Čtvrtek, 28. března 2024

Evropská komise žádá prověřit více tras dálnice Brno–Vídeň

Evropská komise žádá prověřit více tras dálnice Brno–Vídeň

Evropská komise chce, aby česká vláda prověřila, zda by vedení rychlostní silnice Brno–Vídeň trasou přes Břeclav nebylo levnější a nezpůsobilo menší škody na zdraví lidí v okolních obcích. Napsala to v dopise ekologickým organizacím.

Stupňuje se tak palba kritiky na vládu za to, že prosazuje stavbu rychlostní silnice Brno–Pohořelice–Mikulov a navazující Drasenhofen–Vídeň, aniž by se zabývala trasou přes Břeclav.

Evropská komise v dopise českým a rakouským ekologickým organizacím napsala, že „by bylo praktické vypracovat nezávislou srovnávací studii obou uvedených alternativ, zahrnující dopravní, ekonomické, společenské a ekologické hledisko“ [1]. Nabízí přitom, že na takovou analýzu zajistí peníze. Uvádí tři konkrétní finanční zdroje, ze kterých je možné ji financovat [2].

Trasa přes Mikulov má přijít na 10 miliard korun. Proti záměru se postavila řada okolních obcí, které se obávají hluku, horší kvality života a znečištění.

Evropská komise se zdráhá stavbu platit, dokud nebude ověřeno, zda by jiné řešení nedosáhlo stejného výsledku – spojení Brna s Vídní – levněji a s menšími škodami. V té souvislosti v dopise zároveň napsala, že „požádala Evropskou investiční banku o pozastavení financování té části projektu rozšíření dálnice D1, která by přímo souvisela s přípravami případné stavby rychlostní komunikace R52“ [3].

Kontroverzní trasa Brno–Pohořelice–Mikulov vychází jako nerentabilní dokonce i podle metodiky posuzování projektů, kterou používá české Ředitelství silnic a dálnic.

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, který je českým koordinátorem mezinárodní organizace CEE Bankwatch Network, jednoho z adresátů dopisu, řekl:

„České úřady mají ve zvyku u velkých projektů posuzovat jen plusy a mínusy jediného návrhu, nikoli porovnat několik možných řešení. Případně ještě tak posuzují pár takzvaných variant, které se liší jen v nepodstatných detailech. Snadno jim tedy unikne, že by se třeba některá stavba dala postavit i jinak, levněji nebo s menšími škodami na zdraví místních lidí. Teď se jim to začíná vracet. Evropská komise projekt silnice na Vídeň vnímá jako problematický a požaduje prověřit, zda by jiná trasa nezajistila stejný výsledek s menšími náklady nebo škodami. Takový postup je přinejmenším odpovědnější.“

Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který pomáhá postiženým obcím s právními otázkami projektu [4], řekl:

„Podle stanoviska ombudsmana z listopadu 2006 byl prosazováním ‚mikulovské varianty‘ bez jakéhokoli koncepčního posouzení dalších alternativ zcela popřen smysl a účel územně-plánovacích procesů. Odpůrci záměru již téměř dva roky přesvědčují odpovědné úřady, že toto srovnání vyžadují i evropské směrnice. V současné době se těmito námitkami zabývá Nejvyšší správní soud  při přezkumu územního plánu Břeclavska,  v němž je koridor R52 obsažen.“

Kontakt:            

Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, 222 513 859, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz

Pavel Černý, Ekologický právní servis,  telefon 776 119 903, email brno@eps.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů