Nový lodní šroub Kappel Propeller zlepšuje výkon plavidel a šetří palivo
Při neustálém hledání větší účinnosti pohonů velkých lodí se spojila britská
společnost Stone Manganese Marine (SMN) s dánskou firmou J. J. Kappel Marine
Concept, aby navrhla a vyrobila nový typ lodního šroubu. Spolu s vynálezcem
Kappelem zahájila před několika roky výzkum a vývoj tohoto lodního šroubu v
rámci evropského programu Brite-Euram 3, který měl prokázat účinnost inovační
konstrukce.
Při neustálém hledání větší účinnosti pohonů velkých lodí se spojila britská společnost Stone Manganese Marine (SMN) s dánskou firmou J. J. Kappel Marine Concept, aby navrhla a vyrobila nový typ lodního šroubu. Spolu s vynálezcem Kappelem zahájila před několika roky výzkum a vývoj tohoto lodního šroubu v rámci evropského programu Brite-Euram 3, který měl prokázat účinnost inovační konstrukce.
Podle svého vynálezce se šroub jmenuje Kappel Propeller a má neobvyklou geometrii zakončení a význačnou změnu úhlu lopatky. Šroub ve skutečné velikosti vyrobený v SMN byl zabudován do plavidla pro srovnávací zkoušky, a pokusy s modely, prováděné s partnery v Dánsku a v Německu prokázaly, že nový lodní šroub zlepšuje účinnost pohonu, a to v závislosti na konfiguraci mezi 2 % a 7 %.
Princip konstrukce nového lodního šroubu je podobný jako u "křidélek", které jsou nyní běžně vestavovány do křídel většiny moderních dálkových letadel s cílem, zlepšit jejich letovou účinnost a snížit spotřebu paliva. Klíčovým přínosem nového lodního šroubu Kappel je významné zlepšení účinnosti pohonu plavidla a nižší spotřeba pohonných hmot, a tím i znečišťování životního prostředí.
Celosvětovou licenci na výrobu tohoto lodního šroubu a výhradní licenci pro Evropu získala SM, která navrhuje a dodává celistvé odlitky - monobloky - lodních šroubů loděnicím a společnostem, vlastnícím nákladní lodě, a až dosud vyrobila jedny z největších lodních šroubů na světě.
Podle svého vynálezce se šroub jmenuje Kappel Propeller a má neobvyklou geometrii zakončení a význačnou změnu úhlu lopatky. Šroub ve skutečné velikosti vyrobený v SMN byl zabudován do plavidla pro srovnávací zkoušky, a pokusy s modely, prováděné s partnery v Dánsku a v Německu prokázaly, že nový lodní šroub zlepšuje účinnost pohonu, a to v závislosti na konfiguraci mezi 2 % a 7 %.
Princip konstrukce nového lodního šroubu je podobný jako u "křidélek", které jsou nyní běžně vestavovány do křídel většiny moderních dálkových letadel s cílem, zlepšit jejich letovou účinnost a snížit spotřebu paliva. Klíčovým přínosem nového lodního šroubu Kappel je významné zlepšení účinnosti pohonu plavidla a nižší spotřeba pohonných hmot, a tím i znečišťování životního prostředí.
Celosvětovou licenci na výrobu tohoto lodního šroubu a výhradní licenci pro Evropu získala SM, která navrhuje a dodává celistvé odlitky - monobloky - lodních šroubů loděnicím a společnostem, vlastnícím nákladní lodě, a až dosud vyrobila jedny z největších lodních šroubů na světě.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích