Pátek, 29. března 2024

Krocení žíznivých koní

Krocení žíznivých koní
Svět se sjíždí na autoshow do Frankfurtu. Letošní mezinárodní výstava má být zelená, dílem hybridní a ve znamení malých aut.

Osmnáct ekologických mercedesů, jedno hybridní Porsche, modely Audi a BMW s úsporným vstřikováním. Zhruba tak vypadá "zelená flotila" německých automobilek, která vyráží na 62. ročník mezinárodní automobilové výstavy (IAA) ve Frankfurtu.
Reakce před autosalonem jsou rozdílné. Tábor zastánců říká, že jde v každém případě o krok správným směrem, protože Němci mají nelichotivou nálepku největších znečišťovatelů ovzduší, s níž je záhodno rychle něco udělat. Oponenti namítají, že se z řízení vytratí zábava, pokud silné vozy ztratí sportovní charakter.

JE TO PRŮLOM, protože takovou německou armádu dosud svět neviděl, tvrdí online verze týdeníku Der Spiegel. Dieter Zetsche, šéf Mercedesu a mateřského Daimleru, stejně jako první muž BMW Norbert Reithofer, volají jednohlasně po efektivní vstřikovací technice. Je to poprvé, kdy rivalové spojili své síly. Ostatně už několik týdnů před IAA předvedly některé značky v celostátních novinách modelové řady s podobnými vlastnostmi. Jednu z nich tvořily například Smart CDI od Daimlera a Polo BlueMotion z produkce Vokswagenu.
Předseda představenstva Audi Rupert Stadler by zase rád nalákal zákazníky na vylepšený typ A4 - a šéf Porsche Wendelin Wiedeking ukáže ve Frankfurtu jinak žíznivý vůz Cayenne s ekologicky korektním hybridním pohonem.

ZELENÉ TAŽENÍ v sobě skrývá i hrozby. V první řadě pro luxusní značky, tedy Audi, BMW, Mercedes a Porsche. Ty těží nikoli z bezúhonné ekologické image, ale ze schopnosti vyrábět výkonná auta. "Obávám se, že návštěvníci a vystavovatelé budou mít v hlavě jen téma ekologie, což by byla velká škoda," netají se analytick Nick Margetts ze společnosti Jato Dynamics. Důvod? Branže podle něj udělala velký krok kupředu i v oboru motorové techniky. Margetts si navíc myslí, že v mnoha ekosloganech není žádný obsah. "Pro mnohé podniky to znamená vyčkat a pak vypustit signály, které se budou ochráncům životního prostředí líbit," konstatuje.

SYMBOLICKÉ JE, že autosalonu se letos poprvé zúčastní členové frakce opoziční strany zelených ve Spolkovém sněmu. "Pokusíme se navázat dialog s výrobci a návštěvníky," tvrdí předseda frakce Fritz Kun. "Chceme uvést spáče v našem automobilovém průmyslu do pohybu. Je to smutné vidět, že se mezi desítkou ekologických aut drží jen jedno německé. Ekologie se musí stát záležitostí sériové výroby," dodává.
Nový prezident Svazu německého automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann sází na inovace. Lobbisté pochopili, že zatvrzelost vůči ekologii a lpění na modelech z minulého století není nejchytřejší strategií, jak si pojistit prodejní úspěch a pracovní místa.
Tah na ekologii se promítá i do programu návštěv. VDA nabízí trénink, v němž poskytne zájemcům rady, jak se chovat ekologicky za volantem. Veletržními halami povede ekostezka, která propojí nejdůležitější inovace v oboru redukce emisí CO2. V ekobaru budou k mání ekodrinky.
Wissmann zve na výstavu i všechny ty, kterým jdou ekovýzvy na nervy. "Na IAA nejde jen o ochranu životního prostředí, ale stejnou měrou o fascinující premiéry a radost z aut," říká.

AUTOR: IGOR ZÁRUBA

Jak TO ZAČALO A POKRAČOVALO
Mezinárodní automobilová výstava (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem je největším veletrhem osobních a užitkových aut na světě.
Na první přehlídce vozů, která se konala v roce 1897 v berlínském hotelu Bristol, bylo možné obdivovat osm výtvorů, které se honosily titulem "auto". V roce 1939 měl na IAA v Berlíně světovou premiéru Volkswagen-Brouk.
Výstava změnila po druhé světové válce adresu, Berlín vystřídal Frankfurt. Akce se od roku 1953 koná každé dva roky, vždy v lichý ročník.
V roce 1989 mohli vidět návštěvníci naposledy pohromadě osobní a užitkové vozy, příležitost si nenechalo ujít rekordních 1,2 milionu hostí. Od té doby vystavují výrobci v obou kategoriích samostatně.
Na zatím posledním, 61. ročníku IAA se představilo na 225 tisících čtverečních metrech přes tisíc vystavovatelů z 45 zemí. Premiéru si odbyly čínské značky a dalších 80 modelů. Přišlo 940 tisíc lidí, expertů i laiků, z 99 zemí.
Letošní výstava začíná 13. a končí 23. září. Motto zní: Pohleďme, co hýbe zítřkem.

IZA

Kam příště
26. 10.-11. 11. 2007 - Tokio Motor-Show
30. 11.-9. 12. 2007 - Essen Motor Show 2007
19. 1.-27. 1. 2008 - Detroit Motor Show - Naias 2008
1. 5.-4. 5. 2008 - Tuning World Bodensee

Pramen: www.lycos.de
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů