Plastové, nebo papírové obaly?
Papírové [https://www.kamsnim.cz/categories/papir] obaly sice mají svoje místo
na trhu, nicméně jsou situace, kdy nejsou úplně vhodné. A proto je dobré se
porozhlédnout po alternativních materiálech. Proč nezkusit třeba plasty?
Papírové obaly sice mají svoje místo na trhu, nicméně jsou situace, kdy nejsou úplně vhodné. A proto je dobré se porozhlédnout po alternativních materiálech. Proč nezkusit třeba plasty?
AUTOR: Dušan Myška
V současné době jsou nejrozšířenější obaly z lepenky upravované různými způsoby. Kašírováním počínaje přes různé ražby a lepením plastových průhledných okének či hologramů konče. Snaha výrobců je jasná, tj. co možná nejlépe prezentovat v rámci marketingové kampaně svůj výrobek a hlavně ho prodat. Tyto obaly mají však jednu vážnou slabinu danou povahou papíru. Papír či různé lepenky jsou neprůhledné, takže potenciální zákazník nemá možnost nahlédnout dovnitř obalu. Různá pomocná řešení, jakými jsou plastová okénka či výseky, mnohdy působí laciným dojmem. Lepenka s tiskem se zdá být okoukaná, takže se vylepšuje kašírováním dalších vrstev, případně ještě lepením samolepek. Často takto vznikne nesourodý celek, tvořený kombinací papíru a plastu, který vytváří vrásky na čelech ekologů. Navíc, pokud nepotřebujeme zrovna statisíce kusů, bývá cena obalu vysoká. V souvislosti s pokrokem v technologiích se v poslední době nabízí jako snadné řešení využití transparentních plastových fólií. To s sebou ale nese řadu úskalí, jejichž řešení se objevila teprve nedávno. Snad proto u zákazníků stále panuje nedůvěra k plastovým obalům, často podporovaná hlasy rádoby ekologů. Pokud se tedy rozhodneme podpořit prodej produktu neotřelým, elegantním plastovým obalem, je třeba pečlivě uvážit řadu faktorů a také vybrat zkušeného výrobce.
S kým, s čím
Jako první vyvstane otázka, jaký druh plastu použít. Běžně se používá tvrdé PVC (s minimálním přídavkem změkčovadel), rozšířený je rovněž PET (polyester). Největším hitem poslední doby je ale PP (polypropylen). Je tomu tak především kvůli relativně nízké ceně ve srovnání s PVC či PET, dále zde pak je důležité ekologické hledisko. PP je totiž vzhledem ke svému chemickému složení inertním materiálem, který při hoření nevytváří žádné toxické zplodiny (vzniká oxid uhličitý a vodní pára). Snadno jej lze také recyklovat. Technologický pokrok umožnil kvalitní potisk PP a také snadné svařování, ať už teplem či ultrazvukem. Dokonce lze PP i lepit, což bylo dříve nemyslitelné. Výrobci PP fólií nabízejí širokou škálu provedení. Pro výrobu obalů se s oblibou využívá poloprůhledných materiálů, které spotřebiteli decentně ukazují obsah obalu. Kombinace speciálních povrchových úprav umožňuje vytvářet pomocí tisku efekty čirých ploch (oken) na matných polotransparentních površích. Zkušený grafik pak při návrhu tisku využije efektů vznikajících použitím různých hustot rastrů. Povrch fólií nemusí být jen hladký, ale naopak lze využít nepřeberných možností při tvorbě dezénu. Samozřejmě mohou být fólie probarvené ve hmotě, a navíc s různou průhledností (opacitou). Ta se dá ovlivnit také celoplošným tiskem.
Kreativita je na vás
Díky své houževnatosti a pružnosti dávají plasty konstruktérům rovněž nové možnosti. Je možné navrhnout obal, který se dá následně dále použít. Obaly lze mnohokrát otevřít a znovu zavřít, aniž by došlo k trhání. Plastové obaly jsou nenasákavé, dají se umýt vodou, jsou vhodné i pro balení mastných potravin. Závěrem lze konstatovat, že především u menších sérií (max. desetitisíce kusů) dnes plasty významně konkurují papíru, a to i cenově. Nabízejí tak neotřelou variantu k realizaci marketingových záměrů pomocí designu obalu.
Autor pracuje ve společnosti Reisenthel.
AUTOR: Dušan Myška
V současné době jsou nejrozšířenější obaly z lepenky upravované různými způsoby. Kašírováním počínaje přes různé ražby a lepením plastových průhledných okének či hologramů konče. Snaha výrobců je jasná, tj. co možná nejlépe prezentovat v rámci marketingové kampaně svůj výrobek a hlavně ho prodat. Tyto obaly mají však jednu vážnou slabinu danou povahou papíru. Papír či různé lepenky jsou neprůhledné, takže potenciální zákazník nemá možnost nahlédnout dovnitř obalu. Různá pomocná řešení, jakými jsou plastová okénka či výseky, mnohdy působí laciným dojmem. Lepenka s tiskem se zdá být okoukaná, takže se vylepšuje kašírováním dalších vrstev, případně ještě lepením samolepek. Často takto vznikne nesourodý celek, tvořený kombinací papíru a plastu, který vytváří vrásky na čelech ekologů. Navíc, pokud nepotřebujeme zrovna statisíce kusů, bývá cena obalu vysoká. V souvislosti s pokrokem v technologiích se v poslední době nabízí jako snadné řešení využití transparentních plastových fólií. To s sebou ale nese řadu úskalí, jejichž řešení se objevila teprve nedávno. Snad proto u zákazníků stále panuje nedůvěra k plastovým obalům, často podporovaná hlasy rádoby ekologů. Pokud se tedy rozhodneme podpořit prodej produktu neotřelým, elegantním plastovým obalem, je třeba pečlivě uvážit řadu faktorů a také vybrat zkušeného výrobce.
S kým, s čím
Jako první vyvstane otázka, jaký druh plastu použít. Běžně se používá tvrdé PVC (s minimálním přídavkem změkčovadel), rozšířený je rovněž PET (polyester). Největším hitem poslední doby je ale PP (polypropylen). Je tomu tak především kvůli relativně nízké ceně ve srovnání s PVC či PET, dále zde pak je důležité ekologické hledisko. PP je totiž vzhledem ke svému chemickému složení inertním materiálem, který při hoření nevytváří žádné toxické zplodiny (vzniká oxid uhličitý a vodní pára). Snadno jej lze také recyklovat. Technologický pokrok umožnil kvalitní potisk PP a také snadné svařování, ať už teplem či ultrazvukem. Dokonce lze PP i lepit, což bylo dříve nemyslitelné. Výrobci PP fólií nabízejí širokou škálu provedení. Pro výrobu obalů se s oblibou využívá poloprůhledných materiálů, které spotřebiteli decentně ukazují obsah obalu. Kombinace speciálních povrchových úprav umožňuje vytvářet pomocí tisku efekty čirých ploch (oken) na matných polotransparentních površích. Zkušený grafik pak při návrhu tisku využije efektů vznikajících použitím různých hustot rastrů. Povrch fólií nemusí být jen hladký, ale naopak lze využít nepřeberných možností při tvorbě dezénu. Samozřejmě mohou být fólie probarvené ve hmotě, a navíc s různou průhledností (opacitou). Ta se dá ovlivnit také celoplošným tiskem.
Kreativita je na vás
Díky své houževnatosti a pružnosti dávají plasty konstruktérům rovněž nové možnosti. Je možné navrhnout obal, který se dá následně dále použít. Obaly lze mnohokrát otevřít a znovu zavřít, aniž by došlo k trhání. Plastové obaly jsou nenasákavé, dají se umýt vodou, jsou vhodné i pro balení mastných potravin. Závěrem lze konstatovat, že především u menších sérií (max. desetitisíce kusů) dnes plasty významně konkurují papíru, a to i cenově. Nabízejí tak neotřelou variantu k realizaci marketingových záměrů pomocí designu obalu.
Autor pracuje ve společnosti Reisenthel.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích