zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Problematika hlukové zátěže

14.09.2006
Hluk
Problematika hlukové zátěže

V poslední době se v řadě sdělovacích prostředků objevily stížnosti občanů na hluk způsobený letouny AČR. Jako náčelník Generálního štábu Armády České republiky a člověk, který za činnost armády nese přímou odpovědnost, cítím povinnost na tyto stížnosti reagovat.

Před rokem 1989 byly ve výzbroji naší armády stovky letounů různých typů zejména sovětské provenience. Na území ČR bylo v provozu 18 stálých vojenských letišť a v průběhu roku se využívala také další záložní a polní letiště, která byla dislokována v bezprostřední blízkosti měst či vesnic. Dnes je situace naprosto odlišná.

Armáda provozuje pouze pět letišť a počet letounů počítáme na desítky. Vzdušné síly AČR patří v současné době k nejmodernějším a nejlépe vybaveným složkám AČR. Staré typy letounů sovětské provenience byly postupně nahrazeny novými moderními stroji, které vzhledem ke svým letovým charakteristikám nejsou tak hlučné.

Bojový letoun je však stavěn tak, aby dosahoval maximálních výkonů během relativně krátké doby, což s sebou samozřejmě přináší i některé negativní prvky, jako je právě hluk.

Ani v jedenadvacátém století neexistuje ve světě výrobce, který by produkoval bezhlučné letouny. Armáda České republiky striktně dodržuje veškeré hygienické normy, které jsou dané naší legislativou.

Provedli jsme řadu opatření a snažíme se všemi způsoby maximálně eliminovat hlukové zatížení a vyjít obyvatelům, kteří žijí v okolí vojenských letišť, vstříc.

Vydal jsem směrnici k omezení hlukového zatížení obyvatelstva. Upravili jsme systém výcviku, omezili jsme časy vzletů, piloti minimalizovali používání systému přídavného spalování, tzv. forsáže při startu a během letu, omezili jsme noční lety a provádění motorových zkoušek. Ale na druhou stranu je zároveň nutné říci, že je třeba, aby si všichni občané uvědomili, že Armáda České republiky musí plnit zákonem stanovené úkoly a alianční závazky.

Pokud si tedy někdo myslí, že budeme mít letouny jen“ zaparkované“ v úkrytech, není to možné. Vzdušné síly AČR musí být připraveny za všech okolností a v kteroukoliv denní či noční dobu chránit suverenitu vzdušného prostoru České republiky.

Proto také musí i nepřetržitě cvičit své piloty. Trvalý výcvik vojenských pilotů je podmínkou nejen k udržení celkové bezpečnosti letového provozu, ale právě ke splnění úkolů spojených s ochranou vzdušného prostoru.

Sem patří i např. takové činnosti, jako je pomoc civilnímu letadlu v nouzi. K dalším úkolům, ke kterým jsou také cvičeni, je pomoc při záchraně lidských životů v krizových situacích. Všichni občané si jistě vzpomenou na nasazení našich vrtulníků v době povodní.

Vojenské letouny se také podílejí na přepravě transplantátů pro civilní zdravotnická zařízení. Příslušníci letecké záchranné a pátrací služby jsou ve dne i v noci za všech povětrnostních podmínek připraveni poskytnout lidem pomoc v nouzi apod.

Hustota osídlení České republiky však vždy nedovoluje pilotům během leteckého výcviku vyhnout se všem obcím, které se nacházejí na trati letu, nebo prostoru vymezenému pro výcvik.

Česká republika není tak velká a je třeba si uvědomit, že své tratě a prostory okolo letišť mají i civilní letouny, ať už jde o pravidelnou leteckou dopravu, nebo o různé sportovní a zájmové aktivity (aerokluby apod).

Hluk způsobený provozem vojenských letadel bychom proto mohli nazvat určitou daní za každodenní bezpečnost obyvatel České republiky.

 

Armádní generál Pavel Štefka, náčelník Generálního štábu AČR

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí