zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Honda FCX Concept - ekologický prototyp

23.10.2006
Obecné
Honda FCX Concept - ekologický prototyp

Společnost Honda Motor Co., Ltd. před časem podnikla předváděcí jízdu prototypu FCX Concept nové generace poháněného palivovými články. Nový automobil, který by měl být na trh uveden v roce 2008, bude vybaven technologiemi vycházejícími z prototypu FCX Concept.

 

"""" Současná studie s nízkou karosérií (4,7 x 1,8 x 1,4 m) a krátkou přídí je vybavena novým kompaktním a vysoce účinným systémem Honda FC Stack. Toto řešení umožnilo vytvoření komfortní prostorné kabiny s futuristickým designem a současně se podařilo zvýšit výkon a šetrnost vozu vůči životnímu prostředí. Prototyp FCX Concept disponuje platformou palivových článků V Flow1 tvořenou kompaktní a mimořádně účinnou jednotkou palivových článků umístěnou ve středovém tunelu. Díky tomu se podařilo vytvořit elegantní sedan s nízko položeným těžištěm, což je u konvenčního vozu s palivovými články velmi obtížné. Nová jednotka palivových článků je o 20 procent menší a o 30 procent lehčí než u stávající verze vozu FCX, zatímco výkon vzrostl na 100 kW. Hnací motor byl umístěn souose s převodovkou což umožnilo zmenšení rozměrů celého ústrojí. Výkon synchronního motoru na střídavý proud je 95 kW (129 k) a točivý moment 256 N.m. To umožňuje prototypu největší rychlost 160 km/h. Hnací jednotka je přibližně o 180 kg lehčí než u stávající verze FCX.

Zatímco u předchozích jednotek palivových článků proudily vodík a voda vytvořené při výrobě elektřiny horizontálně, u  konceptu FCX je směr toku vertikální. Pomocí gravitace se tak zlepšil odtok vody, který je klíčový pro dosažení vysokého výkonu palivových článků. Výsledkem je stabilní výkon v širokém rozsahu a vyšší výkon při menších rozměrech celého zařízení. Výrazně se zlepšilo také startování při nízkých teplotách, až o 10 ˚C nižších než u stávajícího FCX, tedy až  - 30 ˚C.

Jako pomocný zdroj energie slouží kompaktní, vysoce účinná lithium-iontová baterie, která přispívá k vysokému výkonu a rovněž ke zmenšení rozměrů hnacího ústrojí. Zlepšením účinnosti se zvýšil akční rádius na 570 kilometrů. Energetická účinnost vozu dosahuje hodnoty přibližně 60 procent, tedy trojnásobku v porovnání s vozidly poháněné benzínovým motorem, dvojnásobku v porovnání s hybridními vozy.

K dalším zvláštnostem patří čalounění sedadel a obložení dveří vyrobené z tkanin Honda Bio Fabric, což jsou rostlinné materiály s vynikající odolností vůči stárnutí způsobenému slunečním zářením. Mezi další vylepšení patří elektronické řazení (Shift-by-Wire) a nová přístrojová deska se snadno čitelným údajem o spotřebě vodíku.

Nový model přinese novou dimenzi potěšení z jízdy s vědomím šetrnosti k životnímu prostředí, které u vozů s benzínovými motory není možné dosáhnout. Omezený prodej zcela nového automobilu poháněného palivovými články, který bude vycházet z tohoto konceptu, by měl být v Japonsku a v USA zahájen v roce 2008.

http://autokaleidoskop.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
BUREAU VERITAS CZECH REPUBLIC, spol. s r.o.
17
1. 2018
17-18.1.2018 - Seminář, školení
Praha
18
1. 2018
18.1.2018 - Konference
Praha
19
1. 2018
19-21.1.2018 - Seminář, školení
Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí