zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biolíh určený do aut by mohl skončit v rumu

12.02.2007
Zemědělství
Energie
Biolíh určený do aut by mohl skončit v rumu
Vláda už po letech dohadů ví, jak zavést ekologická paliva. Dobrá zpráva pro ekology a zemědělce má však i rub: podvodníci mohou systému zneužít. Kabinet se totiž podle všeho rozhodne pro variantu, která neumožňuje podíl biolihu v benzinu plně kontrolovat.
A tak i podle některých vládních politiků můžeme čekat daňové úniky připomínající kauzu lehkých topných olejů. Tehdy šlo o desítky miliard korun.
Původně vláda počítala s tím, že od července budou v každém litru benzinu přesně dvě procenta biosložky. Jenže narazila v Bruselu: nesmí striktně nařizovat podnikatelům, jak mají paliva míchat.

Bude se podvádět?
Aby bylo právu učiněno zadost, bude ve stojanech na pumpách příměs biopaliv libovolná, omezená horní hranicí pěti procent. Distributoři si splní svou "dvouprocentní povinnost" tak, že tento objem biosložky musí vykázat za určité období, třeba měsíc. Někdy tedy dodají benzin zcela čistý, jindy s různým podílem biolihu.
"Právě tohle je veliký problém, který mi připomíná kauzu topných olejů. Nebude možné fyzicky zkontrolovat, jestli biopaliva skončila skutečně v nádržích aut, nebo podvodníci jejich dodávku vykázali jen na papíře," varuje ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.
Biolíh, vyrobený pro použití v benzinu z obilí nebo cukrovky, se dá totiž snadno upravit na líh pitný. "Pokud za něj mafiáni nezaplatí spotřební daň, získají na litru 230 korun," upozorňuje Pavel Švarc, šéf firmy Čepro. Ta bude spolu s rafineriemi biosložku do nafty a benzinu míchat. Švarc však zároveň ujišťuje, že v takto velkých firmách se s lihem žádné podvody dít nemohou.
K velké obezřetnosti však vybízí i ministr zemědělství Petr Gandalovič. "Mám obavy, případ topných olejů máme všichni v paměti," upozorňuje. I šéf zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík říká, že plošné zavedení biopaliv s přesně určeným podílem ekologických složek je lepší. Jinak však tvrdí, že obavy ze zneužití navržené varianty nejsou podložené.
"Požádal jsem kolegy, aby už biopaliva ke kauze topných olejů nepřirovnávali. Chceme se snad sami stavět do pozice profesionálních podvodníků, kteří neumějí systém zavést bez postranních úmyslů? Vždyť ostatní země, ať Švédsko nebo Německo, to dokážou," snaží se Bursík rozehnat obavy.
Také kontroloři se dušují, že jsou připraveni. "Naším úkolem bude hlídat především kvalitu paliva. Využívat k tomu budeme akreditovaných zkušeben. Na odhalování možných daňových úniků budeme spolupracovat s celní správou," říká generální ředitel České obchodní inspekce Jiří Pěkný.

Zdražení sotva o desetníky
Motoristé u pump by přitom zavedení biopaliv ani nemuseli pocítit. Stojan bude jako dosud jen jeden, ať v něm bude čistá nafta nebo s příměsí. "Zavedení biosložek je povinnost ze zákona, a tak nepovažujeme za důležité tuto informaci zdůrazňovat," říká mluvčí Benziny Lenka Svobodová.
Ekologická příměs je zatím dražší než klasické palivo. Benzina kvůli tomu například odhaduje zdražení litru paliva zhruba o dvacet haléřů. Ceny u různých stanic se však liší často více než o korunu, takže zákazník to ani nemusí zaznamenat.
Také pro motory většiny vozů je nejvýše pětiprocentní biopříměs neškodná. "Problém by mohly mít jen starší automobily nebo vozy dlouhodobě odstavované," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí