Stát odkládá start biopaliv
Benzín ani nafta kvůli biopalivům od ledna nezdraží. Vláda včera definitivně
potvrdila, že Česko jejich povinné používání nestihne zavést v lednu, ale
nejdřív v půlce příštího roku.
"Chybí potřebná legislativa, především novela zákona o ochraně ovzduší," řekla
ministryně zemědělství Milena Vicenová. Topolánkova a předtím i Paroubkova vláda
přitom prohlašovaly, že biopaliva jsou jejich prioritou a chtějí je spustit už
od počátku roku 2007.
Každý litr nafty i benzínu by zdražil kvůli povinnému přídavku několika procent
biopaliv o deset až čtyřicet haléřů, odhadlo ministerstvo. Za rok by tak
motoristé dali navíc až dvě miliardy korun. Kabinet se rozhodl biopaliva nijak
nedotovat, a ta jsou dražší než klasické pohonné hmoty.
K postupnému zavádění biopaliv se země zavázala Evropské unii. V roce 2010 musí
jejich podíl na celkové spotřebě pohonných hmot dosáhnout 5,75 procenta.
Brusel sleduje, jak si členové unie vedou. "Pokud Evropská komise shledá, že
Česko směrnici o biopalivech neplní, budou následovat obvyklé kroky, jež mohou
skončit i pokutou," upozornila už na jaře mluvčí českého zastoupení komise
Catherine Sustek. Česko závazek neplní, letos mělo už dosáhnout zhruba tří
procent. Zatím ale Brusel k sankcím nesahá.
Zatímco motoristé zatím ušetří, poškozují průtahy producenty biopaliv. Ti už
spustili nové provozy na výrobu biolihu, ale teď budou mít potíže s odbytem.
"Naši francouzští akcionáři ze společnosti Tereos zřejmě zváží žalobu vůči
českému státu, kvůli ochraně svých investic," upozorňuje dokonce šéf Cukrovarů
TTD Oldřich Reinberger. Firma už zahájila výrobu biolihu z řepy, který se má
přimíchávat k benzínu.
"Investice nás přišla na jednu miliardu korun. Politici stále ujišťovali, že
program začne co nejdříve. Teď se najednou vymlouvají na legislativu. Považuji
takový přístup za podvod na podnikatelích," rozhořčuje se Reinberger.
Podobné potíže má také nový lihovar ve Vrdech u Čáslavi, který firmu Ethanol
Energy přišel na sedm set miliónů korun. Firmy se teď narychlo snaží sehnat
odbyt v zahraničí.
Do Německa už delší dobu vyváží firma Setuza, klíčový producent metylesterů z
řepky, jež se přidávají do nafty. "Máme tam kontrakty na delší dobu. Výrobu v
další nově postavené továrně zahájíme asi až v červenci, takže nám průtahy v
tuzemsku naštěstí tolik nevadí," říká mluvčí firmy Marie Logrová.
Benzín ani nafta kvůli biopalivům od ledna nezdraží. Vláda včera definitivně potvrdila, že Česko jejich povinné používání nestihne zavést v lednu, ale nejdřív v půlce příštího roku.
"Chybí potřebná legislativa, především novela zákona o ochraně ovzduší," řekla ministryně zemědělství Milena Vicenová. Topolánkova a předtím i Paroubkova vláda přitom prohlašovaly, že biopaliva jsou jejich prioritou a chtějí je spustit už od počátku roku 2007.
Každý litr nafty i benzínu by zdražil kvůli povinnému přídavku několika procent biopaliv o deset až čtyřicet haléřů, odhadlo ministerstvo. Za rok by tak motoristé dali navíc až dvě miliardy korun. Kabinet se rozhodl biopaliva nijak nedotovat, a ta jsou dražší než klasické pohonné hmoty.
K postupnému zavádění biopaliv se země zavázala Evropské unii. V roce 2010 musí jejich podíl na celkové spotřebě pohonných hmot dosáhnout 5,75 procenta.
Brusel sleduje, jak si členové unie vedou. "Pokud Evropská komise shledá, že Česko směrnici o biopalivech neplní, budou následovat obvyklé kroky, jež mohou skončit i pokutou," upozornila už na jaře mluvčí českého zastoupení komise Catherine Sustek. Česko závazek neplní, letos mělo už dosáhnout zhruba tří procent. Zatím ale Brusel k sankcím nesahá.
Zatímco motoristé zatím ušetří, poškozují průtahy producenty biopaliv. Ti už spustili nové provozy na výrobu biolihu, ale teď budou mít potíže s odbytem.
"Naši francouzští akcionáři ze společnosti Tereos zřejmě zváží žalobu vůči českému státu, kvůli ochraně svých investic," upozorňuje dokonce šéf Cukrovarů TTD Oldřich Reinberger. Firma už zahájila výrobu biolihu z řepy, který se má přimíchávat k benzínu.
"Investice nás přišla na jednu miliardu korun. Politici stále ujišťovali, že program začne co nejdříve. Teď se najednou vymlouvají na legislativu. Považuji takový přístup za podvod na podnikatelích," rozhořčuje se Reinberger.
Podobné potíže má také nový lihovar ve Vrdech u Čáslavi, který firmu Ethanol Energy přišel na sedm set miliónů korun. Firmy se teď narychlo snaží sehnat odbyt v zahraničí.
Do Německa už delší dobu vyváží firma Setuza, klíčový producent metylesterů z řepky, jež se přidávají do nafty. "Máme tam kontrakty na delší dobu. Výrobu v další nově postavené továrně zahájíme asi až v červenci, takže nám průtahy v tuzemsku naštěstí tolik nevadí," říká mluvčí firmy Marie Logrová.
"Chybí potřebná legislativa, především novela zákona o ochraně ovzduší," řekla ministryně zemědělství Milena Vicenová. Topolánkova a předtím i Paroubkova vláda přitom prohlašovaly, že biopaliva jsou jejich prioritou a chtějí je spustit už od počátku roku 2007.
Každý litr nafty i benzínu by zdražil kvůli povinnému přídavku několika procent biopaliv o deset až čtyřicet haléřů, odhadlo ministerstvo. Za rok by tak motoristé dali navíc až dvě miliardy korun. Kabinet se rozhodl biopaliva nijak nedotovat, a ta jsou dražší než klasické pohonné hmoty.
K postupnému zavádění biopaliv se země zavázala Evropské unii. V roce 2010 musí jejich podíl na celkové spotřebě pohonných hmot dosáhnout 5,75 procenta.
Brusel sleduje, jak si členové unie vedou. "Pokud Evropská komise shledá, že Česko směrnici o biopalivech neplní, budou následovat obvyklé kroky, jež mohou skončit i pokutou," upozornila už na jaře mluvčí českého zastoupení komise Catherine Sustek. Česko závazek neplní, letos mělo už dosáhnout zhruba tří procent. Zatím ale Brusel k sankcím nesahá.
Zatímco motoristé zatím ušetří, poškozují průtahy producenty biopaliv. Ti už spustili nové provozy na výrobu biolihu, ale teď budou mít potíže s odbytem.
"Naši francouzští akcionáři ze společnosti Tereos zřejmě zváží žalobu vůči českému státu, kvůli ochraně svých investic," upozorňuje dokonce šéf Cukrovarů TTD Oldřich Reinberger. Firma už zahájila výrobu biolihu z řepy, který se má přimíchávat k benzínu.
"Investice nás přišla na jednu miliardu korun. Politici stále ujišťovali, že program začne co nejdříve. Teď se najednou vymlouvají na legislativu. Považuji takový přístup za podvod na podnikatelích," rozhořčuje se Reinberger.
Podobné potíže má také nový lihovar ve Vrdech u Čáslavi, který firmu Ethanol Energy přišel na sedm set miliónů korun. Firmy se teď narychlo snaží sehnat odbyt v zahraničí.
Do Německa už delší dobu vyváží firma Setuza, klíčový producent metylesterů z řepky, jež se přidávají do nafty. "Máme tam kontrakty na delší dobu. Výrobu v další nově postavené továrně zahájíme asi až v červenci, takže nám průtahy v tuzemsku naštěstí tolik nevadí," říká mluvčí firmy Marie Logrová.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích