Doprava a životní prostředí: cesta k nové dopravní politice
Zpráva TERM 2006 přezkoumává funkčnost sektoru dopravy z hlediska životního
prostředí a shledává ji nevyhovující. Je proto zapotřebí zesílit úsilí k jejímu
zlepšení, v neposlední řadě také z důvodu vlivu dopravního sektoru na změnu
klimatu. Průběžná zpráva Bílé knihy [https://www.kamsnim.cz/categories/kniha] o
Evropské dopravní politice z roku 2001 (Mid-term review of the White Paper on
European Transport policy) navrhuje změny, které mohou přinést jak zlepšení, tak
i negativní dopady v závislosti na jejich aplikaci na evropské, národní či
místní úrovni. Co se životního prostředí týče, průběžná zpráva obrací svou
pozornost od řízení poptávky po dopravě k zabývání se jejími negativními
vedlejšími vlivy. Tato změna v zaměření značí, že růst poptávky po dopravě již
není výlučně označován za jedno z hlavích environmentálních témat v rámci
sektoru dopravy. Nicméně vzhledem k tomu, že rozsah významných dopadů na životní
prostředí, jakými jsou změna klimatu, hluk či fragmentace krajiny, je úzce
spojen s objemem dopravy, řešení těchto problémů nadále vyžaduje řízení poptávky
po dopravě. Celkový úspěch nové politiky proto stále závisí na limitujícím
(růstu v) objemu dopravy. Z tohoto hlediska tedy Bílá kniha
[https://www.kamsnim.cz/categories/kniha] selhala. Zůstává proto na dalším
posouzení, zda nové prvky Průběžné zprávy týkající se použití scénářů pro
dlouhodobé plánování a společný systém účtování pomohou zlepšit současnou
situaci.
Zpráva TERM 2006 přezkoumává funkčnost sektoru dopravy z hlediska životního prostředí a shledává ji nevyhovující. Je proto zapotřebí zesílit úsilí k jejímu zlepšení, v neposlední řadě také z důvodu vlivu dopravního sektoru na změnu klimatu. Průběžná zpráva Bílé knihy o Evropské dopravní politice z roku 2001 (Mid-term review of the White Paper on European Transport policy) navrhuje změny, které mohou přinést jak zlepšení, tak i negativní dopady v závislosti na jejich aplikaci na evropské, národní či místní úrovni. Co se životního prostředí týče, průběžná zpráva obrací svou pozornost od řízení poptávky po dopravě k zabývání se jejími negativními vedlejšími vlivy. Tato změna v zaměření značí, že růst poptávky po dopravě již není výlučně označován za jedno z hlavích environmentálních témat v rámci sektoru dopravy. Nicméně vzhledem k tomu, že rozsah významných dopadů na životní prostředí, jakými jsou změna klimatu, hluk či fragmentace krajiny, je úzce spojen s objemem dopravy, řešení těchto problémů nadále vyžaduje řízení poptávky po dopravě. Celkový úspěch nové politiky proto stále závisí na limitujícím (růstu v) objemu dopravy. Z tohoto hlediska tedy Bílá kniha selhala. Zůstává proto na dalším posouzení, zda nové prvky Průběžné zprávy týkající se použití scénářů pro dlouhodobé plánování a společný systém účtování pomohou zlepšit současnou situaci.