zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Budoucnost alternativních paliv očima předního výrobce aut

21.06.2007
Energie
Budoucnost alternativních paliv očima předního výrobce aut
Nejistota, jak dlouho bude ještě možné spoléhat na ropu, je jednou z klíčových výzev, před nimiž odborníci na vývoj vozidel v současné době stojí.
Vysokou závislost průmyslu a dopravy na ropě je třeba řešit co nejdříve. Podle Urbana Johanssona, který má ve švédské automobilce Scania na starosti vývoj pohonných systémů, by měl ihned začít přechod na alternativní paliva.

Nejistota, jak dlouho bude ještě možné spoléhat na ropu, je jednou z klíčových výzev, před nimiž odborníci na vývoj vozidel v současné době stojí. Neméně důležité jsou ale i tlaky ze strany zákazníků, jež očekávají od svých aut minimální spotřebu, požadavky veřejnosti na snižování emisí související s globálním oteplováním a mnoho dalších.

"Nejjistějším řešením by bylo omezit veškerý průmysl a snížit dopravu, což je skutečně těžko představitelné. Zvláště když dvě třetiny světové populace usilují o neustálý růst svého životního standardu," uvádí Johansson. Společnost Scania proto ve svém vývojovém programu zvyšuje výkonnost vozidel a současně připravuje přechod na alternativní paliva.

KDO NEZASPÍ, NEPRODĚLÁ...

Mnohé společnosti dokáží už nyní výrazně snižovat svoje náklady na palivo. "Firma, která se naučí optimálně využívat kapacitu svých vozidel a energeticky úsporné motory, má zkušené řidiče a propracovaný systém logistiky, dokáže ušetřit velké částky. I přes rostoucí ceny ropy," říká Johansson.

Fosilní paliva budou sice dopravnímu odvětví dominovat ještě po mnoho let, ale k přechodu bude docházet. Postupně. A to jak u palivových směsí použitelných také u starších vozidel, tak u vozů umožňujících spalování etanolu nebo plynu. "Snažíme se tento proces urychlit a zároveň ho co nejvíce usnadnit našim zákazníkům. Proto jsme investovali do technologií, které využívají alternativní paliva - bionaftu, etanol nebo zemní plyn - v kombinaci se známou řadou motorů z modulárního systému Scania," říká Johansson. Firma tím ukazuje optimální cestu ke snížení závislosti na ropě.

"Rychlost, s jakou se alternativní zdroje začnou nyní využívat v širokém měřítku, je tak otázka spíše politická - záleží na dostupnosti surovin a možnostech výroby v dané lokalitě," dodává Johansson. A upozorňuje, že není potřeba čekat, až dozrají pokročilé pohonné koncepce jako sluneční panely nebo pohon vodíkem. Přechod na alternativní paliva by měl začít okamžitě, a to s využitím existujících a osvědčených technologií.

ETANOL - NEJLEPŠÍ ALTERNATIVA

Etanol je podle zkušeností společnosti nejvýznamnějším alternativním palivem pro všechna vozidla v krátkém časovém horizontu. Během posledních 15 let dodala tato automobilka zhruba 600 autobusů na etanol a je stále jejich jediným světovým výrobcem.

Výroba tohoto paliva ve světě rapidně roste a tam, kde je vybudovaná potřebná síť, přináší etanol opravdové zlepšení životního prostředí. Etanol se obvykle vyrábí z cukrové třtiny či cukrové řepy, ale surovinou mohou být i obiloviny nebo biologické odpady, např. lesní odpad. Má sice nižší energetickou hustotu než nafta či benzín, ale jelikož je kapalný, snadno se s ním manipuluje, ve vozidlech i při distribuci.

ŘEPKOVÝ METYLESTER (RME)

Jako alternativní palivo může být řepkový metylester používán v dieselových motorech Scania ve všech druzích dopravy. Nejsou přitom potřeba žádné technické úpravy. RME se vyrábí z řepkového oleje a někdy je nazýván také FAME (z anglického fatty acid methyl ester - metylester mastných kyselin). Lze ho míchat s naftou a může tak podpořit přechod na alternativní paliva.

Moderní dieselové motory Scania se vstřikovacími jednotkami mohou pracovat se 100% RME až do teploty -10°C. To kromě jiného předpokládá, že palivo vyhovuje mezinárodním požadavkům na FAME paliva, a také to vyžaduje kratší intervaly výměny oleje. Firma již po mnoho let u všech svých motorů dovoluje přimíchat do nafty až 5 % RME. (Bionafta běžně prodávaná v ČR mezinárodní normě neodpovídá.)

BIOPLYN A ZEMNÍ PLYN

Atraktivní alternativou je i zemní plyn, přestože vhodný je zejména pro stacionární instalace, jako jsou výtopny a elektrárny. Hmotnost palivových nádrží (600 - 800 kg navíc) snižuje užitečné zatížení vozidla a následně i dojezd a flexibilitu. Výhodou naopak je tichý provoz plynem poháněného motoru.

Motor na plynový pohon funguje v Ottově cyklu a vykazuje tak nižší účinnost než dieselový motor. Na daný úkol tedy spotřebuje více energie než dieselový motor. Plynem může být stlačený zemní plyn (CNG), což je fosilní palivo, nebo raději bioplyn, palivo obnovitelné.

Místa, kde se těží ropa, obvykle mívají přebytky zemního plynu, což se odráží v jeho příznivé ceně. Zemní plyn se tak stal atraktivním pro provoz vozidel, navzdory nevýhodným těžkým tlakovým nádobám a omezenému dojezdu.

Na počátku 80. let přestavěla Scania asi 20 dieselových motorů pro vozidla na plynový pohon a od té doby dodala více než 1000 průmyslových motorů poháněných plynem. Sériová výroba motorů na plynový pohon určených pro vozidla běží od počátku 90. let.

DIMETYLETER (DME)

DME je plynné palivo, které funguje v dieselovém cyklu. Proto může být DME spalován ve speciálně upraveném dieselovém motoru. Tento plyn připomíná LPG, narozdíl od bioplynu a CNG však nepotřebuje skladování pod vysokým tlakem. DME lze vyrábět ze zemního plynu nebo biomasy zplyněné za vysokého tlaku a teploty. Pro zplynění a syntézu paliv, jako jsou DME nebo syntetická nafta, lze využít černý louh, zbytkový produkt papírenského průmyslu. V současnosti se DME nejvíce používá jako pohonná látka ve sprejích.

SYNTETICKÁ NAFTA

Fosilní dieselová paliva mohou být postupně nahrazována syntetickou naftou, kterou lze vyrábět ze zemního plynu, biologického odpadu a dalších materiálů. Syntetickou naftu je možné míchat s běžnou naftou. Postupné zvyšování jejího podílu usnadní pozvolný přechod k alternativním pohonům bez dopadu na vlastnosti paliva, což bude vhodné pro starší vozidla.

HYBRIDY JSOU PERSPEKTIVNÍM ŘEŠENÍM DO BUDOUCNA

Hybridní pohony budou komerčně dostupné přibližně za 5 let a slibují úspory paliva 25 či více procent, a to především v městském provozu charakterizovaném opakovanými rozjezdy a zastaveními.

Od roku 1995 bylo dodáno asi 20 hybridních autobusů různých typů. Hybridní technologie, kterou Scania nyní vyvíjí, vychází z robustní technologie současných vozidel, která je doplněna elektrickým motorem/generátorem pro pohon a pro recyklaci energie, a dále velkokapacitním kondenzátorem pro uchovávání energie. Hnacím agregátem může být naftou, etanolem nebo plynem poháněný motor.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí