zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Saab Biopower 100: Ekolog

17.03.2007
Obecné
Saab Biopower 100: Ekolog

I když to dnes bude týden, co se naše redakce vrátila z ženevského výstaviště, kde až do neděle 18. března probíhá 77. ročník autosalónu, zdaleka jsme vám nepředali všechno, co jsme tam natočili. Dnes tedy probereme to, co se skloňuje i v Česku čím dál častěji, a to ekologická auta. Lépe řečeno auta, která jsou k životnímu prostředí šetrnější než současná. Jednou, zda z nejperspektivnějších, variant blízké budoucnosti jsou vozy na biopaliva. Nejvíc jich v Ženevě stálo na stánku automobilky SAAB a my jsme tam strávil dost času, abychom pro vás připravili podrobnosti.

Zlý jazyk některých novinářů vám může říct, že automobilka Saab nemá ve skutečnosti co vystavovat, a tak udělala takzvaně z nouze ctnost. A když nemá nové modely, vrhla se na biopaliva. Můžete od nich tak mít biokombi, biosedan i biokabriolet, vždy s turbomotorem o objemu 1.8 litru, který má při spalování ethanolu E85 o 17 % vyšší výkon, než při spalování benzínu. O 10 % je také vyšší točivý moment. Řekli jsme, že někdo by zaměření Saabu na biopower mohl považovat za z nouze ctnost, jenže on je to ve skutečnosti velmi dobrý byznys.

"Ford byl v tomto směru sice první, začali ve Švédsku v roce 2001, ale tenkrát bylo velmi málo čerpacích stanic a nebyla to příliš výrazná záležitost. Když jsme do oboru před dvěma lety vstoupili my, bylo to přesně ve správný okamžik, a dnes jsou naše modely 9-5 nejprodávanější auta na E85 na trhu, a navíc jako jediní nabízíme přeplňování turbem," říká Kenth Johansson, konstruktér motorů Saabu.

Ještě než se s ním podíváme na moc zajímavý concept vozu, který umí jezdit i na stoprocentní ethanol, stejně jako na benzín a v libovolném poměru, tak dodám, že než se Volvo se Saabem odhodlali ke zmiňovanému vstupu na švédský trh s auty na E85, prodal Ford už víc než 16 000 flexifuelových vozů. Jak jsme tedy říkali, skutečně to není špatný obchod.

"Ve Švédsku je rozdíl mezi benzínovou verzí a verzí flexifuel, tedy tou, která zvládne jezdit na palivo E85, ve kterém je 85 % lihu a 15 % benzínu, stejně jako na benzín, jen necelých 1 000 euro, tedy ani ne 30 000 korun. Zohledňují to používané dražší materiály v motoru. Flexifuelová auta jsou ale úspěšná i přes vyšší cenu, protože jsou na ně nižší pojistky, jejich provoz je o něco levnější a jsou prostě všeobecně podoporována, například výhodami při parkování na vjezdech do měst a podobně. A řekněme, že i lidé mají uvědomělejší postoj k životnímu prostředí

A právě citlivějším přístupem k životnímu prostředí jsou seveřané pověstní. Tím se vracíme k autu, které už benzín vůbec nepotřebuje, a přesto má spalovací motor. Dokáže totiž jezdit na stoprocentní líh. Někteří možná ohrnou nos a řeknou, že taková auta už v Brazílii jezdí dávno! Jenže v Brazílii je na rozdíl od Švédska teplo.

"Jediným důvodem, proč je palivo E85 směsí 85 % lihu a 15 % benzínu, je to, že bez benzínu by auta v teplotách pod 10 stupňů Celsia nestartovala. Do našeho konceptu BIOPOWER 100 jsme proto vymysleli speciální předehřívání, které se zapne na jednu až dvě vteřiny, to záleží na teplotě, a předehřáté palivo pak vstříkne do válce. To pak bez problémů chytne. Zkoušeli jsme to i při teplotě - 30 stupňů."

Nevypadá to příliš složitě. Koneckonců, starší naftové motory je také třeba chvíli žhavit, takže se zdá, že nic nestojí v cestě tomu, začít auta na 100% líh prodávat i v Evropě. Ta zatím mohou klidně jezdit na E85 a časem, až jich bude víc, se na pumpách třeba začne prodávat i stoprocentní líh. Ještě přidáme jednu zajímavost o Saabu na líh, a to, že palivo má blahodárný vliv na technické parametry pohonné jednotky, dvoulitrový turbomotor disponuje výkonem 221 kW (300 koní) a točivým momentem 400 Nm. Studie ukázala, že auto zrychlí z 0 na 100 km/h za vynikajících 6,6 s. Automobilka se chlubí, že jde o výkony a dynamiku srovnatelnou se čtyřlitrovým atmosférickým zážehovým motorem, a to vše při výrazně nižších emisích ve srovnání se spalováním klasického benzínu. Motivací, proč jezdit jen na stoprocentní líh, možná bude i to, že výkony na benzín jsou poloviční.

Autor: Petr Kološ

Saab Biopower 100

Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 Saab Biopower 100
Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 Saab Biopower 100 - interiér
http://motozurnal.centrum.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí