Pátek, 29. března 2024

Rychlovlaky překračují hranice

Rychlovlaky překračují hranice
Vysokorychlostní trasa TGV mezi Paříží a Štrasburkem významně zkrátila spojení k německým hranicím. Nová trať zrychlí i cestování do německého Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Mnichova, v budoucnu se počítá s vysokorychlostním i tratěmi až do Bratislavy a Budapešti.

Nová francouzská linka koresponduje s plány Evropské unie na rychlejší propojení západní a východní Evropy."Je to symbol evropského směřování Francie,"prohlásil francouzský premiér Francois Fillon, který se účastnil první víkendové jízdy.

Do projektu společné panevropské vysokorychlostní železnice by postupně mohlo vstoupit až devět evropských železničních firem od Španělska po Maďarsko, prohlásil šéf německých tratí Deutsche Bahn Hartmut Mehdorf.

Zapojí se i Česko, kde by měla hlavní trať vést přes Prahu, Brno a Ostravu a pokračovat do Varšavy. Podle plánů unie by po ní mohly jezdit vlaky rychlostí až 300 kilometrů za hodinu po roce 2015.

Dnes umí v Česku jezdit přes 220 kilometrů za hodinu jen pendolino, ale místní tratě mu dovolují z bezpečnostních důvodů jet maximálně stošedesátkou. Tuzemským problémem ovšem podle ministerstva dopravy zůstávají nejen výkupy pozemků, ale i peníze. Proto se počítá s výrazným využitím evropských fondů.

Vysokorychlostní vlaky - tedy spoje jedoucí rychlostí nad 200 kilometrů v hodině - mohou s úspěchem konkurovat letecké dopravě. Například francouzské dráhy SNCF vytlačují domácí aerolinie z linky Paříž - Marseille. Lístek na rychlovlak TGV stojí 78 eur zatímco francouzské aerolinie inzerovaly tutéž trasu jako speciální nabídku obousměrně za 198 eur.

Rychle až do centra

Francouzské studie ukazují, že pokud cesta trvá okolo tří hodin, lidé dávají přednost vlaku před letadlem. Podle některých průzkumů dokonce více než polovina pasažérů jede raději vlakem, i pokud by měli cestovat déle než 3 hodiny a méně než 6 hodin. Jinak řečeno, do vzdálenosti 300 kilometrů jezdí typický Západoevropan nejraději autem a od 900 až 1300 kilometrů poletí letadlem. Mezi tím je prostor pro rychlovlaky.

Železnice je proti létání většinou levnější. Jezdí až do centra měst, cestujícím tedy odpadá časově náročná doprava z letiště. Nabízí i větší pohodlí. Vlaky přidávají jako bonus další služby, TGV kromě baru třeba masérské služby.

Nutné speciální tratě

Francouzské železnice SNCF očekávají, že díky zavedení TGV mezi Paříží a Štarsburkem se počet cestujících zvýší o 65 procent. Štrasburské letiště čeká úbytek čtvrtiny pasažérů. Podle srovnání jsou vlaky ekologičtější, mají menší spotřebu energie na kilometr a pasažéra než letadlo či auto.

Přepraví také více lidí. Stavba železnice zabere méně místa než dálnice. To je důležité hlavně v "přeplněné" evropské krajině. Proč se tedy po celém světě neprohánějí tisíce rychlovlaků? Rychlovlaky se vyplatí jen tam, kde lidé pravidelně a dlouhodobě dojíždějí ve velkém počtu na vzdálenost "jen" několika set kilometrů.

Vlaky potřebují velkou hustotu osídlení. Není náhodou, že japonské Šinkanseny i francouzské TGV spojují velká hustě obydlená města a zaměřují se na byznys klientelu a pravidelně dojíždějící do práce. Navíc je železnice relativně nebezpečná. Ačkoliv se o tom moc nemluví, statistiky ukazují, že i když je bezpečnější než jízda autem, riziko smrtelné nehody je při cestě vlakem na stejnou vzdálenost zhruba čtyřikrát větší než při použití letadla. Rychlovlaky jsou však drahé. Nejde jen o předražená pendolina, ale zejména o výstavbu speciálních tratí. Ty totiž musí mít menší oblouky než normální železnice, větší tunely a často i speciální přichycení kolejí. Ani ceny jízdenek pak nejsou při porovnávání s nízkonákladovými leteckými společnostmi lákavé. Rychlejšímu rozvoji rychlovlaků dosud brání nejen nedostatek peněz, ale i rozdílné signalizační systémy, různé normy pro tunely, odlišné napětí v trolejích na jednotlivých národních železnicích.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů