Úterý, 23. dubna 2024

Pověstné žluté taxíky v New Yorku brzy zezelenají

Pověstné žluté taxíky v New Yorku brzy zezelenají
Spojené státy ovládá kult ochrany životního prostředí. A stranou nechce zůstat ani starosta města New York Michael Bloomberg. Představil proto plán, podle kterého by všechny taxíky v metropoli do pěti let měly povinně jezdit na hybridní pohon - byly by poháněné kombinací klasického spalovacího a elektrického motoru.

"Po ulicích New Yorku jezdí neuvěřitelný počet taxíků. A tahle auta často uváznou někde v zácpě a chrlí kouř. "Hybridy" vypouštějí mnohem méně zplodin, a hodně by mohly pomoci," argumentuje starosta Bloomberg.

Z jeho plánu by mohly těžit i světové automobilky. Po New Yorku totiž jezdí třináct tisíc taxíků a ty všechny by se měly vyměnit.

Výrobců, kteří hybridní auta nyní prodávají, však ve Spojených státech není zatím mnoho. I když většina z velkých automobilek o výrobě těchto vozidel minimálně uvažuje, v současnosti se v USA prodávají s hybridním pohonem jen modely Toyota Prius, Toyota Highlander, Lexus RX 400 a Ford Escape.

Po ulicích New Yorku přesto již v současnosti jezdí kolem 375 hybridních taxíků, což je nejvíc ze všech amerických měst. Starosta Bloomberg však chce už do konce příštího roku tento počet zvýšit alespoň na tisíc automobilů.

Hybridní vozy jsou v současnosti výrazně dražší než normální auta. Podle starosty New Yorku však provozovatelé těchto taxíků ušetří ročně více než deset tisíc dolarů na nákladech. Hlavně na benzinu.

Bloombergův plán proto podporují i samotní zástupci newyorských taxíkářů. "Z krátkodobého pohledu sice taxíkáři budou muset obětovat více finančních prostředků. Z dlouhodobějšího hlediska ale peníze ušetří. Jsme pro, aby po ulicích jezdilo více "hybridů"," řekl pro britský deník The Times prezident Sdružení řidičů taxíků státu New York Fernando Mateo.

Taxíkáři v New Yorku ročně svezou více než 240 milionů lidí, v průměru od nich vyberou šest dolarů. Za rok tak na jízdném vydělají téměř 1,5 miliardy dolarů.

Zavedení hybridních taxíků je součástí širšího Bloombergova plánu snížit emise v New Yorku do roku 2030 o třicet procent.

"Třináct tisíc newyorských taxíků brzy, alespoň zevnitř, zezelená. Zvenku však zůstanou i nadále žluté," uvedl městský radní David Yassky, který vede "zelenou kampaň" newyorské radnice. Chtěl tak uklidnit kritiky Bloombergova plánu, kteří tvrdili, že newyorské ulice by po "zezelenání" taxíků mohly ztratit svou atmosféru.

"Vznikne největší a nejčistší flotila městských taxíků na celé planetě. A na životní prostředí to bude mít takový efekt, jako kdyby z provozu ubylo 30 tisíc běžných automobilů," komentoval svůj plán zavést v New Yorku hybridní taxíky starosta města Michael Bloomberg. A dodal, že emise produkované městskými taxíky se díky tomuto kroku sníží o polovinu, tedy o více než 200 tisíc tun oxidu uhličitého.

Podle nařízení radnice jsou od roku 1967 všechny newyorské taxíky, které mohou zastavit na znamení kdekoliv na ulici, povinně natřeny na žluto. Provozuje je 42 tisíc taxíkářů - většinu vozů totiž řídí více řidičů, kteří se v nich střídají.

Kromě uvedených 13 tisíc žlutých taxíků je v New Yorku k dispozici dalších 40 tisíc vozů k pronajmutí. A i na ty možná s nařízením povinného hybridního pohonu časem jednou dojde.

Podobně jako se snaží "ozdravit" životní prostředí v New Yorku Michael Bloomberg, usiluje o snížení emisí v centru města i londýnská radnice. Starosta Londýna Ken Livingstone nedávno přijal nařízení, které má prosadit snížení emise produkované proslulými černými londýnskými taxíky. Ty totiž budou muset vyhovět přísnějším evropským normám. A to již od poloviny příštího roku. Výrobce tradičních černých taxíků, London Taxis International, již varovala, že prudké snížení emisí zřejmě tak rychle nedokáže zajistit. Což by mohlo znamenat, že tyto ikony Londýna možná během pár let z ulic zmizí.

Výhrady k Bloombergovu plánu nemají sice samotní taxíkáři, ale má je jiné sdružení, organizace Kampaň za taxíky pro všechny, hájící práva handicapovaných Newyorčanů. "Hybridy nebudou mít vyzvedávací zařízení a pro lidi s vozíkem v nich nebude dost místa," řekla pro Reuters šéfka této organizace Edith Prentissová.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů