zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dálnice zdražují i kvůli absurdním požadavkům

28.08.2007
EIA
Dálnice zdražují i kvůli absurdním požadavkům
Most pro medvědy, příliš velký stín nebo neschopnost vykoupit potřebné pozemky, to jsou jevy, které zdražují a prodlužují výstavbu dálnic v Česku. Cena za stavbu dálnic je sice v tuzemsku podobná jako v okolních zemích, kromě samotné stavby však stát jako investor platí obrovské částky za ekologické stavby a takzvané "společenské investice". Uvádí to ve své analýze společnost firmy IBR Consulting, která porovnávala náklady na výstavbu srovnatelných úseků dálnic v Česku, Slovinsku, Rakousku a Německu.

"Celkové průměrné náklady na jeden kilometr dálnice jsou v Česku o 17 procent nižší než v Rakousku, ale o 21 procent vyšší než ve Slovinsku. V porovnání s Německem vycházejí některé úseky dálnic levněji, jiné dráž," uvádí se v aktuálním posudku firmy IBR Consulting, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic.

Jeden kilometr dálnice v Česku vyjde průměrně na 221 milionů korun. Některé úseky jsou ale výrazně dražší, například kilometr Pražského okruhu přijde na miliardu.

Na jihu čekají tah medvědů

Stavbu dálnic prodražují a prodlužují dodatečné investice vyžádané ekology či kraji. Podle studie dosáhly například u dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové osmi procent z celkových 15 miliard.

"Města často požadují investice do své infrastruktury. Musíme platit například opravu trolejbusové trati či vybudování velké mimoúrovňové křižovatky na městské komunikaci," uvedl mluvčí ŘSD Jan Hoření. Jedním z požadavků ekologů při schvalování výstavby dálnice D3 na jih Čech je vybudování ekomostu pro medvědy.

Podle nejnovější zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu v Česku chybí jednotný postup určení orientačních cen, stavby se proto podhodnocují. To potvrzuje i Jiří Petrák, ředitel české pobočky inženýrské firmy Mott Mac Donald.

"Řadu dálničních úseků vysoutěžily stavební firmy za polovinu či dvě třetiny skutečné ceny," řekl Petrák. Stát musí vykupovat pozemky jen za pevně stanovené částky. Majitelé se brání, a stát proto musí vyvlastňovat, což znamená časové zdržení. Nakonec stát stejně zaplatí tržní cenu, jakou majitelé požadovali. Kvůli tomu se například prodraží Pražský okruh v části z Vestce do Lahovic o 400 milionů korun a dokončení tohoto úseku nabere devítiměsíční zpoždění.

Požadavky jdou do extrémů

Většinou oprávněné požadavky ekologických sdružení někdy zacházejí do extrémů. Například devadesát metrů vysoký most, který má stát jako součást Pražského okruhu v Suchdole, má být dvoupatrový, aby se omezilo poškození rostlinstva pod mostem jeho stínem. Most má tedy šířku dvanáct místo čtyřiadvaceti metrů.

O mostě stejně jako o severozápadní trase okruhu se déle než tři roky diskutuje, a rozhodnutí stále nepadlo.

Zatímco intenzita dopravy v Česku se zvyšuje stejně jako v západoevropských zemích, rozsahem provozovaných dálnic země za vyspělými evropskými státy zaostává. Hustota české dálniční sítě dosahuje 6,5 kilometru na tisíc kilometrů čtverečních, zatímco v Evropě se pohybuje od 14,1 kilometru ve Velké Británii do 55,1 kilometru v Belgii.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí