Německo: Starší auta nebudou smět do centrálních částí měst
Od 1. března začala v Německu platit směrnice, podle níž lze regulovat automobilový provoz z hlediska jemného prachu v ovzduší. V létě začnou první města na jihozápadě země vytvářet ekologické zóny, kam nebudou smět převážně stará auta s vysokým obsahem vypouštěných škodlivin.
Opatření vyvolává bouřlivé debaty. Postihuje hlavně starší dieselové vozy bez výfukových filtrů a benzinové buď bez katalyzátoru nebo jen s řízenými katalyzátory první generace. Jejich majitelé budou muset počítat se zákazem vjezdu do centrálních částí měst.
První ekologické zóny vzniknou od 1. července ve spolkové zemi Bádensku-Württembersku, mimo jiné ve Stuttgartu, Ludwigsburgu, Leonbergu, Schwäbisch Gmündu a Ilsfeldu. Většina německých měst ale zavedení plánuje až příští rok.
Kdo bude chtít autem vjíždět do chráněných pásem, musí si u zkušeben obstarat speciální nálepky na přední sklo. Zelená bude pro nejmodernější vozy, červená a žlutá pro starší, které ještě bude možné do zón vpustit.
Odhaduje se, že žádnou "propustku" do ekologických zón nedostane ze 46 milionů registrovaných vozidel až sedm milionů. Na vjezd do těchto pásem upozorní řidiče zvláštní čtyřúhelníkové bílé značky s červeným kruhem a nápisem Umweltzone. Za neoprávněný vjezd do pásma může řidič dostat pokutu až 40 eur (1100 korun).
Některé obce zvažují, že zákaz vjezdu bude pro majitele nálepek určité barvy platit jen v některých denních hodinách. Hamburk zatím o zavedení ekologické zóny neuvažuje, zatímco například Berlín nebo Frankfurt nad Mohanem od příštího roku ano. Podobně to zvažují i Drážďany, Lipsko, Mnichov, Hannover, Essen, Düsseldorf či Kolín nad Rýnem.
Německá média poukazují na to, že v případě přísného výkladu pravidla se jím budou muset řídit také automobilisté ze zahraničí a vyhledat německé zkušebny.