Čtvrtek, 18. dubna 2024

Volt & Volta - nové materiály pomáhají hybridní budoucnosti

Volt & Volta - nové materiály pomáhají hybridní budoucnosti
První vůz je na americké poměry s letitou tradicí korábů silnic vlastně překvapivě skromné a střídmé vozidlo, určené primárně na dojíždění do, a z práce. Evropsko-japonský projekt je naproti tomu koncipován s futuristickou velkorysostí. Oběma je však společné jedno: ekologický pohon a použití hi-tech materiálů, které umožnila dát těmto vozidlům pozoruhodné parametry.

HI-TECH MATERIÁLY, POLOVIČNÍ VÁHA

Studie Chevrolet Volt, kterou představila americká automobilka na počátku letošního roku na autosalonu v Detroitu, vznikal ve spolupráci se společností General Electric (GE). To umožnilo uplatnit při jeho konstrukci pokročilé materiály, zejména kompozity, a výsledkem je vůz s prakticky poloviční hmotností, než je u automobilů této kategorie běžné.

Část z hmotnosti vozu připadá i na akumulátory shromažďující energii jednak při dobíjení z elektrické sítě, jednak v případě potřeby vyráběnou benzínovým motorem, jímž je "Cheevy" Volt rovněž vybaven. I zde se uplatnily nejmodernější technologie, takže baterie Voltu jsou ve srovnání s těmi, jimiž byli vybaveni jeho předchůdci před několika lety díky použití nových materiálů rovněž mnohem kompaktnější, výkonnější, a výrazně lehčí. Právě hmotnost baterií byla dlouho jednou z hlavních nevýhod elektromobilů a hybridních vozů využívajících k pohonu elektrickou energii. To by se nyní v kombinaci s pokročilými konstrukčními materiály umožňujícími dosáhnout výrazně nižší hmotnost vozidla mohlo změnit. Problémem však zatím stále zůstává vysoká cena - vozy vyrobené z drahých kompozitů a speciálních slitin jsou výrazně dražší než automobily vyráběné s použitím standardních technologií. Nicméně, jak ukazuje úspěch hybridních vozidel v poslední době, jsou zákazníci ochotni si za úspornost a ekologii něco připlatit.

Celkové snížení hmotnosti se však rozhodně projevilo v jízdních parametrech vozu. I když je konstruktéry koncipován především na dojíždění na nepříliš velké vzdálenosti cca 60 - 70 km, s pomocí klasického motoru, jímž je rovněž vybaven (byť v roli výrobny elektrické energie pro akumulátory), může na jediné natankování nádrže ujet až kolem tisícovky kilometrů - a to (měřeno statistikou spotřeby paliva) se spotřebou zhruba 1 litru na 100 km!

TICHÁ ELEGANCE VE ZNAMENÍ SYNERGIE RŮZNÝCH MOTORŮ

Studio ItalDesign ve spolupráci s Georgettem Giugiarem a firmou Toyota vyvinuli koncept "ekologického" sportovního kupé vybaveného hybridní pohonnou jednotkou z nového modelu Lexus RX400h a podvozkem vyrobeným z kompozitních materiálů z uhlíkových vláken. Automobil nese jméno Alessandra Volty, italského vědce a vynálezce, který je mimo jiné duchovním otcem elektrického článku, a jednoznačně naznačuje, jakou energii bude využívat ke svému pohonu. Nejde však, podobně jako u konceptu Chevrolet Volt, výhradně o elektromobil, ale o optimalizované propojení a synergii různých motorů. Technicky neobyčejně sofistikované pohonné ústrojí Hybrid Synergy Drive se skládá z klasického vidlicového šestiválce o objemu 3,3 l a dvou vysoce výkonných elektromotorů, které automobilu Alessandro Volta společně dodávají nejvyšší výkon 300 kW /408 k. Energii pro ně dodávají baterie o celkové hmotnosti 70 kg. Hybridní pohonná jednotka je uložena ve středu vozu a všechna kola jsou poháněna bez využití spojovacího hřídele, neboť přední náprava je opatřena samostatným elektromotorem. Pozoruhodný vůz, prošpikovaný elektronikou a vybavený systémem řízení ByWire, dokáže vyvinout rychlost až 250 km/h, a z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,03 s, což spolu s dojezdem kolem 700 km, dokazuje, že ani ekologické z hlediska emisí vysoce ohleduplné k životnímu prostředí nijak výkonově nezaostávají za klasickými vozy. A jak dodávají konstruktéři - elegantnímu vozu nečiní problém pohybovat se např. v městském centru nízkou rychlostí 20 - 30 km/hod, a to absolutně tiše...
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů