Soud oddálil stavbu nové ranveje na Ruzyni
Stavba nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti, která má ulevit
současným přetíženým drahám, se pravděpodobně o rok zpozdí.
Nejvyšší správní soud včera vyhověl stížnostem dvou obyvatel Prahy-Nebušic Petra
Hlávky a Miloše Bělohradského a s okamžitou platností zrušil již schválenou
změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové dráhy. Podobné rozhodnutí, kterým by
soud zamítl změnu územního plánu, přitom v Česku ještě nepadlo.
Na změnu územního plánu si stěžovalo 170 lidí a firem, které vlastní nemovitosti
v okolí letiště. Vadilo jim hlavně to, že provoz nové ranveje zvýší hladinu
hluku. Pražský magistrát však jejich vyjádření a námitky ignoroval. A správní
soud nyní rozhodl, že nezákonně.
"Tvrzení magistrátu, že ani jeden z nich není dotčenou osobou ve smyslu
stavebního zákona, je naprosto neudržitelné. Tento závěr svévolně popírá smysl
účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí ," komentoval
rozhodnutí předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa.
Důvodů pro rozhodnutí soudu bylo ale víc: Změna územního plánu byla schválena
bez souhlasu Ministerstva životního prostředí , chybělo povinné posouzení
dopadů na životní prostředí stejně jako povinné vymezení hlukového pásma.
Proti chystané stavbě nové ranveje začali protestovat lidé z okolních městských
částí již před dvěma lety. Stovky z nich se podepsaly pod petice proti změně
územního plánu, jež posunula stavbu dráhy oproti původním plánům před rok 2010.
Změnu schválil magistrát loni na podzim. Letiště pak počítalo s tím, že ranvej
za pět až sedm miliard korun začne stavět v roce 2007, a o dva roky později na
ní přistanou první letadla.
Zatímco letiště i po rozhodnutí soudu ústy své ředitelky Hany Černochové tvrdí,
že termíny nebude nutné posouvat, zástupci města si již tak jistí nejsou.
"Rozsudkem jsme zaskočeni. Podle nás bylo vše v pořádku. Projednání nové žádosti
o změnu územního plánu potrvá minimálně rok," soudí ředitelka Útvaru rozvoje
hlavního města Světlana Kubíková.
Včerejší rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se týká malé části pozemků pod
budoucí drahou, které jsou blíže Praze. Další část pozemků vlastní finanční
skupina Penta Investments. "Chceme vytvořit společný projekt s Letištěm Praha.
Pokud se to nepodaří, jsme ochotni pozemky prodat," říká spolumajitel skupiny
Marek Duspiva.
Stavba nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti, která má ulevit současným přetíženým drahám, se pravděpodobně o rok zpozdí.
Nejvyšší správní soud včera vyhověl stížnostem dvou obyvatel Prahy-Nebušic Petra Hlávky a Miloše Bělohradského a s okamžitou platností zrušil již schválenou změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové dráhy. Podobné rozhodnutí, kterým by soud zamítl změnu územního plánu, přitom v Česku ještě nepadlo.
Na změnu územního plánu si stěžovalo 170 lidí a firem, které vlastní nemovitosti v okolí letiště. Vadilo jim hlavně to, že provoz nové ranveje zvýší hladinu hluku. Pražský magistrát však jejich vyjádření a námitky ignoroval. A správní soud nyní rozhodl, že nezákonně.
"Tvrzení magistrátu, že ani jeden z nich není dotčenou osobou ve smyslu stavebního zákona, je naprosto neudržitelné. Tento závěr svévolně popírá smysl účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí ," komentoval rozhodnutí předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa.
Důvodů pro rozhodnutí soudu bylo ale víc: Změna územního plánu byla schválena bez souhlasu Ministerstva životního prostředí , chybělo povinné posouzení dopadů na životní prostředí stejně jako povinné vymezení hlukového pásma.
Proti chystané stavbě nové ranveje začali protestovat lidé z okolních městských částí již před dvěma lety. Stovky z nich se podepsaly pod petice proti změně územního plánu, jež posunula stavbu dráhy oproti původním plánům před rok 2010. Změnu schválil magistrát loni na podzim. Letiště pak počítalo s tím, že ranvej za pět až sedm miliard korun začne stavět v roce 2007, a o dva roky později na ní přistanou první letadla.
Zatímco letiště i po rozhodnutí soudu ústy své ředitelky Hany Černochové tvrdí, že termíny nebude nutné posouvat, zástupci města si již tak jistí nejsou. "Rozsudkem jsme zaskočeni. Podle nás bylo vše v pořádku. Projednání nové žádosti o změnu územního plánu potrvá minimálně rok," soudí ředitelka Útvaru rozvoje hlavního města Světlana Kubíková.
Včerejší rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se týká malé části pozemků pod budoucí drahou, které jsou blíže Praze. Další část pozemků vlastní finanční skupina Penta Investments. "Chceme vytvořit společný projekt s Letištěm Praha. Pokud se to nepodaří, jsme ochotni pozemky prodat," říká spolumajitel skupiny Marek Duspiva.
Nejvyšší správní soud včera vyhověl stížnostem dvou obyvatel Prahy-Nebušic Petra Hlávky a Miloše Bělohradského a s okamžitou platností zrušil již schválenou změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové dráhy. Podobné rozhodnutí, kterým by soud zamítl změnu územního plánu, přitom v Česku ještě nepadlo.
Na změnu územního plánu si stěžovalo 170 lidí a firem, které vlastní nemovitosti v okolí letiště. Vadilo jim hlavně to, že provoz nové ranveje zvýší hladinu hluku. Pražský magistrát však jejich vyjádření a námitky ignoroval. A správní soud nyní rozhodl, že nezákonně.
"Tvrzení magistrátu, že ani jeden z nich není dotčenou osobou ve smyslu stavebního zákona, je naprosto neudržitelné. Tento závěr svévolně popírá smysl účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí ," komentoval rozhodnutí předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa.
Důvodů pro rozhodnutí soudu bylo ale víc: Změna územního plánu byla schválena bez souhlasu Ministerstva životního prostředí , chybělo povinné posouzení dopadů na životní prostředí stejně jako povinné vymezení hlukového pásma.
Proti chystané stavbě nové ranveje začali protestovat lidé z okolních městských částí již před dvěma lety. Stovky z nich se podepsaly pod petice proti změně územního plánu, jež posunula stavbu dráhy oproti původním plánům před rok 2010. Změnu schválil magistrát loni na podzim. Letiště pak počítalo s tím, že ranvej za pět až sedm miliard korun začne stavět v roce 2007, a o dva roky později na ní přistanou první letadla.
Zatímco letiště i po rozhodnutí soudu ústy své ředitelky Hany Černochové tvrdí, že termíny nebude nutné posouvat, zástupci města si již tak jistí nejsou. "Rozsudkem jsme zaskočeni. Podle nás bylo vše v pořádku. Projednání nové žádosti o změnu územního plánu potrvá minimálně rok," soudí ředitelka Útvaru rozvoje hlavního města Světlana Kubíková.
Včerejší rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se týká malé části pozemků pod budoucí drahou, které jsou blíže Praze. Další část pozemků vlastní finanční skupina Penta Investments. "Chceme vytvořit společný projekt s Letištěm Praha. Pokud se to nepodaří, jsme ochotni pozemky prodat," říká spolumajitel skupiny Marek Duspiva.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích