Nejde to - nejen že je sucho
Vodní doprava skrývá nevyužitý přepravní potenciál, ale i možnosti finanční
podpory z EU. Nedokážeme je k obecnému prospěchu využít.
Vodní doprava skrývá nevyužitý přepravní potenciál, ale i možnosti finanční podpory z EU. Nedokážeme je k obecnému prospěchu využít.
V řece Labi je tak málo vody, že mezi Ústím nad Labem a Děčínem po ní nemohou jezdit lodě. Stojí nejen nákladní doprava, ale i turistické lodě, které mají většinou nižší ponor než nákladní.
V minulých dnech klesla hladina Labe v Ústí nad Labem na 155 cm a korytem řeky protékalo 109 m3 vody za sekundu. Průměrný dlouhodobý průtok je zde 293 m3 za sekundu. Málo vody v Labi je již od dubna.
Zatímco po Labi nad Ústím nad Labem je řeka splavná pro lodě s ponorem 2 m, pod Ústím nad Labem neproplují lodě s ponorem vyšším než 95 cm. To nesplňují ani rekreační jachty. Československá plavba labská většinu lodí, které to umožňují, poslala již na jaře na evropské vodní cesty, kde je vody dostatek.
Situaci s nedostatkem vody by vyřešila stavba jezu poblíž Děčína. Jeho výstavbu ministerstvo dopravy plánuje již od 90. let minulého století a požadují jej i dopravci, podnikatelé a některé radnice. Proti jsou naopak ekologové i ministerstvo životního prostředí, kteří se obávají o unikátní biotopy na březích Labe.
V řece Labi je tak málo vody, že mezi Ústím nad Labem a Děčínem po ní nemohou jezdit lodě. Stojí nejen nákladní doprava, ale i turistické lodě, které mají většinou nižší ponor než nákladní.
V minulých dnech klesla hladina Labe v Ústí nad Labem na 155 cm a korytem řeky protékalo 109 m3 vody za sekundu. Průměrný dlouhodobý průtok je zde 293 m3 za sekundu. Málo vody v Labi je již od dubna.
Zatímco po Labi nad Ústím nad Labem je řeka splavná pro lodě s ponorem 2 m, pod Ústím nad Labem neproplují lodě s ponorem vyšším než 95 cm. To nesplňují ani rekreační jachty. Československá plavba labská většinu lodí, které to umožňují, poslala již na jaře na evropské vodní cesty, kde je vody dostatek.
Situaci s nedostatkem vody by vyřešila stavba jezu poblíž Děčína. Jeho výstavbu ministerstvo dopravy plánuje již od 90. let minulého století a požadují jej i dopravci, podnikatelé a některé radnice. Proti jsou naopak ekologové i ministerstvo životního prostředí, kteří se obávají o unikátní biotopy na březích Labe.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích