zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

K přírodě šetrná auta v designérské soutěži v L. A.

25.11.2006
Obecné
K přírodě šetrná auta v designérské soutěži v L. A.

Na autosalónu v Los Angeles, který v tamním Convention Center zahájí 1. prosince, se bude již po třetí konat designérská soutěž. Letošní zadání znělo vytvořit vůz šetrný k životnímu prostředí.

Do finále soutěže, jejíž vítěz bude oznámen na konci listopadu, se dostala severoamerická designérská centra automobilek Acura, Audi, General Motors, Honda, Kia, Mercedes-Benz, MINI, Toyota a Volkswagen. Loni sklidil největší ohlas koncept multifunkčního obytného vozu GMC PAD z produkce koncernu General Motors.

Honda Extreme

Mezi letošními kandidáty na ocenění najdeme například Hondu Extreme. Předkladatelé návrhu vůz charakterizují jako automobil, který roste se svým majitelem. V průběhu pěti let je možné vůz přeměnit z dvoumístného sportovního roadsteru, přes kupé, futuristický pick-up až po rodinný vůz. Všechny tyto modifikace je totiž možné aplikovat na podvozek vyrobený z polykarbonátů, který lze po pěti letech recyklovat a znovu využít pro výrobu nového podvozku.

Hummer 02

Jako květina na čtyřech kolech nám může připadat nápad designérského centra General Motors. Hummer 02 totiž dokáže životnímu prostředí nebezpečný oxid uhličitý přeměnit na čistý kyslík a to i když je zaparkovaný.

Kia Sandstorm

Designér Marc Mainville připravil bugynu Kia Sandstorm, kterou pohání hybridní elektricko - biodieslový agregát. Energii přitom čerpá z NiMH plně recyklovatelných baterií.

Mercedes-Benz RECY

Tým designérů Mercedes-Benz Advanced Design centra přidal svou trošku do mlýna plně recyklovatelným roadstrem RECY. Velkou inspirací jim přitom byly jedinečné dřevěné jachty Riva. Vůz je postaven ze dřeva, slitin, skla a gumy, což podle tvůrců umožňuje nejen jeho zpětné rozložení na základní použité materiály, ale rovněž dovoluje vůz v průběhu let inovovat. Pod kapotou je čtyřválcový motor Blu-Tec spalující bionaftu.

Volkswagen Nanospyder

Volkswagen ve svém návrhu vozu Nanospyder rozvíjí využití nanobotů. Rozděluje je na dva typy ženský o velikosti 0,45 mm a mužský s průměrem 0,50 mm. Každý z těchto mini robotů je poháněn biobateriemi. Pomocí připojovacích paží pak nanoboti vytvoří rám vozů, jehož pevnost je podle autorů větší naž u titanu. U pouhého sestavení rámu však nanobotí role nekončí. Díky senzorům jsou v případě hrozící kolize schopni upravit rám tak, aby nedošlo ke zranění pasažéřů. K vytváření energie využívá fotosyntézu, tedy stejně jako rostliny využívají sluneční záření k vytváření energie. Stejně jako u ostatních účastníků designérské soutěže je i u Nanospydera životní cyklus pět let.

Acura FCX 2020 Le Mans

Dalším návrhem využívajícím nanotechnologie je závodní speciál Acura NHR-1 (Nano Hydrogen Racer 1) rovněž pojmenovaný Acura FCX 2020 Le Mans. Molekulární nanotechnologie podle autorů umožní vytvoření nových odlehčených, ale přitom pevných, materiálů s následnou možností stoprocentní recyklace. Vůz je poháněn vodíkovými články. Pilot ve voze nesedí. Leží na břiše hlavou ve směru jízdy. Z důvodu bezpečnosti je proto kokpit vyroben z uhlíkových vláken. Pro test vozu by autoři vybrali jeden z nejnáročnější automobilových závodů 24 Hodin Le Mans.

Toyota RLV

Toyota RLV je studie dvousedadlového vozu s tandemovým uspořádáním. Odlehčená konstrukce umožňuje využít pro pohon lidskou sílu. Koncept vychází ze skutečnosti, že v oblasti Los Angeles jsou nejčastěji využívány rychlosti 8 km/hod při dopravních zácpách a 120 km/hod. V prvním případě je RLV poháněn hydraulickým šlapacím systémem. Při dopravní špičce vozy neprodukují žádné emise a baterie elektrického pohonu pro vyšší rychlost jsou průběžně dobíjeny

MINI Biomoke

MINI Biomoke je postaven z jednoduchých panelů schopných biologického rozkladu, které jsou obohaceny o semena palem. Po uplynutí pětiletého cyklu jsou kompostovány a usnadňují tak růst palem, které napomáhají k čistšímu životnímu prostředí. Zajímavostí je skutečnost, že se autoři návrhu nechali inspirovat bugynou Mini Moke, kterou na bázi Austinu Mini navrhl v šedesátých letech minulého století Sir Alec Issigonis. V letech 1964 až 68 bylo v Briminghamu vyrobeno asi 15 tisíc vozů. Následně byl vůz až do roku 1992 vyráběn v Austrálii, Portugalsku a Irálii. Moke je přitom anglický archaický výrraz pro osla.

Audi Dynamic Space Frame

Audi Dynamic Space Frame (ADSF) je vůz roku 2015 a vyráběn je pomocí technologie Rapid Prototyping (RP). Tato metoda se v současné době využívá k rychlé výrobě prototypů či modelů. Vyvíjena je od 80. let minulého století. Výroba ADSF probíhá vrstvením jedné vrstvy z recyklovatelného materiálu za druhou. Díky metodě RP jsou přímo v rámu vytvořeny kanály pro vedení elektřiny a kapalin. Audi doplnila svůj návrh o dva projekty jak kompenzovat dopad na životní prostředí při realizaci návrhu. V prvé řadě by bylo v oblasti Los Angeles vysazeno 5000 stromů, které by z ovzduší eliminovali možství C02, které vyprodukuje za jeden týden 42 580 automobilů. Dalším projektem je rozvoj využívání energie z obnovitelných zdrojů, především větrných elektráren.

Účastnící designérské soutěže LA Auto Show

  • Acura FCX 2020 Le Mans
  • Audi Dynamic Space Frame
  • GM Hummer 02
  • Honda Extreme
  • Kia Sandstorm
  • Mercedes-Benz RECY
  • MINI Bimoke
  • Toyota RLV
  • Volkswagen Nanospyder

Poznámka: Více o metodě Rapid Prototyping – zde


autor: Andrej Poliak
http://news.auto.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí