zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nový lodní šroub Kappel Propeller zlepšuje výkon plavidel a šetří palivo

21.06.2007
Energie
Nový lodní šroub Kappel Propeller zlepšuje výkon plavidel a šetří palivo


Při neustálém hledání větší účinnosti pohonů velkých lodí se spojila britská společnost Stone Manganese Marine (SMN) s dánskou firmou J. J. Kappel Marine Concept, aby navrhla a vyrobila nový typ lodního šroubu. Spolu s vynálezcem Kappelem zahájila před několika roky výzkum a vývoj tohoto lodního šroubu v rámci evropského programu Brite-Euram 3, který měl prokázat účinnost inovační konstrukce.

Podle svého vynálezce se šroub jmenuje Kappel Propeller a má neobvyklou geometrii zakončení a význačnou změnu úhlu lopatky. Šroub ve skutečné velikosti vyrobený v SMN byl zabudován do plavidla pro srovnávací zkoušky, a pokusy s modely, prováděné s partnery v Dánsku a v Německu prokázaly, že nový lodní šroub zlepšuje účinnost pohonu, a to v závislosti na konfiguraci mezi 2 % a 7 %.

Princip konstrukce nového lodního šroubu je podobný jako u "křidélek", které jsou nyní běžně vestavovány do křídel většiny moderních dálkových letadel s cílem, zlepšit jejich letovou účinnost a snížit spotřebu paliva. Klíčovým přínosem nového lodního šroubu Kappel je významné zlepšení účinnosti pohonu plavidla a nižší spotřeba pohonných hmot, a tím i znečišťování životního prostředí.

Celosvětovou licenci na výrobu tohoto lodního šroubu a výhradní licenci pro Evropu získala SM, která navrhuje a dodává celistvé odlitky - monobloky - lodních šroubů loděnicím a společnostem, vlastnícím nákladní lodě, a až dosud vyrobila jedny z největších lodních šroubů na světě.
Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí