Pátek, 19. dubna 2024

Mitsubishi Concept-cX - ekologická studie 4x4

Mitsubishi Concept-cX - ekologická studie 4x4

Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) může stavět na více než 70 letech zkušeností s pohonem čtyř kol a v této privilegované pozici je schopná ocenit výhody, které tato technologie přináší zákazníkům, jak z hlediska aktivní bezpečnosti, tak schopností jízdy v terénu.

Kombinaci těchto dvou přístupů ztělesňuje Concept-cX, který je jakousi výkladní skříní pro novou rodinu ekologicky šetrných vznětových motorů Euro 5 s příznivými emisemi CO2. S ohledem na důležitost vznětových motorů v Evropě (v průměru 50 % prodaných kusů) se ukázalo jako nejefektivnější zvolit diesel s nízkými emisemi CO2. Toto řešení dostalo přednost před exkluzivnějšími technologiemi omezenými cenou, čistým objemem nebo mírou recyklovatelnosti.
Concept-cX je výrazný v designu a v dynamice, pyšní se výborným ekologickým chováním, které se odráží v nízké spotřebě paliva a emisí. Vůz pohání vznětový čtyřválec 1.8 DOHC nové generace se čtyřventilovou technikou o výkonu 100 kW při 4000/min a točivým momentem 280 N.m při 2000/min. Je vybaven turbodmychadlem s proměnnou geometrií, částicovým filtrem a oxidačním katalyzátorem DOC.
Motor je kombinován s technologií dvojité spojky automatizované manuální převodovky SST, která se vyznačuje úsporností i dynamickou jízdou. Mezi její charakteristiky patří vysoká efektivita přenosu výkonu a nízká spotřeba paliva, srovnatelná s konvenční manuální jednotkou, hladké a sportovní řazení převodových stupňů bez spojkového pedálu a rychlá reakce a plynulé řazení.
Mezi další klady konceptu můžeme zařadit ekologicky příznivé „zelené plasty“ (vlastní technologie firmy MMC), vyrobené z bambusu a jiných rostlinných bází, využívané pro materiály v interiéru vozu (podlahové rohože, obložení dveří, obložení zadních výklopných dveří a opěradla sedadel).
Concept-cX je kompaktních rozměrů – délka 410 cm, výška 155 cm a šířka 175 cm. S dlouhým rozvorem 252,5 cm a širokým rozchodem 151 cm/151 cm, s pneumatikami 225/45R19 nabízí dynamiku osobního vozu.
Je vybaven elektronicky řízeným pohonem čtyř kol AWC se čtyřmi jízdními režimy (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock). Mezinápravový diferenciál používá elektronicky řízenou spojkou s regulací s kladnou zpětnou vazbou pro optimálního rozdělení točivého momentu na přední/zadní nápravu
Umístění mezi SUV a hatchbacky zdůrazňují konstrukční prvky, společné pro oba segmenty. Studie se přibližuje sportovnímu vozu, čímž odpovídá bohatému sportovnímu dědictví značky Mitsubishi.
Koncept je lakován ostrým a metalickým středně modrým odstínem, vyvolávající obraz křišťálově čistého jezera, zatímco jemné hliníkové prvky vytvářejí téměř průhledný kovový vzhled.
Kombinované analogové přístroje orientované na řidiče a komfortní sedadla s měkkým čalouněním vytvářejí moderní vnitřní prostor. Slabě vypolstrovaná, ale přesto organicky tvarovaná opěradla předních sedadel jsou spojena se středovou konzolou integrující v sobě volicí páku dvojité spojky převodovky SST a pohonu AWD , startér a některé z výstražných kontrolek.
Jen pro vysvětlení, ve dvojité spojce převodovky SST jsou liché (1., 3. a 5.) a sudé (2., 4. a 6.) převodové stupně na samostatných vstupních hřídelích, a každý z nich je připojen k samostatné spojce. Toto uspořádání umožňuje bleskurychlé, hladké a okamžité změny převodových stupňů, bez přerušení dodávky výkonu.
Díky použití spojek pro přenášení výkonu místo měniče točivého momentu má dvojitá spojka převodovky SST jednodušší konstrukci a snižuje ztráty při přenosu výkonu za účelem dosažení vyšší účinnosti převodovky, která vede k lepší spotřebě paliva.Dvojitá spojka SST umožňuje, aby řidič přepínal mezi třemi programy řazení.
Normální režim:
Pro normální jízdní situace, schéma normálního režimu používá řadicí body s nízkými otáčkami, aby bylo k dispozici nenápadné řazení pro maximální pohodlí s optimální spotřebou paliva.
Režim Sport:
Pro náročnější jízdu nebo když je potřebné brzdění motorem, schéma sportovního režimu používá vyšší řadicí body a poskytuje rychlejší řazení, aby byla k dispozici okamžitá reakce škrticí klapky.
Režim S-Sport:
Ve srovnání s režimem Sport udržuje schéma režimu S-Sport motor na vyšších otáčkách a umožňuje bleskurychlé řazení.
 
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů