V Chaloupkách připravují pilotní projekt učebny v přírodě
Kněžice (Jihlavsko) - Pozorovat přírodu z rozhledny, naučit se rozeznávat byliny, zajezdit si na koních, či pozorovat ovce a další domácí zvířata mohli rodiče s dětmi ve středisku ekologické výchovy v přírodě v Chaloupkách na Jihlavsku. Připraven byl i jarmark či divadlo, řada kvízů a her. Oslavili tak dnešní Den Země. Ti větší přispěli do kasiček na česko-německý projekt Příroda je naší učebnou, na jehož realizaci obecně prospěšná společnost vyhlásila sbírku.
"Za zhruba 850 000 korun vznikne u někdejšího loveckého zámečku a později fořtovny výukový amfiteátr, kuchyně s pecí a ohništěm či rybniční laboratoř. Zvelebí se také zvířecí farma a oddělení léčivých rostlin, kde už stojí nový skleník," řekl ČTK ředitel střediska Jozef Zetěk.
Získání německého grantu na projekt předcházela podle nestorky českých ochránců přírody a pedagožky Květoslavy Burešové analýza stavu školních zahrad v Česku. Další poznatky pak propagátoři záchrany školních zahrad získávali v rámci projektu Toulavý autobus. Pátým rokem jezdí po zahradách v Česku, ale také v Polsku, v Rakousku či Německu.
V Česku školním zahradám s novým vzdělávacím programem pomalu zvonila hrana. Výuka práce na pozemku skončila, zahrady pustly a vymizeli také učitelé, kteří byli schopni pracovní vyučování vést. Obce lukrativní pozemky začaly prodávat na stavební parcely či za jinými účely, řekla Burešová.
Školní zahrady podle ní nebyly venkovským či maloměstským fenoménem. Třeba v Praze jich už dvě třetiny zanikly, někde trávníky nahradila vybetonovaná sportoviště. Zakládal je už Jan Ámos Komenský a bývaly chloubou každé školy. Třeba v Německu je na nižších stupních stále ještě povinná jedna hodina práce na pozemcích. V Česku se na ni někde nedostanou za celou školní docházku.
Školní zahrady by v budoucnu neměly sloužit jenom k pěstování salátu, ale pozvolna se mění v přírodní učebny pro všechny předměty. Na konkrétních příkladech chápou i méně nadané děti. Přínosem je už to, že jsou vůbec v přírodě, učení je zábavnější. Dětem podle Burešové chybí základní znalosti o tom, kde se bere jídlo, jak se pěstují rostliny, jak dlouho rostou stromy. Pak si také ničeho neváží. Součástí projektu budou i manuály pro učitele. Ve středisku Chaloupky pak pro ně budou pořádat semináře. Více informací na elektronické adrese: www.chaloupky.cz.
Jaroslava Mikešová