zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V Kladně zahájili zkušební provoz ekologického autobusu

16.11.2006
Obecné
 V Kladně zahájili zkušební provoz ekologického autobusu

Kladno - Společnost ČSAD MHD Kladno jako jedna z prvních v Čechách zahájila zkušební provoz nízkopodlažního ekologického autobusu, který za pomoci močoviny rozkládá naftu, a uniká z něho méně škodlivých spalin. Vedle Kladna autobus testují také v Chomutově. Na pravidelných linkách by se v Kladně první dva až tři tyto autobusy měly objevit na podzim příštího roku. Novinářům to dnes sdělil ředitel společnosti Ludomír Landa.

Cena jednoho ekologického autobusu se systémem SCR je zhruba 5,8 milionu korun, cena běžného typu autobusu se pohybuje kolem 3,5 milionu korun. Společnost ČSAD MHD Kladno bude nové autobusy hradit ze svého a zároveň požádá o dotace na obnovu vozového parku z ministerstva dopravy. O finančním příspěvku bude jednat také s kladenským magistrátem.

Podle kladenského primátora Dana Jiránka bude magistrát zavedení ekologických autobusů podporovat, protože to zapadá do jeho plánu na snižování emisí ve městě. V jeho rámci chtějí ve dvaasedmdesátitisícovém městě podpořit přechod veřejné dopravy na jiný druh paliva. Kladno patří mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší. K jeho znečištění podle Jiránka nejvíce přispívá neekologické vytápění a právě dopravní zátěž.

"Ekologický autobus nyní srovnáváme s nízkopodlažními vozy, které v současné době provozujeme. Podle informací od řidičů i cestujících se jim líbí," řekl ČTK Landa s tím, že příští rok v dubnu by se mělo uskutečnit výběrové řízení a první dodávka ekologických autobusů by mohla být na začátku příštího školního roku.

Investice do ekologických autobusů je podle Landy investicí do budoucnosti. Nová evropská emisní norma EURO 4 od října výrazně zpřísnila limity pro vozidla nově zaváděná do provozu tak, že je nebude možné plnit pomocí stávajících úprav motorů.

U naftových motorů výrobci využívají dva systémy snižování emisí. Takzvaný systém EGR snižuje emise zpětnou cirkulací výfukových plynů. Více využívaný způsob SCR do spalin ve výfukovém potrubí vstřikuje roztok močoviny, který škodlivé emise rozkládá na dusík a vodu. "Použití této technologie má tu výhodu, že umožňuje plnit i budoucí normy EURO 5 a EEV platné od roku 2009," dodal Landa.

ČSAD MHD Kladno zajišťuje městskou autobusovou dopravu v Kladně, kde má v provozu 17 linek. Za měsíc na nich přepraví zhruba jeden milion cestujících. Dále provozuje 32 linek zapojených do systému Středočeské integrované dopravy a sedm linek Pražské integrované dopravy. Provozuje i dvě mezinárodní linky na Slovensko a nepravidelnou dopravu.

Zdroj: Deník veřejné správy

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí