zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Auta na stlačený zemní plyn ušetří peníze i životní prostředí

11.04.2007
Energie
Auta na stlačený zemní plyn ušetří peníze i životní prostředí

BRNO - Jihomoravští řidiči automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) mají od nyní možnost doplňovat palivo přímo v krajském městě.

Novou plnicí stanici otevřela ve svém areálu v Brně-Zábrdovicích společnost Jihomoravská plynárenská (JMP), která patří do skupiny RWE Group. Dosud museli řidiči jezdit do Znojma nebo Prostějova. Další stanice se otevřou do května v Mladé Boleslavi, Karlových Varech a Ústí nad Labem.

Společnost se tak snaží splnit závazek z loňského března, kdy se dohodla s ministerstvem průmyslu a obchodu, že do roka uvede do provozu minimálně jednu plnicí stanici každá z osmi regionálních plynárenských společností, řekl řekl Lubomír Kolman z plynárenské firmy RWE. Podle jiné části dohody by do roku 2020 mělo být v u nás kolem 100 těchto stanic a zemní plyn by se měl podílet na celkové spotřebě pohonných hmot nejméně deseti procenty.

Čerpací stanice, jejíž vybudování přišlo JMP na 6,5 milionu korun, bude otevřena non stop každý den v týdnu. Obsluhovat ji budou sami řidiči. Žádný personál nebude potřeba ani při placení. Zákazník podepíše smlouvu o odebírání plynu, dostane čipovou kartu, na kterou může čerpat ve všech stanicích vybavených tímto kreditním systémem, a na konci měsíce dostane poštou fakturu k zaplacení, uvedl Kolman. Plnicí stanici v Brně začne využívat mezi prvními sama JMP, do konce roku plánuje koupit 15 nových vozů na CNG.

V budoucnu by mohl stanici využívat také Dopravní podnik města Brna (DPMB), který v minulém roce autobusy na zemní plyn více než půl roku testoval. Na jednom kilometru oproti běžnému pohonu na naftu ušetřil tři až čtyři koruny. Přechod na ekologické palivo by tak DPMB snížil náklady za 12 let až o 170 milionů korun. Stát dává na jeden autobus na CNG dotaci 800 tisíc korun, dalších 200 tisíc korun přispívají plynárenské společnosti a navíc ještě existuje dotace 2,3 milionu korun pro nízkopodlažní verze.

V celé republice je automobilů na CNG kolem 650, z nichž více než 200 tvoří autobusy. Jejich cena se podle Kolmana přibližuje naftovým modelům, jsou tedy asi o 80 tisíc korun dražší než verze benzinové. Na českém trhu je nabízí automobilky Fiat, Citroen, Opel a Renault. Vlastní prototypy připravuje ještě do konce letošního roku také Škoda Auto.

Síť plnicích stanic v této době tvoří Praha, Plzeň, České Budějovice, Tábor, Liberec, Hradec Králové, Znojmo, Brno, Jeseník, Prostějov, Frýdek-Místek a Horní Suchá na Karvinsku. Provozují je plynárenské společnosti a také soukromě dopravní firmy. Do konce května by měly další stanice vzniknout v Mladé Boleslavi, Ústí nad Labem a Karlových Varech. Do konce roku pak také v Jablonci nad Nisou, Trutnově, Valašském Meziříčí, Olomouci nebo Pardubicích.

CNG (Compressed Natural Gas) patří do skupiny ekologických paliv. K pohonu vozidel se používá stlačený nebo zkapalněný zemní plyn. Jde o přírodní plyn, hlavní složkou je metan. Základem LPG je propan a butan, pro pohon se využívá v kapalné podobě. Zemní plyn patří spolu s biopalivy ke dvěma nejperspektivnějším alternativním palivům, s jejichž rozšířením počítá v příštích letech EU. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu vozidel poháněných CNG.

Metr krychlový zemního plynu, který zhruba odpovídá litru benzinu, vyjde v průměru na 12 až 15 korun, tedy na polovinu ceny litru benzinu. Spotřeba aut na benzin a plyn je podobná. Pořízení vozu na zemní plyn ale vyjde o až deset procent více, návratnost je pak spočítaná na 40 tisíc kilometrů, tedy zhruba dva až čtyři roky.

Zdroj: Haló noviny

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí