Čtvrtek, 28. března 2024

Spory státu a ekologů by už neměly bránit stavbě Huyndai

Spory státu a ekologů by už neměly bránit stavbě Huyndai

NOŠOVICE / OSTRAVA - Spory státních institucí s nevládními organizacemi, které zdržovaly zahájení výstavby automobilového závodu jihokorejské společnosti Hyundai v Nošovicích, jsou zřejmě minulostí. K uzavření smíru má přispět takzvaná Deklarace porozumění, která bude zveřejněna v pondělí na tiskové konferenci v Ostravě, řekla mluvčí hejtmanství Šárka Swiderová. O uzavření dohody informoval frýdecko-místecký magistrát a potvrdilo ji i ministerstvo průmyslu a obchodu.

"Deklarace se opravdu týká především výstavby závodu Hyundai v Nošovicích, tedy hlavně má minimalizovat negativní dopady n a život lidí a je kompromisem obsahujícím výrazné ústupky obou stran," dodala bez dalších podrobností Swiderová.

Deklaraci podepsali podle Swiderové na jedné straně takzvaní aktéři H-projektu, což jsou zástupci ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechInvest, Moravskoslezského kraje a společnosti Hyundai Motor Manufacturing Company (HMMC), která má na starosti přípravu stavby závodu Hyundai. Na straně druhé stojí nejen nevládní organizace právníků Ekologický právní servis (EPS), ale také hnutí Beskydčan, Děti Země a Půda pro život. Tisková konference se zástupci signatářů je naplánována v pondělí 20. listopadu v 10:00 v budově ostravského krajského úřadu.

Podle mluvčí magistrátu Kateřiny Piechowicz byla dohoda uzavřena již koncem minulého týdne v Praze na ministerstvu během zasedání řídicího výboru pro přípravu průmyslových zón, jehož se zúčastnili také náměstci frýdecko-místeckého primátorky Petr Cvik a Michal Pobucký. Kateřina Koubová z tiskového oddělení ministerstva informaci o dohodě potvrdila. Podrobnosti ministr průmyslu a obchodu Martin Říman hodlá zveřejnit až příští týden na tiskové konferenci v Ostravě.

"Diskutovala se tam (na zasedání řídicího výboru) řada věcí, pro Frýdek-Místek je asi nejpodstatnější, že se konečně snad podařilo uzavřít dohodu o lepších vztazích mezi státem a Ekologickým právním servisem, který se permanentně odvolává vůči všemu, co s obchvatem souvisí. Dohoda má v praxi znamenat možnost urychlení výstavby (obchvatu), protože námitky a reakce na ně by měly být věcnější," uvedl náměstek primátorky Petr Cvik.

Také Jiří Nezhyba z EPS odkázal na tiskovou konferenci. "Překvapuje mě, že ta informace (o uzavření dohody) vychází od frýdecko-místeckého magistrátu, protože ten není stranou dohody, Frýdku-Místku se to vůbec netýká," dodal.

Kateřina Piechowicz z frýdecko-místeckého magistrátu potvrdila, že Frýdek-Místek v dohodě nefiguruje. Vyjádření Frýdku Místku se podle ní týká situace ve městě a především stavby obchvatu. "Strašně bychom si přáli najít shodu s ekologickými sdruženími a najít společnou řeč v jednání ve věci výstavby obchvatu Frýdku-Místku. Rozhodně nám není kvalita životního prostředí lhostejná," dodala.

EPS v létě například kritizoval ministerstvo průmyslu a obchodu za to, že se nezabývá hodnocením ekonomické návratnosti mnohamiliardových pobídek pro investory. Stát v uplynulých letech slíbil zahraničním i tuzemským investorům na dotacích a daňových úlevách několik desítek miliard korun. MPO kritiku odmítlo. Podle agentury CzechInvest byla argumentace EPS účelová a zkreslující.

Ještě dříve právníci z EPS podali žalobu na posudek o vlivu továrny jihokorejské automobilky na životní prostředí, tzv. EIA, který je důležitý pro územní a stavební řízení. Kvůli průtahům v řízení pro vydání územního rozhodnutí už byla stavba automobilky odložena z letošního prosince na jaro 2007.

Nezhyba nechtěl spekulovat o tom, nakolik uzavření dohody může urychlit stavbu obchvatu. "Nedokážu na to odpovědět, ta dohoda se touto věcí vůbec nezabývá," řekl. Nový náměstek primátorky Frýdku-Místku Pobucký chce hledat cesty, jak vznik obchvatu co nejvíce urychlit. "Termín Ředitelství silnic a dálnic je sice rok 2011, ale každý časový posun, byť o měsíce, může městu pomoci. A je jedno, jestli k tomu bude třeba přijmout nějaká správní nařízení, nebo dokonce speciální zákon," uvedl Pobucký.

Frýdek-Místek na vybudování obchvatu spěchá, protože dopravní ruch ve městě je už teď neúměrně vysoký. Zatěžkávací zkouškou pro město bude už podle Pobuckého nynější skrývka ornice v Nošovicích, kde se na jaře má začít stavět automobilka Hyundai. Hlínu z Nošovic během dvou měsíců vyveze do okolí čtvrt milionu nákladních tatrovek.

Závod v Nošovicích by měl vyrábět 200.000 automobilů ročně a po rozšíření kapacit až 300.000 automobilů a 600.000 převodovek, výrobu by měl zahájit v roce 2008. Nošovická továrna vytvoří nejméně 1000 pracovních míst, Hyundai ale předpokládá, že do roku 2010 v Nošovicích zaměstná přes 3500 lidí. Dalších přibližně 10.000 míst by mělo vzniknout u subdodavatelů a v terciální sféře.

http://morava24.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů