zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Evropská unie sníží emise o pětinu

22.02.2007
Ovzduší
Evropská unie sníží emise o pětinu
Evropská unie sníží do roku 2020 své celkové emise skleníkových plynů o 20 procent v porovnání s rokem 1990. Dohodli se na tom včera v Bruselu ministři životního prostředí členských zemí. Znamená to, že podniky, které nebudou splňovat přísné limity, budou muset nakupovat drahé emisní povolenky.
Pro návrh zvedl ruku i český vicepremiér Martin Bursík. Podle něj jde o správný krok. "Snižování emisí dnes je ekonomické. Odkládání jen přinese investice, které budou o řád vyšší," řekl Bursík mezi jednáním ministrů.
Pokud se k podobně ambiciózním cílům připojí i jiné průmyslové země světa, unie chce jít ještě dál a pro rok 2020 stanovit cíl snížit emise o 30 procent. Jde především o to, aby se k omezení emisí zavázaly Spojené státy, které jich vypouštějí nejvíc.
Snížení emisí o pětinu platí pro celou unii společně, ale každý stát bude mít jiné cíle. Pro Českou republiku, která v porovnání s rokem 1990 snížila své emise o 25 procent, bude zřejmě ještě vyšší. Jak se budou jednotlivé země či sektory ekonomiky na snižování emisí podílet, závisí na rozhodnutí Evropské komise.
Definitivně mají plány na snižování emisí posvětit šéfové států a vlád za dva týdny na summitu v Bruselu.
Cíle stanovila komise, podle které jde o stěžejní součást boje proti globálnímu oteplování. Pokud členské země plán schválí, EU se zaváže k nejtvrdším opatřením na celém světě.
Znamená to, že pro průmysl bude vypouštění emisí po roce 2012 stále dražší. Už nyní ale zuří spory o objem emisních povolenek, které každá členská země dostane na období mezi lety 2008 a 2012.

Říman si stěžuje
Česko požádalo komisi o povolenky na 102 milionů tun emisí ročně, což je více, než jeho podniky dosud vypouštěly. V posledních dvou letech měly nárok na 97 milionů tun, ale v roce 2005 využily jen 82 milionů.
Kvůli tomu zřejmě komise český plán v druhé polovině března odmítne, stejně jako plány 11 z 13 zemí, které dosud vyhodnotila. Podle ministra průmyslu Martina Římana to Česko poškodí. "Znamenalo by to snížení konkurenceschopnosti českého průmyslu," řekl Říman.
Bursík ale tvrdí, že tvrdý postup komise je v pořádku v zájmu udržení funkčního trhu s povolenkami. "Doufám, že komise bude přísná a že nám bude měřit stejným metrem jako ostatním zemím. Očekávám, že seškrtá i náš plán," řekl vicepremiér.
Rozdílné názory ministerstva průmyslu a životního prostředí se projevují i na postoji k plánu na závazné omezení emisí z osobních aut. Komise před několika týdny přišla s návrhem, aby automobilky omezily emise CO2 na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Evropští výrobci proti tomu protestují. Martin Jahn, personální šéf Škody Auto, dokonce prohlásil, že největší tuzemská automobilka by kvůli tomu mohla přesunout výrobu na východ.

Česko hledá pozici
K plánu se včera poprvé mohly vyjádřit členské země. Česko ale do Bruselu nepřijelo s jasnou pozicí. Tu má podle Bursíka teprve vypracovat ministerstvo průmyslu ve spolupráci s resorty životního prostředí, financí a dopravy. Až poté ji schválí vláda.
Země EU se nakonec shodly na tom, že je třeba zavést zákonné limity emisí, které výrobci budou muset dodržet. Dobrovolný cíl snížit emise na 140 g/km do roku 2008 nesplní totiž téměř žádný z nich.
Jaké ale tyto limity budou a jak se na jejich splnění budou podílet automobilky a jiné sektory, ale zatím není jasné. Závazné rozhodnutí lze zřejmě čekat až v červnu.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí