zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Limity pro auta nejsou novinka

28.02.2007
Ovzduší
Limity pro auta nejsou novinka
David Klimeš se ve svém komentáři Vezměte Bursíkovi monopol (HN 20. února) trefil do černého: nejen voliči zelených, ale také velkých stran chtějí lepší recyklační služby pro domácnosti, méně výfukových plynů v ulicích, zdravější zemědělství nebo rozhýbat moderní, čisté technologie v průmyslu.

Nicméně jedna výtka je skutečně nefér. David Klimeš kritizuje Evropskou komisi, že chystaná legislativa požaduje do pěti let efektivnější motory v autech: "To je přece jen šibeniční termín. Kdyby automobilky věděly s předstihem dekády, že vozy s vysokými emisemi se stanou kvůli evropské směrnici na trhu neperspektivní, měly by šanci svůj výrobní plán pozvolna měnit." Nejde ale o žádnou novinku starou dva týdny.

Že nová legislativa bude vyžadovat menší exhalace a nižší účty za benzin, vědí výrobci natvrdo už od roku 1996. Jenom s jedním rozdílem: tehdejší rozhodnutí anoncovalo ještě přísnější limit (120 gramů oxidu uhličitého na kilometr), než komisaři navrhují nyní (130 gramů). Automobilky se dokonce posléze dobrovolně zavázaly, že znečišťování na mírně vyšší úroveň (140 gramů) do poněkud časnějšího termínu (2009) sníží samy. Ale teď přiznávají, že slib nesplní.

Pouze proto se Komise vrátila k legislativnímu řešení, které oznámila před jedenácti lety, respektive k jeho měkčí verzi. Inovace řidičům prodraží auta, ale ušetří na palivu.

Vojtěch Kotecký, Hnutí DUHA
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí