Úterý, 19. března 2024

Chceme žít zdravě, kupujeme BIO

Snaží se jíst zdravě. Dřou se v posilovně, chodí na aerobik, pokud možno nahradí tramvaj za pěší chůzi...
Chceme žít zdravě, kupujeme BIO
Chuť na čokoládu zahánějí sušeným ovocem nebo dýňovými semínky. Cukr nahrazují medem. Snaží se nestresovat, najít si chvilku pro sebe, ať už na břišních tancích, v přírodě nebo někde, kde je to baví.

Cítí se plné energie, zdravé a v pohodě, tím pádem i "in". Ke zdravému způsobu života vedou i své děti a manžele. Řeč je o ženách, které se vydaly cestou biopotravin a zdravého životního stylu, a právě s nimi hovořila agentura Synovate tentokrát.

JDE SE NA ZDRAVÝ NÁKUP

Ženy chodí na jeden větší nákup týdně. Zeleninu, ovoce a pečivo nakupují obden. Do svého košíku dávají hlavně mléčné výrobky, jogurty, sýry, mléko - sojové a čerstvé mléko. "Já jsem proti těm krabicovým,... v krabici to není mléko," vysvětluje Lenka, která právě čeká miminko. Na nákupy chodí s manželi nebo samy. Rozhodně ale na nákup neberou své děti. "Já jdu nejraději a nejčastěji sama. Nechám malého muži a jdu sama, protože s dítětem to nejde. A navíc já jsem právě čtenář, takže já než se pročtu tím vším, co to obsahuje, co budu a co nebudu kupovat, tak to trvá dlouho a muž by to nevydržel," popisuje své nákupní chování Lenka, která má ještě čtyřletého syna.

Místo nákupu vybírají hlavně podle vzdálenosti od svého bydliště. Většinou nakupují v supermarketech - v Hypernově, Kauflandu, Intersparu nebo Albertu. Tam však nakupují jen ty biopotraviny, které již mají vyzkoušené. Stále tu chybí prostor pro experiment. Výrobky zdravé výživy, na které jsou zdravě vařící hospodyňky zvyklé, chodí nakupovat na specializovaná místa. Většina respondentek preferuje specializované obchody také díky radě prodavačů. "Ti lidé se vám věnují a ještě vám doporučí, co a jak uvařit," cení si rady odborného personálu Nina. "Ti lidé vědí, o čem mluví, musí si udržovat standard, aby tam lidé chodili," pokračuje. "A nejsou dražší," pokyvuje Dana. "Určitě je lepší zajít do té specializované prodejny, protože tam je vlastně větší výběr než v supermarketech," doplňuje ostatní pětadvacetiletá Veronika. "Oni už i v těch velkých ,obchoďácích' ten sortiment rozšiřují, už se snaží," navazuje na Veroniku Karolína. Lidé se už totiž začínají po biopotravinách dívat. "Já si myslím, že přijde doba, kdy každý o tom bude přemýšlet. A už nadchází. Dneska jsem byla v té Melantrichově v Country Lifu a můžu říct, že tam byli i chlapi a všichni kupovali ty biopotraviny. Zrovna do nich bych to neřekla. Fundovaně, prostě věděli, po čem sáhnout, a ještě se tam ptali prodavaček. Tak jsem si říkala, že za takových dvacet let bude opravdu každý jíst bio. Docela mě to překvapilo, byli tam opravdu mraky lidí, staří lidé, mladí, střední všichni," vypráví s nadšením Nina, která v současnosti při studiu pracuje.

Co se týče konzumace biopotravin, jde o zvyk. Vše se musí zkusit. "Můj manžel říkal ,tohle v životě nepozřu', a teď si chodí kupovat sojové mléko a celozrnný chleba má radši než normální... Češi mají stále zakořeněno, že co je zdravé, to je hnusné," pokračuje Nina. I tak však, co se týče nabídky a poptávky, vidí ženy v České republice velký posun.

CO JE ZDRAVÉ A CO NE?

Za zdravé považují, a tudíž i kupují, celozrnné pečivo, mléčné výrobky, vše, co není chemicky ošetřené, co obsahuje nejméně konzervačních látek, plnidel, barviv, sladidel, "Éček". Dále sušené ovoce, vločky, obilí, to, co obsahuje hodně vlákniny a je málo zpracované, celozrnnou rýži. Proč? Tyto potraviny jsou lehce stravitelné, v krvi nezůstává olovo, nezatěžují organismus. Za nezdravé považují salámy a tučné věci, saláty s majonézou, uzeniny, "fast foody" a bílý cukr. Pokud nakupují ve specializovaných prodejnách, po značkách ani tak nekoukají. "Většinou to člověk vidí a nějak ho to osloví," popisuje svůj výběr Nina. Vybírají podle toho, co mají vyzkoušené a co jim chutná. Obal nehraje ve výběru tolik roli.

Za zárukou zdravých potravin stojí značky Country Life, Albio, Pro-bio, Natura, Racio, ale také Olma. Bio potraviny nakupují ženy také v DM drogerii, kde si pochvalují široký výběr. Pod značkou bio si respondentky představí geneticky neupravené, čisté, přírodní, bez přídavků, bez konzervačních látek, pěstované trvale udržitelným stylem, ekologické zemědělství a krávy pasoucí se na louce. Značka pro ně zaručuje kvalitu, alespoň v to tedy doufají. "No, už mě to párkrát napadlo, co když...," poodhaluje svoji nedůvěřivou tvář Nina. "Jsou na to ale přísné normy," přesvědčuje Ninu Karolína, matka devítiletého syna. Co se týče konkrétních biopotravin, vybaví si od čokolády a tyčinek, maso, vejce, mléko, mléčné výrobky, včetně ovoce a zeleniny, mouky, paštiky, salámy, těstoviny, čaje a koření. "Je to jenom o tom, že ten postup je vlastně náročnější, bio by mohlo být úplně všechno. To akorát, že ten svět se nám trošku zvrhl v to, že za normální považujeme to umělé, co nám vlastně je předkládáno a co je běžně kolem nás. A to bio musí být vyčleněno jako něco speciálního, což je nesmysl," shrnuje seznam bio výrobků rozzlobená Lenka.

Pravidelně nakupují žitný chleba, rýži, tofu, zrní a luštěniny. Největší vliv na to, zda si ženy biopotraviny koupí, nebo ne, má jejich finanční situace. "U mě se to odvíjí podle toho, v jaké jsem finanční situaci, je to fakt otázka toho, jak si člověk vydělává," vysvětluje Karolína, která se zdravou výživou velmi zabývá. "Nedokážu si představit, že bych se tím vyloženě jenom živila, to bych si musela vzít ještě tři práce," pokračuje Nina, která má čtyřletou dceru. Za biopotraviny za měsíc utratí zhruba dva tisíce korun, a to definují útratu za základní suroviny. Při srovnání považují biopotraviny za dvakrát tak drahé než ne-bioprodukty. Přesto tuto vyšší cenu chápou, i přesto, že jim vyšší cena u biopotravin vadí. "Je to kvalitnější, tak se to prostě musí prodávat dráž," vysvětluje si cenový rozdíl veterinářka Dana. Vyšší cena je pro ně akceptovatelná hlavně "po výplatě".

OSVĚTA A INFORMACE

Co vedlo ženy k rozhodnutí začít nakupovat biopotraviny? Jako hlavní důvody uvádějí ženy těhotenství, zdravotní problémy, ale i jistý trend doby a samotnou chuť. Vedly je k tomu jejich kamarádky, časopisy, dostupnost a také internet. Chtěly dělat něco pro sebe a pro rodinu, pro děti. Ale také chtěly podporovat české výrobky, české bio. Přesto rozdíl mezi českými a zahraničními biopotravinami ženy nevnímají.

Jediný rozdíl vidí ve vývoji bioproduktů. "V Německu jsou opravdu v tomhle tom nějakých minimálně deset let před námi, možná ještě víc, protože tam ten tlak spotřebitelů byl už od osmdesátých let, takže dneska tam mají širokou nabídku a opravdu se ti lidé věnují v širší míře než my dneska," vysvětluje hlavní rozdíl Lenka, která ráda cestuje. Úspěšnost cizích výrobků připisují kvantitě nabídky. "Těch výrobků mají víc, posílají je na náš trh, a tak si člověk vybere. Snadněji si vyberete z pěti jogurtů německých, když ten jeden český, naše Olma, je vlastně jediný. Takže v tomhle smyslu se snažím, abych podporovala ten český trh, české výrobce. Nejenom to zdravé," pokračuje Lenka.

Co se chuti týče - české ženy si oblíbily např. cizrnu, tofu, kombuchu, šmakouna (vaječná bílkovina), špaldoto (něco jako zrní), racio chlebíčky, dýňová a slunečnicová semínka a samozřejmě sladkosti. Informace hledají nakupující ženy nejen v časopisech a u kamarádek, ale i na výrobcích samotných. Etiketa je pro ně tedy velmi důležitá - všechny respondentky se shodly na tom, že si ji před koupí prostudují, hlavně u těch výrobků, které pravidelně nekupují, nebo pokud vybírají mezi několika výrobky ten pravý.

SPOKOJENOST - A CO DÁL?

Celkově jsou ženy s nabídkou biopotravin v České republice spokojeny. Pochvalují si kvalifikovaný přístup prodavačů ve specializovaných prodejnách, ale i čím dál tím více supermarketů, které nabízejí biopotraviny. I přesto by uvítaly více takových specializovaných prodejen - "aby za nimi člověk nemusel jezdit". Stejně tak by tyto obchody mohly zlevnit. Chybí jim také dostupnost čerstvých potravin. "Většina obchodů mívá jenom ty trvanlivé věci, ať jsou to mouky, luštěniny, obilí nebo různé dobroty. Leckde bych uvítala tu zeleninu a ovoce a chleba," komentuje situaci na trhu Lenka a Karolína se přidává "Ano, rozšířit ten sortiment zeleniny. Je to fakt ubohý." Také by uvítaly více informací o původu, možnostech využití, přípravy - různé recepty.

Zdroj: Synovate
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů