Budou auta jezdit na ovoce, nebo odpad z igelitových sáčků?
Spektrum alternativních paliv rozšíří možná další položka. Britský magazín
Nature přinesl informaci, v níž vědci uvažují, že do nového typu nízkouhlíkových
paliv pro automobily by se mohl používat cukr z jablek nebo pomerančů. Vědci z
Wisconsin-Medison Univerzity tvrdí, že jednoduchý cukr zvaný fruktóza může být
přeměněn na palivo, které má oproti nyní používanému etanolu mnoho výhod. Palivo
jménem dimethylfuran vyrobené z fruktózy může podle nich obsahovat o 40 % více
energie než etanol, nevypařuje se tak snadno a je méně prchavé. Vědci uvádějí,
že fruktóza může být získána přímo z ovoce nebo z glukózy. Nicméně ještě zbývá
prověřit, jak velký vliv by mělo nové palivo na životní prostředí. Jiná zpráva z
britské studie biopaliv zase uvádí, že jako biopaliva mohou být použity
prakticky veškeré odpadní produkty, včetně plastových
[https://www.kamsnim.cz/categories/plast] sáčků. Britší vědci tvrdí, že již
existuje technologie nejen na vytvoření biopaliva z oleje, ale také z odlišných
materiálů včetně dřeva, trávy nebo plastikových sáčků. Tento proces se nazývá
zkapalnění biomasy a experti uvádějí, že během šesti let by mohl pokrýt nárůst
britské spotřeby paliv o 30 %. Jeremy Tomkinson z britského centra National
Non-Food Crops říká, že příští generace biopaliv by mohla být využita nejen pro
pohánění automobilů. "Vliv na společnost bude možná mnohem dalekosáhlejší než by
se mohlo na první pohled zdát - jde o palivo s desetinásobně menší emisí
uhlíku," říká.
Spektrum alternativních paliv rozšíří možná další položka. Britský magazín Nature přinesl informaci, v níž vědci uvažují, že do nového typu nízkouhlíkových paliv pro automobily by se mohl používat cukr z jablek nebo pomerančů. Vědci z Wisconsin-Medison Univerzity tvrdí, že jednoduchý cukr zvaný fruktóza může být přeměněn na palivo, které má oproti nyní používanému etanolu mnoho výhod. Palivo jménem dimethylfuran vyrobené z fruktózy může podle nich obsahovat o 40 % více energie než etanol, nevypařuje se tak snadno a je méně prchavé. Vědci uvádějí, že fruktóza může být získána přímo z ovoce nebo z glukózy. Nicméně ještě zbývá prověřit, jak velký vliv by mělo nové palivo na životní prostředí. Jiná zpráva z britské studie biopaliv zase uvádí, že jako biopaliva mohou být použity prakticky veškeré odpadní produkty, včetně plastových sáčků. Britší vědci tvrdí, že již existuje technologie nejen na vytvoření biopaliva z oleje, ale také z odlišných materiálů včetně dřeva, trávy nebo plastikových sáčků. Tento proces se nazývá zkapalnění biomasy a experti uvádějí, že během šesti let by mohl pokrýt nárůst britské spotřeby paliv o 30 %. Jeremy Tomkinson z britského centra National Non-Food Crops říká, že příští generace biopaliv by mohla být využita nejen pro pohánění automobilů. "Vliv na společnost bude možná mnohem dalekosáhlejší než by se mohlo na první pohled zdát - jde o palivo s desetinásobně menší emisí uhlíku," říká.
Kritici současných biopaliv nicméně namítají, že použití potravin jako paliva zvyšuje jejich cenu, a vadí jim především povzbuzování zemědělců k přeměně svých polí na zdroje paliv, což zvyšuje cenu potravin. Cena je ostatně zatím také největší nevýhodou a brzdným faktorem zavádění nových druhů biopaliv - založení nových produkčních zařízení se odhaduje na desetinásobek současných biopalivových rafinérií.
Kritici současných biopaliv nicméně namítají, že použití potravin jako paliva zvyšuje jejich cenu, a vadí jim především povzbuzování zemědělců k přeměně svých polí na zdroje paliv, což zvyšuje cenu potravin. Cena je ostatně zatím také největší nevýhodou a brzdným faktorem zavádění nových druhů biopaliv - založení nových produkčních zařízení se odhaduje na desetinásobek současných biopalivových rafinérií.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích