zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Základní téma: Ekologie

13.07.2007
Obecné
Základní téma: Ekologie
Jsou zajímavější otázky, než jestli nás Ford prodá, říká Fredrik Arp, CEO Volvo Cars.

Nejzajímavější otázka okolo automobilky Volvo je, jestli vás Ford, váš vlastník, prodá...

K tomu samozřejmě nemohu nic říci. A kromě toho si vůbec nemyslím, že by to bylo to nejzajímavější, co se teď v okolo nás a v automobilové branži vůbec děje.

A co je tedy pro vás hlavní téma?

Bezesporu jsou to otázky životního prostředí. Jak snížit zátěž, kterou automobily představují. Prakticky všechny hlavní otázky, které řešíme, se točí okolo tohoto tématu. A není to jenom o tom, jaké technologie vybrat. Problém je širší: nejde jen o to vyrobit auto, které bude šetrné k životnímu prostředí. Chcete nulové emise? To není technický problém. Elektromobily, ať už s akumulátory a napájené ze sítě nebo s palivovými články, už dávno existují. Ale jsou to prototypy a stojí miliony. Jsou i menší technická vylepšení, z nichž každé sníží emise o tři, pět i deset procent. Některá jsou již k dispozici, jiná potřebují nějaký čas na vývoj, ale jedno mají společné: také stojí další peníze.

Loni jste ve Švédsku společně s Fordem otevřeli vývojové centrum pro hybridní technologie. Kdy bude na trhu první hybridní vůz vaší značky?

V našem centru teď hlavně testujeme prototypy. Máme celou škálu variant hybridních pohonů v různých vozech - a testujeme a testujeme. Na podzim dáme vědět, jaké konkrétní plány ohledně hybridní technologie máme. Jaký typ vidíme jako nejperspektivnější a v kombinaci s jakým typem motoru. Jak známo, současné hybridní systémy pracují s benzínovými motory, ale v úvahu přichází samozřejmě i diesel - nebo nějaký jiný motor...

Můžete už teď aspoň obecně říci, jestli na hybridní technologii sázíte?

No... Je to jeden z možných způsobů, jak snížit ekologickou zátěž, kterou automobilismus generuje. Ale rozhodně není jediný, dokonce možná ani ne nejdůležitější. Kombinací dílčích vylepšení motorů a celých hnacích ústrojí automobilů - mám na mysli ventily, vstřikování paliva, převodovky - je totiž reálně dosažitelné omezení emisí oxidu uhličitého o 20 až 25 procent během pěti až šesti let. A ještě jsou tady motory na etanol, což je vlastně obnovitelný zdroj energie.

Je evidentní, že v oblasti úspor paliva a ekologie neexistuje jediná cesta. K úspěchu povede - alespoň ve střednědobém výhledu určitě - kombinace nástrojů a technologií.

Jednu z nich však právě opouštíte, když jste skončili s prodejem vozů na zemní plyn...

Ano, od poloviny června nelze objednat provedení Bi-Fuel a během pár týdnů doprodáme všechny již vyrobené vozy. Rozhodli jsme se takto proto, že tato technologie nenašla u zákazníků očekávaný zájem - za dvanáct let jsme prodali jen asi deset tisíc vozů - a na obzoru byly další nutné investice do vývoje. Takže jsme se rozhodli netříštit prostředky a vývojové kapacity a ze všech alternativních paliv se soustředíme na etanol.

Kdyby byl zájem, samozřejmě není problém se k metanu (lhostejno, zda bioplyn nebo zemní plyn, pozn. red.) vrátit. A nakonec všechno stejně rozhodne zákazník.

Nebude to náhodou spíš politik?

No, politici mají krátkou paměť a dopad jejich zásahů bývá jen krátkodobý. Jistě, finanční podpora, daňové výhody... Zavádějí je rádi, ale většinou je brzy stahují, zjistí, že si je nemůžou dovolit.

V této souvislosti: co si myslíte o plánu švédské vlády na dosažení nezávislosti země na fosilních palivech do roku 2020?

No, to je hezký příklad: změnila se nám vláda a já si nejsem jist, jestli ta nová má stejné cíle...

Víte, neustále se měnící požadavky automobilkám ještě víc komplikují život. I bez toho je velký problém skloubit požadavky regulátorů s požadavky zákazníků a s požadavky byznysu. Vždyť výrobci aut se sice snaží být dobrými občany a neškodit životnímu prostředí, ale jejich primárním cílem je přinášet hodnotu.

Nepřineslo by hodnotu, kdybyste přemístili produkci někam na východ?

Ne. Ani na východ, ani do USA, kde by se to mohlo nabízet, protože je to pro nás největší trh. Myslím finančně největší, protože je to největší odbytiště našeho největšího vozu XC90. Mimochodem, je to i náš nejprodávanější model; to je unikátní situace, která má mnoho zajímavých souvislostí.

Ale zpět k otázce: přinejmenším ve střednědobém horizontu je pro nás podstatně produktivnější využít naplno stávající kapacity než otvírat nové. Když můžeme zvyšovat využití našich stávajících dvou hlavních výrobních závodů (jeden ve Švédsku a jeden v Belgii, pozn. red.), dosáhneme tím úspor z rozsahu a zlepšíme celkovou ekonomickou bilanci.

Jistě, levná práce na východě je lákadlo. Ale nemusíte zrovna stěhovat továrnu, abyste tu výhodu využili. Podívejte, my při šestnáctimiliardových tržbách (v USD, pozn. red.) platíme osm miliard dodavatelům. Když zahrnete náklady na vývoj, marketing a organizaci, vyjde podíl finální montáže na výsledné přidané hodnotě automobilové produkce asi na čtvrtinu. Takže cestou k úsporám je hlavně optimalizace v oblasti nákupu.

AUTOR: PETR BLAŽEK

Fredrik Arp (54) je ve Volvo Cars od roku 2005, kdy ho vlastník, koncern Ford, dosadil do funkce CEO. Arp vystudoval univerzitu v Lundu a před příchodem do Volva pracoval dlouho ve švédském průmyslu, naposledy byl CEO společnosti Trellerborg. Fredrik Arp je ženatý, má tři syny a dceru.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí