energie a surovin, na obnovitelné zdroje energie a druhotné využití surovin (vyjma spaloven).
4. Koncepce obsahuje v kapitole 4.4. Indikátory priorit pouze ekonomické a sociální indikátory, což je poněkud v rozporu s deklarovanou snahou po udržitelnosti vývoje. V návrhové části mezi navrženými indikátory pro sledování úspěšnosti OPPI postrádáme alespoň některé indikátory vývoje dopadů realizace koncepce na životní prostředí. Ve shodě s autory Vyhodnocení SEA považujeme za nezbytné environmentální indikátory doplnit, přičemž návrh SEA-týmu by mohl být pro takové doplnění dobrým základem a vodítkem.
5. Obecně je potřebné doplnit SWOT analýzu, bez problematiky ochrany životního prostředí a veřejného zdraví je neúplná a tudíž může vést k naprosto nesprávnému vytýčení priorit OPPI.
6. V kapitole 8. Hodnocení SEA OPPI je v 1. odstavci nesprávně uveden odkaz na již neplatný zákon č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, který by měl být vypuštěn.
B. K Vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí (SEA):
1. Doporučujeme zpracovatelům Vyhodnocení SEA a MŽP nesmířit se s neakceptováním téměř poloviny připomínek SEA - týmu k OPPI navrhovatelem a předkladatelem koncepce - MPO a trvat na jejich respektování. V tomto smyslu přeformulovat návrh stanoviska MŽP k SEA koncepci a trvat na promítnutí oprávněných připomínek a doporučení z Vyhodnocení vlivů OPPI na životní prostředí nejen v tomto stanovisku, ale i v připomínkovém řízení k předkladu OPPI ke schválení vládě ČR.
2. Protože část referenčních cílů pro ochranu životního prostředí, navržených SEA-týmem směřuje nikoliv do kompetencí Ministerstva průmyslu a obchodu a jím řízených organizací, ale do oblasti a kompetencí orgánů územního plánování, bylo by žádoucí, aby MŽP ve svém stanovisku k SEA OPPI a při projednávání a schvalování tohoto Operačního programu ve vládě uplatnilo také požadavek zavázat k respektování uvedených cílů i Ministerstvo pro místní rozvoj a v přenesené působnosti výkonu státní správy na úsecích územního plánování a rozhodování a péče o životní prostředí i kraje a obce. Doporučujeme návrh stanoviska MŽP, uvedený ve Vyhodnocení SEA, v tomto smyslu doplnit.
3. Připomínáme, že ve vyhodnocení připomínkového řízení ke koncepci a její SEA musí být případné neakceptování připomínek řádně a přesvědčivě zdůvodněno. Jsme přesvědčeni, že předkladatelemkoncepce navrhované neakceptování připomínek, jak je uvedeno v tabulce na konci Vyhodnocení SEA je nepřijatelné zejména u naprosto logického požadavku na doplnění environmentálních indikátorů pro sledování účinků koncepce (monitoring).
4. Upozorňujeme že neakceptování připomínky, týkající se zohlednění Akčního plánu environmentálních technologií EU (ETAP)/viz Sdělení Evropské komise Evropské radě a Evropskému parlamentu COM (2004) 38./ je v rozporu s usnesením vlády ČR č. 181/2006 k Programu podpory environmentálních technologií v ČR, kde je uložené ministrům životního prostředí i průmyslu a obchodu (i dalším ministrům) realizovat opatření programu podpory environmentálních technologií, uložených ETAP.
Závěrem si dovolujeme upozornit na vyhodnocení, z kterého vyplývá důležitost ekologických inovací. Ve sdělení Evropské komise Evropské radě COM (2006) 218 je vyzdvižen přínos ekologických inovací, které mohou podpořit hospodářský růst a přispět k dosažení cílů zaměstnanosti, což již bylo obsaženo ve sdělení z r. 2005 č. 1530. Ekologická průmyslová odvětví EU představují zhruba 1/3 světového trhu, zaměstnávají přes 2 miliony lidí a vytváří přebytek obchodní bilance EU přesahující 600 milionů EUR. Růst tohoto odvětví se od poloviny 90.tých let zvyšuje o 5 % ročně. Věříme, že si tento trend uvědomí i zpracovatelé OPPI, zvláště, když jim k tomu pomůže i MŽP svým dopracovaným stanoviskem i dalším postojem.
Za Společnost pro trvale udržitelný život
Pavel Šremer - předseda
Odesláno Ministerstvo životního prostředí ČR (odbor posuzování vlivů na životní prostředí a IPPC)
Na vědomí: Ministerstvo průmyslu a obchodu REC ČR