zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Dálnici do Vídně vyřeší až Ústavní soud

29.08.2007
EIA
Dálnici do Vídně vyřeší až Ústavní soud
Na ústavní soudce čeká nelehký úkol: mají rozseknout vleklý spor mezi úřady a odpůrci dálnice vedoucí přes Pálavu do Vídně.

"Mohu potvrdit, že jsme v minulých dnech v této věci obdrželi dvě ústavní stížnosti," říká mluvčí Ústavního soudu Michal Spáčil. "Oba podněty už dostali konkrétní soudci, kteří začali shromaždovat podklady," dodává.

Obě stížnosti mají jediný cíl: překazit plánovanou stavbu rychlostní silnice R52, která má spojit Brno s Vídní.

A pokud je Ústavní soud označí za oprávněné, může tím ovlivnit další stavby sporných silnic či nákupních center, proti nimž veřejnost protestuje.

Zkoušíme všechno možné

Odpůrci plánované trasy R 52 jsou přesvědčeni, že nová dálnice, vzdálená pouze několik kilometrů od existující dálnice D2, je zcela zbytečná.

K Brnu prý jen přivede další tranzitní dopravu a zavleče ji mimo jiné i do Lednicko-valtického areálu, který je zapsán na prestižním seznamu UNESCO. Návštěvníky oblíbené místo by tak mohlo výrazně utrpět.

"Jestli uspějeme, opravdu nevím. Uděláme ale všechno možné, aby se podařilo plánovanou trasu zatrhnout. Naše zastupitelstvo odhlasovalo, že máme podniknout veškeré možné kroky," říká Petr Žluva, starosta obce Bavory, kterou má připravovaná silnice míjet. Společně se starostou nedalekých Dolních Dunajovic je podepsán pod jednou ze stížností, druhou podepsali zástupci občanských sdružení, která rovněž protestují proti plánované stavbě.

Jedna ze stížnosti míří proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který se odmítl zabývat jejich návrhem na zrušení Územního plánu Břeclavska (jde o klíčový dokument, který s výstavbou dálnice přes Mikulov závazně počítá).

Druhá stížnost se soustřeďuje přímo krajskou vyhlášku, jež má zmiňovaný územní plán "na svědomí".

Pokud by ústavní soudci vyhlášku zrušili, teoreticky by to znamenalo i stop pro stavbu dálnice přes Mikulov. Rozhodnutí však může padnout až za několik měsíců. Ústavním soudcům totiž leží na stole nevyřešené podněty z roku 2005.

Mezitím ale územní plán zůstává v platnosti, přípravy na kontroverzní stavbu tak mohou pokračovat. "Územní řízení ještě nebylo zahájeno, takže je ještě čas," věří starosta Žluva.

Jenže projekt nezávisí jen na českých úřadech, změna trasy na Moravě by ohrozila plány na rakouské straně.

Rakušané neváhají

Rakušané totiž už začali svou část trasy stavět, tamní dálniční společnost Asfinag počítá s tím, že svou dálnici A5 napojí na českou R52 právě u Mikulova.

Podle plánů chtějí svůj úsek dokončit už do tří let, v roce 2010. Kde a v jaké fázi bude v té době česká část stavby, zatím nikdo neví.

Břeclavksá varianta

Odpůrci rychlostní silnice přes Pálavu do Mikulova ovšem mají v rukou pádný argument, a tím je úspornější a ekologicky přijatelnější varianta, která by využila stávající dálnici D2 z Brna do Bratislavy a připravovaný obchvat Břeclavi.

Doporučení pro "břeclavskou variantu" vyslovili i někteří dopravní experti.

Například Milan Strnad celkové úspory vyčíslil na třicet miliard korun. Centrální úřady ani krajští politici se ale původně touto variantou vůbec nezabývali.

Jejich názor na věc poopravilo až napomenutí Evropské komise a ombudsmana Otakara Motejla. Až poté si nechalo ministerstvo dopravy vypracovat studii, která posuzovala právě trasu přes Břeclav.

Třebaže analýza konstatovala, že tato varianta je možná, Jihomoravský kraj stále trvá na tom, že chce vést silnici do Rakouska přes Mikulov.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí