Zážitek pro turisty: stará odpadní stoka
Chcete hrát v historickém filmu, projít se odpadní stokou nebo zkusit uzvednout lokomotivu? Stačí využít služby některé z pražských společností, které byly vyškoleny v oboru zážitkové turistiky.
Zážitkovou turistiku pěstují lidé, kterým nestačí chodit do muzea a poslouchat výklad průvodce. Pro takové dobrodruhy, kteří se o všem chtějí přesvědčit na vlastní kůži, připravila Hospodářská komora hlavního města Prahy projekt, do něhož se už zapojilo 13 významných technických firem.
"Naším cílem je přilákat turisty do míst, kam by se jinak nepodívali," říká mluvčí Hospodářské komory Andrea Kábelová. "Jde hlavně o technické památky, jako jsou stará kanalizační síť nebo nádraží. Pražské vodovody a kanalizace zvažují, že by návštěvníky provedly nepoužívanou stokou, daly jim ochutnat vodu z Želivky, Jizery a Vltavy a naučily je, jak se kdysi voda čistila. České dráhy zase přišly s nápadem, že by si u nich zájemci mohli vlastníma rukama potěžkat lokomotivu."
Do akce se zapojily dopravní podniky, městské i Národní muzeum, jejichž návrhy zatím nebyly zveřejněny. Se zajímavou nabídkou přišla firma Dolmat, která zákazníkům umožní, aby si vyrobili geo-obraz čili zarámovaný obtisk řezu určitou horninou nebo půdou.
Jak se nosí brnění
Zážitková turistika není nový fenomén, až dosud se však provozovala spíše v jiných částech republiky. Značné oblibě se u nás těší například agroturistika, díky které si může kdokoli nadojit mléko a vyrobit domácí jogurt na speciálních venkovských farmách.
Světové společnosti jsou v tomto směru dál a za patřičně velký obnos lidem umožní zažít cokoli od stavu beztíže přes čokoládovou masáž až po let stíhačkou. V Praze je nabídka chudší, zato však působí serioznějším dojmem.
"Z Evropské unie jsme dostali finance na vyškolení patnácti společností," říká Andrea Kábelová. "Pečlivě si proto vybíráme. V současnosti už máme třináct klientů." Přeškolování technických pracovníků na průvodce se podle mluvčí HKP skládá ze čtyř částí. "Zaměstnanci projdou kurzem dramatiky, PR, muzejnictví a bezpečnosti práce. V prvním se firma učí, jak návštěvníky zaujmout, v druhém, jak se zviditelnit v médiích, a ve třetím, jak prezentovat své exponáty, aniž by musela použít metodu zasklených vitrín." Kurz bezpečnosti práce je důležitý třeba pro akciovou společnost Kolektory Praha, která chce turistům ukázat, jak se natahují podzemní kabely.
Filmová společnost Three Brothers Production, která má ateliéry v bývalém klášteru v Hlubočepích, zase návštěvníky hodlá zapojit do natáčení historických snímků. I zde bude podle Kábelové nutné upozorňovat na bezpečnost práce. "Kdyby někdo nemohl unést skutečné brnění, dají mu plastové."
Boris Krištof z Three Brothers tvrdí, že když si někdo připlatí, postaví mu v ateliéru třeba ponorku. "Jinak ho ale navlékneme do středověkého kostýmu, připravíme pro něj pár rvaček a vymyslíme mu pěkný historický příběh. Scény pak sestříháme a doplníme o muziku, takže vznikne jakýsi videoklip, který si odnese domů na DVD."