Volkswagen Polo BlueMotion: Hlas ve prospěch přírody
Udělej nám laskavost a vyzkoušej spotřebu Pola BlueMotion, prohlásil šéfredaktor. "Žádný problém." To se stalo, než jsem začal počítat.
Normální postup je v takovém případě jasný: Naplníme nádrž, vyjedeme ji nejlépe do sucha, natankujeme podruhé a prostě vydělíme ujetou vzdálenost množstvím spotřebovaného paliva.
Trochu potíž nastává v okamžiku, kdy kapacita nádrže 45 litrů nafty a udávaná spotřeba 3,9 l/100 km společně znamenají dojezd přes 1100 kilometrů. BlueMotion je označení, které Volkswagen nově používá pro úspornější deriváty svých modelů. Zatím je reprezentuje pouze Polo, brzy se k němu ovšem připojí také „modrý“ Passat.
Vyšší hospodárnost dosahují prostřednictvím dílčích úprav na pohonném ústrojí, zaměřených na snížení ztrát a zmenšení úsilí, které musí motor vynakládat (tedy snížením hmotnosti). Tříválcový diesel, známý z obyčejného Pola, dostal turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek namísto standardního a delší zpřevodování, aby se snížily otáčky v cestovních rychlostech. Interiér prošel odlehčovací kúrou, přední nárazník, mřížka chladiče a spoiler nad zadním oknem jsou aerodynamicky efektivnější a jako zákusek má auto nová lehčí kola.
Stejně jako všechna ostatní pola působí BlueMotion robustně, ovšem také jako by bylo bez duše. Pozměněný systém přeplňování má dobrou odezvu od nízkých otáček a jízda v cestovních rychlostech je vytříbená.
A spotřeba? Musíte mě omluvit, ale na ujetí zmíněné vzdálenosti prostě nebyl čas. Přesto jsme zdolali pořádný kus cesty ve všech podmínkách včetně plazení se po městě, výletů na polní cesty a rychlých dálničních přesunů. Výsledek: 5 l/100 km. Přihoďte emise CO2 pouhých 102 g/km (o 22 g nižší než u normálního modelu) a BlueMotion dává hromadu smyslu. Tedy než si všimnete, že stojí o 114 tisíc víc než auto s tímtéž motorem, ale bez modrých vylepšení.
Fakta
VW Polo BlueMotion
* Cena 480 400 Kč
* Nejvyšší rychlost 176 km/h
* 0-100 km/h 12,8 s
* Spotřeba 5,0 l/100 km
* Emise CO2 102 g/km
* Hmotnost 1084 kg
* Motor řadový tříválec 1422 cm3 turbodiesel
* Výkon 80 koní v 4000 ot./min.
* Toč. moment 195 Nm v 1800 ot.
* Převodovka 5rychlostní manuální
* Automat ne
První dojem * * * 1/2
Skvělý nápad, dobře provedený, jen nepřiměřeně drahý.
(Jamie Corstorphine, Carauto)