Příklad aplikace RFID v recyklaci
Aplikovat RFID v kovovém prostředí se všeobecně považuje za dosti problematické.
Praktický příklad ukazuje, že díky speciálním transponderům lze RFID použít i
při správě kontejnerů na kovový odpad.
Aplikovat RFID v kovovém prostředí se všeobecně považuje za dosti problematické. Praktický příklad ukazuje, že díky speciálním transponderům lze RFID použít i při správě kontejnerů na kovový odpad.
Lipská firma Scholz Recycling zpracovává od roku 1990 kovový odpad ve více než 50 lokalitách ve čtyřech spolkových zemích. Jednotlivé druhy železného i neželezného odpadu upravuje na druhotné suroviny, které pak dodává ocelárnám, hutím a slévárnám v celé Evropě.
Na objednávku zákazníka mu firma nákladním autem přiveze kontejner. Zákazník jej naplní kovovým odpadem, firma jej pak zase vyzvedne. Dosud firma evidovala místa jednotlivých kontejnerů ručně. To se již dalo zvládat jen obtížně. Proto padlo v roce 2004 rozhodnutí automatizovat správu kontejnerů. Použití čárového kódu pro označování kontejnerů není v daném případě vhodné: vlivy počasí, nečistoty nebo rýhy by rychle vedly k nečitelnosti kódu; automatické snímání čísel kontejnerů by nefungovalo.
Volba proto padla na RFID. Firma Smart-Tec, Oberhaching, vyvinula velmi robustní transponder ve tvaru polokoule, který trvale zvládá drsné prostředí. Vedle velmi dobrých výsledků čtení při umístění na kov má tento transponder i velkou mechanickou odolnost. Je umístěn zvenku na boku kontejneru. Citlivý paměťový čip je zcela zapouzdřen do nerozbitné umělé hmoty s vyklenutým povrchem, chránícím proti poškození.
Řízení kontejnerů se zavádělo v provozovnách postupně během roku 2005. Přijde-li dnes objednávka kontejneru, nejprve se zaeviduje v informačním systému pro řízení vozového parku a kontejnerů. Ten vystaví jízdní příkaz na přepravu kontejneru určité velikosti do určitého místa. Příkazu se zároveň přiřadí jednoznačné číslo uložené v transponderu na kontejneru. Dopravuje-li se nyní kontejner jedním z 200 nákladních aut firmy k zákazníkovi, čtou se mobilním ručním snímačem údaje v transponderu na kontejneru před opuštěním dané provozovny i při odstavení u zákazníka.
Dnes je u firmy transponderem vybaveno 8 tis. z 10 tis. kontejnerů na odpad. Podnik ví, kdy a od kterého dodavatele který kontejner přišel a jaký druh odpadu byl nakoupen. Odpadla časově náročná a k chybám náchylná ručně vedená dokumentace ve zpracování objednávek; nadto se zlepšily logistické procesy.
Lipská firma Scholz Recycling zpracovává od roku 1990 kovový odpad ve více než 50 lokalitách ve čtyřech spolkových zemích. Jednotlivé druhy železného i neželezného odpadu upravuje na druhotné suroviny, které pak dodává ocelárnám, hutím a slévárnám v celé Evropě.
Na objednávku zákazníka mu firma nákladním autem přiveze kontejner. Zákazník jej naplní kovovým odpadem, firma jej pak zase vyzvedne. Dosud firma evidovala místa jednotlivých kontejnerů ručně. To se již dalo zvládat jen obtížně. Proto padlo v roce 2004 rozhodnutí automatizovat správu kontejnerů. Použití čárového kódu pro označování kontejnerů není v daném případě vhodné: vlivy počasí, nečistoty nebo rýhy by rychle vedly k nečitelnosti kódu; automatické snímání čísel kontejnerů by nefungovalo.
Volba proto padla na RFID. Firma Smart-Tec, Oberhaching, vyvinula velmi robustní transponder ve tvaru polokoule, který trvale zvládá drsné prostředí. Vedle velmi dobrých výsledků čtení při umístění na kov má tento transponder i velkou mechanickou odolnost. Je umístěn zvenku na boku kontejneru. Citlivý paměťový čip je zcela zapouzdřen do nerozbitné umělé hmoty s vyklenutým povrchem, chránícím proti poškození.
Řízení kontejnerů se zavádělo v provozovnách postupně během roku 2005. Přijde-li dnes objednávka kontejneru, nejprve se zaeviduje v informačním systému pro řízení vozového parku a kontejnerů. Ten vystaví jízdní příkaz na přepravu kontejneru určité velikosti do určitého místa. Příkazu se zároveň přiřadí jednoznačné číslo uložené v transponderu na kontejneru. Dopravuje-li se nyní kontejner jedním z 200 nákladních aut firmy k zákazníkovi, čtou se mobilním ručním snímačem údaje v transponderu na kontejneru před opuštěním dané provozovny i při odstavení u zákazníka.
Dnes je u firmy transponderem vybaveno 8 tis. z 10 tis. kontejnerů na odpad. Podnik ví, kdy a od kterého dodavatele který kontejner přišel a jaký druh odpadu byl nakoupen. Odpadla časově náročná a k chybám náchylná ručně vedená dokumentace ve zpracování objednávek; nadto se zlepšily logistické procesy.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích