Ostravu ničí hluk dopravy, průmyslu i zábavy
Nejhlučnější jsou ulice Českobratrská a prodloužená Místecká, kde se provádějí
rekonstrukce
Nejhlučnější jsou ulice Českobratrská a prodloužená Místecká, kde se provádějí rekonstrukce
Ostravany nejčastěji ruší hluk, který dělá doprava, průmysl či stavební firmy. Zanedbatelný není ani hluk z různých zábavních akcí, například hudebních produkcí. Informoval o tom Karel Anděl z Krajské hygienické stanice v Ostravě. Náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) upozornil, že nyní vstoupilo v platnost nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací k zákonu o ochraně veřejného zdraví.
Město si limity bude tvrdě hlídat
„Nařízení vlády upravuje některé hygienické limity hluku a vibrací například pro pracoviště, ale i pro vnitřní a venkovní prostor staveb,“ sdělil Madej. Dále uvedl, že městu z nařízení vlády bezprostředně nevyplývají žádné přímé povinnosti. Ovšem slíbil, že pokud se v Ostravě vyskytnou konkrétní problémy s hlukem, bude se město snažit v rámci svých možností pomoci.
Nejvíce hluku rušícího obyvatele města je možné připsat dopravě. „Výstavba dálnice D 47 s sebou nese řadu problémů, na které si stěžují obyvatelé Ostravy-Polanky. Násobí se zde vysoká četnost běžné dopravy s průjezdem stavebních mechanismů,“ sdělil Anděl.
Kromě toho ale jmenuje také problémy s dopravou přímo ve městě. Nejvíce hluku tradičně bývá na zastávkách či tramvajových smyčkách. V tomto ohledu vedou Výškovice, Zábřeh a Vřesina. Ze silnic jsou nejhlučnější Českobratrská či prodloužená Místecká, kde se provádějí rekonstrukce. Železniční doprava zase nejvíce ruší obyvatele v Bartovicích, kde je rozřaďovací nádraží.
„V Ostravě jako v dynamicky se rozvíjejícím městě si občané často stěžují na hluk ze stavební činnosti. V tomto ohledu je dominantní především stavební činnost související s dálnicí či s železnicemi,“ tvrdí Anděl.
Viníkem je D 47
V případě průmyslového hluku jsou podle Krajské hygienické stanice nejvýznamnější podniky například Vítkovice Steel a Mittal Steel. „Jednak produkují hluk běžný, říkejme mu historický, jednak vznikající z nových aktivit,“ vysvětlil Karel Anděl.
Výrazně nižší počet obyvatel trpí hlukem ze zábavy, ve srovnání s počtem lidí, kterých se dotýká hluk dopravní či ze stavební a průmyslové činnosti. Obyvatelé však právě hluk ze zábavy často vnímají nejcitlivěji, protože zdroje hluku jsou obvykle koncentrovány v okolí obytné zástavby. „Hluk z restauračních a podobných zařízení je kombinací hluku z hudební produkce, vzduchotechniky i hlasových projevů hostů. Problém se zvyšuje v lokalitách, kde dochází k větší kumulaci těchto zařízení,“ uzavřel Anděl.
Ostravany nejčastěji ruší hluk, který dělá doprava, průmysl či stavební firmy. Zanedbatelný není ani hluk z různých zábavních akcí, například hudebních produkcí. Informoval o tom Karel Anděl z Krajské hygienické stanice v Ostravě. Náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS) upozornil, že nyní vstoupilo v platnost nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací k zákonu o ochraně veřejného zdraví.
Město si limity bude tvrdě hlídat
„Nařízení vlády upravuje některé hygienické limity hluku a vibrací například pro pracoviště, ale i pro vnitřní a venkovní prostor staveb,“ sdělil Madej. Dále uvedl, že městu z nařízení vlády bezprostředně nevyplývají žádné přímé povinnosti. Ovšem slíbil, že pokud se v Ostravě vyskytnou konkrétní problémy s hlukem, bude se město snažit v rámci svých možností pomoci.
Nejvíce hluku rušícího obyvatele města je možné připsat dopravě. „Výstavba dálnice D 47 s sebou nese řadu problémů, na které si stěžují obyvatelé Ostravy-Polanky. Násobí se zde vysoká četnost běžné dopravy s průjezdem stavebních mechanismů,“ sdělil Anděl.
Kromě toho ale jmenuje také problémy s dopravou přímo ve městě. Nejvíce hluku tradičně bývá na zastávkách či tramvajových smyčkách. V tomto ohledu vedou Výškovice, Zábřeh a Vřesina. Ze silnic jsou nejhlučnější Českobratrská či prodloužená Místecká, kde se provádějí rekonstrukce. Železniční doprava zase nejvíce ruší obyvatele v Bartovicích, kde je rozřaďovací nádraží.
„V Ostravě jako v dynamicky se rozvíjejícím městě si občané často stěžují na hluk ze stavební činnosti. V tomto ohledu je dominantní především stavební činnost související s dálnicí či s železnicemi,“ tvrdí Anděl.
Viníkem je D 47
V případě průmyslového hluku jsou podle Krajské hygienické stanice nejvýznamnější podniky například Vítkovice Steel a Mittal Steel. „Jednak produkují hluk běžný, říkejme mu historický, jednak vznikající z nových aktivit,“ vysvětlil Karel Anděl.
Výrazně nižší počet obyvatel trpí hlukem ze zábavy, ve srovnání s počtem lidí, kterých se dotýká hluk dopravní či ze stavební a průmyslové činnosti. Obyvatelé však právě hluk ze zábavy často vnímají nejcitlivěji, protože zdroje hluku jsou obvykle koncentrovány v okolí obytné zástavby. „Hluk z restauračních a podobných zařízení je kombinací hluku z hudební produkce, vzduchotechniky i hlasových projevů hostů. Problém se zvyšuje v lokalitách, kde dochází k větší kumulaci těchto zařízení,“ uzavřel Anděl.
Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích