Přijedou hybridní užitkové vozy?
Hybridní vozy v kategorii osobních automobilů jsou už několik let realitou a
postupně se přes svůj handicap v podobě vyšší ceny začínají hlásit o své místo
na slunci. Nyní se hybridní technologie začíná hlásit o slovo i v segmentu
nákladních vozidel.
Hybridní vozy v kategorii osobních automobilů jsou už několik let realitou a postupně se přes svůj handicap v podobě vyšší ceny začínají hlásit o své místo na slunci. Nyní se hybridní technologie začíná hlásit o slovo i v segmentu nákladních vozidel.
Automobilka Nissan a společnost ZF, německá firma specializující se na pohonné systémy, společně připravily prototyp hybridního užitkového vozu, postaveného na bázi modelu Cabstar. Veřejnosti se Nissan Cabstar II představí v říjnu na hannoverském veletrhu International Motor Show (IAA), zaměřeném na nákladní dopravu.
Společně vyvinutý hybridní koncept je poháněný konvenčním turbodieselovým motorem ZD 30 o objemu 3,0 l a výkonu 110 kW, jehož točivý moment vrcholí na hodnotě 350 N.m. Jde o nejvýkonnější agregát z celkem tří nových variant, jimiž jsou vozy Cabstar vybavovány Ke vznětovému motoru, který splňuje emisní limity normy Euro IV, se pak připojuje výkonný elektromotor (eMotor poháněný novými ion-lithiovými články, jimž výzkumníci předpovídají slibnou budoucnost). Motor nového vozu je umístěn přímo pod kabinou, což umožňuje využít větší délku vozu jako ložný prostor. Právě dlouhá ložná plocha, kompaktnost, a dobré užitečné zatížení bude podle výrobce tím, co by mělo přilákat zájemce. Hlavní výhodou bude ale zřejmě nízká spotřeba paliva, nižší emise škodlivin a provozní náklady (až o 30 %) a snadný servis.
Nissan Cabstar byl vyvinut na nové firemní podvozkové platformě, která se bude využívat po celém světě, a základní koncepce nového modelu Cabstar navazuje na předchozí provedení.
Kabina je prvkem, který u nového modelu Cabstar II doznal oproti svému předchůdci výrazné změny. Konstruktéři opět využili koncept trambusové kabiny COE (Cabin-Over-Engine), ale redesignovaná kabina nového provedení je o 80 mm vyšší, o 100 mm delší a o 70 mm širší než u předchozí verze.
Nový Cabstar bude součástí evropské produktové strategie Nissanu v oblasti lehkých užitkových a nákladních vozů o celkové hmotnosti 2,8 t až 4,5 t.
Ačkoli v případě hybridní verze jde zatím pouze o studii, výrobci jako Nissan nepodnikají nic náhodně, a i prezentace hybridního užitkového vozu v Hannoveru je v podstatě testovacím projektem automobilky zda, a jak velký by mohl být o tuto koncepci zájem.
Společnost ZF, která se podílela na vývoji hybridního konceptu Nissanu, vytvořila už několik hybridních prvků a systémů, např. hybridní koncept vozu Mercedes-Benz Sprinter. Modul integrující spojku, aktuátory a elektromotor, výrobci jednoduše stačí namontovat mezi motor a převod. Systém dodává elektrický výkon srovnatelný podle vyjádření firmy s tradičním spalovacím motorem. Ve spolupráci s firmou MAN vyvíjí ZF systém EDA (elektrodynamický startovací prvek), který umožňuje hybridní funkce (regenerativní brzdění, start&stop). Systém EDA není uložen mezi motor a převod, ale spřažen s jednostupňovým planetovým převodem a může být kompletně integrován do existující automatického převodového ústrojí namísto spojky).
Automobilka Nissan a společnost ZF, německá firma specializující se na pohonné systémy, společně připravily prototyp hybridního užitkového vozu, postaveného na bázi modelu Cabstar. Veřejnosti se Nissan Cabstar II představí v říjnu na hannoverském veletrhu International Motor Show (IAA), zaměřeném na nákladní dopravu.
Společně vyvinutý hybridní koncept je poháněný konvenčním turbodieselovým motorem ZD 30 o objemu 3,0 l a výkonu 110 kW, jehož točivý moment vrcholí na hodnotě 350 N.m. Jde o nejvýkonnější agregát z celkem tří nových variant, jimiž jsou vozy Cabstar vybavovány Ke vznětovému motoru, který splňuje emisní limity normy Euro IV, se pak připojuje výkonný elektromotor (eMotor poháněný novými ion-lithiovými články, jimž výzkumníci předpovídají slibnou budoucnost). Motor nového vozu je umístěn přímo pod kabinou, což umožňuje využít větší délku vozu jako ložný prostor. Právě dlouhá ložná plocha, kompaktnost, a dobré užitečné zatížení bude podle výrobce tím, co by mělo přilákat zájemce. Hlavní výhodou bude ale zřejmě nízká spotřeba paliva, nižší emise škodlivin a provozní náklady (až o 30 %) a snadný servis.
Nissan Cabstar byl vyvinut na nové firemní podvozkové platformě, která se bude využívat po celém světě, a základní koncepce nového modelu Cabstar navazuje na předchozí provedení.
Kabina je prvkem, který u nového modelu Cabstar II doznal oproti svému předchůdci výrazné změny. Konstruktéři opět využili koncept trambusové kabiny COE (Cabin-Over-Engine), ale redesignovaná kabina nového provedení je o 80 mm vyšší, o 100 mm delší a o 70 mm širší než u předchozí verze.
Nový Cabstar bude součástí evropské produktové strategie Nissanu v oblasti lehkých užitkových a nákladních vozů o celkové hmotnosti 2,8 t až 4,5 t.
Ačkoli v případě hybridní verze jde zatím pouze o studii, výrobci jako Nissan nepodnikají nic náhodně, a i prezentace hybridního užitkového vozu v Hannoveru je v podstatě testovacím projektem automobilky zda, a jak velký by mohl být o tuto koncepci zájem.
Společnost ZF, která se podílela na vývoji hybridního konceptu Nissanu, vytvořila už několik hybridních prvků a systémů, např. hybridní koncept vozu Mercedes-Benz Sprinter. Modul integrující spojku, aktuátory a elektromotor, výrobci jednoduše stačí namontovat mezi motor a převod. Systém dodává elektrický výkon srovnatelný podle vyjádření firmy s tradičním spalovacím motorem. Ve spolupráci s firmou MAN vyvíjí ZF systém EDA (elektrodynamický startovací prvek), který umožňuje hybridní funkce (regenerativní brzdění, start&stop). Systém EDA není uložen mezi motor a převod, ale spřažen s jednostupňovým planetovým převodem a může být kompletně integrován do existující automatického převodového ústrojí namísto spojky).
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích